bikeBoard 6/2017
Spis treści
Możesz kupić e-wydanie
Magazyn dostępny w sprzedaży od 5.06.2017
AKTUALNOŚCI
Wybitna wiosna trzech tenorów
Czas płynie nieubłaganie, od pierwszego startu zaliczanego do kalendarza WorldTour minęło już ponad pięć miesięcy. Kolarze mają za sobą kampanię wiosennych klasyków i Giro d’Italia. To idealny czas, aby pokrótce podsumować pierwszą część sezonu.
TEMAT
„... mniejsza dupa to lżej pod górę”
Jeśli chcesz być dobrym kolarzem górskim musisz się liczyć z tym, że aby być pierwszy na szczycie nie wystarczy mieć świetne parametry wydolnościowe. Bardzo dużo się mówi o wpływie masy na osiągane wyniki, a maniacy treningu nie podają uzyskiwanej mocy przez zawodnika tylko przeliczają je na kilogram masy ciała. Kolarze są na ciągłej diecie cieniując się do granic możliwości, tuningują swoje maszyny żeby były jak najlżejsze i ważą każdy komponent. Czy to ma sens? Czy niższa masa na podjeździe daje rzeczywiście wymierne korzyści?
SPORT
20K UltraTrail
20K UltraTrail to jeden z najtrudniejszych i najwyżej poprowadzonych wyścigów MTB. Trasa ma długość 654 km, a z wysokości skumulowanego przewyższenia (20 tys. m) wynika jego nazwa. Trasa przebiega często powyżej 2500 m, a przewyższenia każdego z 9 głównych podjazdów sięgają 1500–2200 m. 20K UltraTrail to epicki wyścig MTB prowadzący z Pinerolo przez obszar Alp włoskich i francuskich, do miejscowości Ventimiglia nad Morzem Śródziemnym. Pomysłodawcą i organizatorem imprezy jest Andrea Collino, całkowicie owładnięty górami i rowerem.
La Ruta de Los Conquistadores
Obiecałem to sobie w latach 90. Widziałem, że kiedyś się tam pojawię. To jeden z najbardziej zróżnicowanych biologicznie krajów na świecie, pełen endemicznych gatunków roślin i zwierząt. W głowie miałem niezliczone filmy dokumentalne okraszone narracją lektora Macieja Gudowskiego, które chłonąłem w niedzielne poranki.
ROWER
Look 795 Aerolight
Zaawansowana integracja konstrukcji i wyjątkowe nasycenie unikalnymi rozwiązaniami, których nie spotkamy w innych rowerach, sprawiają, że nie można przejść obok niego obojętnie. Jednak 795 Aerolight to nie futurystyczna instalacja do powieszenia na ścianie salonu, ale – jak wykazał test – wybitnie efektywny pojazd. Niska, aerodynamiczna, sprzyjająca dynamicznej jeździe pozycja to coś, czego należało się spodziewać po rowerze tego typu.
czytaj więcej
B'TWIN Ultra 940 CF
Wybrałem się na wspólny trening z kolegami kolarzami. W planach była ambitna, pofałdowana trasa, a tempo z pewnością nie miało być turystyczne. Pada pytanie – Co to za cudo? B'TWIN – odpowiadam. Co? B'TWIN? Niespeszony odpowiadam: Na carbonowej ramie, elektrycznej Ultegrze, carbonowych kołach aero i komponentach z najwyższej półki. A wy? Na czym wy jeździcie? Ruszyliśmy w ciszy.
Trek Domane SL5 Disc WSD
Nasze testerki zwróciły uwagę na istotne z ich punktu widzenia cechy. Zaczęła Klaudia – pozycja zbliżona do wyścigowej, ale jeszcze na tyle wygodna, by śmiało przemierzać niezliczoną liczbę kilometrów. Pędząc po asfalcie, słychać jedynie szum wiatru we włosach; pomimo iż opony są znacznie grubsze niż w standardowych szosówkach (32c), podczas jazdy nie jest to aż tak odczuwalne. Podobne zdanie miała też Natalia – szerokie opony dają poczucie bezpieczeństwa i pewność, że na pierwszej napotkanej przeszkodzie nie zrobimy sobie krzywdy.
3T Exploro Team
„Aerodynamiczność” przedniej części ramy nam nie przeszkadza, wydaje się też, że nie wpłynęła na zwiększony ciężar. Lepszego opływu powietrza nie poczuliśmy. Prawdą jest natomiast poprawne zachowanie roweru przy bocznych podmuchach. Intryguje nas wpływ ogromnych balonów imitujących kształt wysokich profili aero i motto „Go slow faster”. Tylny trójkąt zbudowano z malutkich profili, ale jest sztywny jak kowadło.
Fuji Jari 1.3
Jaki to jest wygodny rower! Zarówno jeśli chodzi o pozycję jadącego, jak i walory amortyzacyjne. O geometrii za chwilę. Największy wpływ na komfort ma zaskakująco dobrze tłumiąca rama oraz świetny pod tym względem widelec. To chyba najwygodniejsza aluminiowa rama, na jakiej jeździłem. Przetłoczenia metalu i wygięcia rurek pełnią zazwyczaj rolę estetyczną. Jari skłania mnie do zmiany zdania na ten temat. Zarówno na szybko pokonywanym asfalcie z przełomami, jak i na niedokończonych trasach wzdłuż wałów Wisły czy wręcz na ścieżkach MTB Jari płynął, jakby był cały z carbonu.
Mondraker Podium Carbon R
Wystarczy zalać opony lateksem, zapłacić za start, a potem wygrać. Z Mondrakerem taki scenariusz na podium jest zaskakująco prosty w realizacji. To jest maszyna do wygrywania. Niesamowicie dynamiczna i nieprawdopodobnie szybka. Nazwa modelu to nie czcza przechwałka, a krzykliwy wygląd demonstracyjnie deprymuje konkurentów. Zastosowano zaskakujące w dzisiejszych czasach profile o małej objętości. czytaj więcej
Orbea Alma M-Pro
177 lat temu Orbea produkowała broń. Teraz robi rowery z charakterem, czego przykładem jest choćby Alma M-Pro. Zaintrygowała nas opcją ze sztywnym widelcem, ale postanowiliśmy sprawdzić, jak działa z amorem, jak i na sztywno. Alma sprzedawana jest w odmianach różniących się geometrią, a uzależnione to jest od zastosowanego włókna. Oparta na najlepszych włóknach OMR jest najbardziej agresywna. Podczas spokojnej jazdy nie czuć jej zadziornego charakteru, ponieważ rower jest bardzo krótki, przez co kąt pleców jest dość łagodny.
Cannondale F-Si Carbon 3
Kilka lat temu na premierze F-Si miałem okazję jeździć wersją Team po trasie Pucharu Świata w XC w Nowym Mescie. Od razu się w nim zakochałem i w teście wydałem jednoznaczny werdykt – to najlepszy rower XC, na jakim kiedykolwiek jeździłem. Od tego czasu minęło ok. kilkadziesiąt rowerów HT i mimo że jestem fanem tej marki, to trochę się na rynku zmieniło. Carbon 3 jest drugim modelem od dołu, w ofercie producenta, opartym na ramie z włókna węglowego.
Scott Scale RC 700 Pro
Scale RC 700 Pro włada kompletem atrybutów ostrego ścigania. A to bajecznie lekką ramą RC, kompletem XT 1×11 i lekkością poniżej 10 kg. Warto zaznaczyć, że rama 7xx niewiele różni się od wersji 9xx. Długości kluczowych elementów – takich jak rura podsiodłowa, górna rura oraz ogon – mają dokładnie takie same wartości.
Merida Big.Nine 600
Merida Big Nine 600 to w seryjnym zestawieniu rower skrajnie specjalistyczny. Prosto ze sklepu optymalnym odbiorcą... nie, wróć! Lekkość oraz zastosowane przełożenia wraz z bezpretensjonalną geometrią będą optymalne dla drobnej użytkowniczki chcącej zakosztować prawdziwie górskiej jazdy. Geometria należy do przyjaznych i bardzo uniwersalnych, nastawionych na wielogodzinne wycieczki.
Romet ERE 500
E-bike na plusach od Rometa ma ładną sylwetkę i ciasno wpasowane zawieszenie. Duże opony wyrównują proporcje roweru zaburzone baterią i silnikiem. Porównania mas nie unikniemy. Tak, jest cięższy od zwykłego, ale ważący 20,6 kg ERE jest porównywalny do „wychudzonych” e-hardtaili, bo testowane przez nas fulle były nawet o 3 kg cięższe. I docenicie to, musząc przeskoczyć przez zwalone drzewo czy wpychając go na zbyt stromy i śliski stok.
KTM Macina Race 291
Dokładnie rok temu podjęliśmy się pierwszego redakcyjnego testu roweru elektrycznego na wybranej trasie celem sprawdzenia tego, ile realnie można przejechać na jednośladzie z silnikiem w warunkach terenowych. Optymistycznie założona trasa z Krakowa na Policę w Beskidzie Żywieckim jest bardzo zróżnicowana – od płaskich odcinków asfaltowych po strome górskie podjazdy, gdzie nawet elektryka trzeba wypychać. Haibike SDURO AllMnt Plus (bB 6/2016) wyposażony w silnik Yamahy pokonał dystans 41 kilometrów i 1600 metrów przewyższenia. Był to jednak full na „plusowych” kołach. Tym razem postanowiłem pokonać tę samą trasę na rowerze KTM Macina Race 291, hardtailu na kołach 29” o bardziej turystycznym przeznaczeniu.
Specialized Turbo Vado 4.0
Specialized stosunkowo niedawno dołączył do grona marek oferujących rowery ze wspomaganiem elektrycznym. Premiera Turbo S miała miejsce dopiero w 2012 roku. Doświadczenia zebrane przy projektowaniu tego modelu szybko przekuto na rozwiązania wdrożone w kolejnych projektach. Inżynierowie Specialized zdecydowali się nie korzystać z gotowych podzespołów dostarczanych przez zewnętrznych dostawców, tylko projektować wszystko od podstaw, tak aby w efekcie końcowym stanowiły jak najlepiej zintegrowaną całość zarówno pod względem technicznym, jak i wizualnym.
Kross Trans Hybrid 5.0
Seria Trans polskiego producenta to rowery przeznaczone do dalekiej turystyki oraz dojazdów do pracy. Seria z przydomkiem Hybrid po raz pierwszy w historii marki zaopatrzona jest we wspomaganie elektrycznie oparte na kompletnym systemie. Konstrukcja ramy przygotowanej do napędu Shimano STEPS serii 6000 ma dużą ładowność i oferuje komfortową pozycję.
B'TWIN Riverside 900
Nowy model Riverside 900 przykuł naszą uwagę ze względu na kilka ciekawych rozwiązań. Zbudowany jest na ramie z obniżonym przekrokiem przez co sprawia, że równie dobrze nadaje się dla mężczyzn jak i kobiet. Pozycja jest otwarta, wygodna i swobodna. Kierownica ma szerokość tylko 630 mm i naszym zdaniem powinna mieć kilka centymetrów więcej co dałoby lepsze panować nad rowerem po zjechaniu z asfaltu.
Kross Soil 2.0 EX vs Moon 2.0
Widząc poziom umiejętności często niepasujący do możliwości sprzętu, zastanawiamy się dlaczego ludzie kupują rowery na wyrost. Postanowiliśmy sprawdzić, gdzie tkwi haczyk, porównując te dwa typy maszyn i wyłonić profile rowerzystów pasujących do każdego z nich. Za bazę posłużą nam dwa Krossy: Moon 2.0 oraz Soil 2.0 w nieco bardziej zadziornej wersji EX. Za poligon testowy posłużyły nam wszystkie możliwe środowiska, w których używa się roweru górskiego w pospolitym tego słowa znaczeniu. Były to dzikie ścieżki Beskidu Śląskiego, ale też przygotowane trasy w Bielsku i naszym krakowskim Lasku Wolskim o zróżnicowanym poziomie trudności. Znalazł się też czas na ocenę rowerów w warunkach szosowych, bo przecież mało kto wychodzi z domu prosto do lasu. czytaj więcej
Kona Honzo AL
Koledzy z redakcji wciąż wspominają pierwszą Konę Honzo na stalowej ramie z napędem 1×9 (sic!). Jeździła lepiej niż wszystkie dostępne na rynku modele, a zakręty pokonywała szybciej niż Francuzi wykonywali odwrót. Dzisiejsze Honzo to prawdziwy ścieżkowiec. Ma jeszcze bardziej agresywną geometrię, aluminiową ramę, dzięki czemu jest lżejszy, i współczesne komponenty. W tym coraz powszechniejsze w światku grawitacyjnym koła 29”. czytaj więcej
Romet Mustang Trail
Jeśli myślicie, że Romet do swojego Mustanga XC po prostu wstawił widelec o większym skoku, lepszy napęd 1×11 i grubsze ogumienie to znaczy, że daliście się zwieść. Stworzony do mocniejszej i bardziej agresywnej jazdy Mustang Trail ma całkiem inne serce. Jego geometria ma sporo cech maszyn maratońskich, ale geometrię optymalizowano pod kątem jazdy w trudniejszym terenie, obniżając przekrok oraz stosując całkiem krótki tył i spory zasięg. Ale już kąt główki wynoszący 68° wraz z bardzo dużym kątem podsiodłowym (76°) świadczą o tym, że ten rower ma skutecznie podjeżdżać.
czytaj więcej
PRZYGODA
Niesamowite przełęcze
Im wyżej, ciężej, im bardziej stromo, tym lepiej. To właśnie arytmetyka przełęczy. Niesamowita jest ta, na którą wjeżdża się resztkami sił, z serpentynami wijącymi się aż do nieba, ta, która budzi jednocześnie grozę i podziw. W tej szczęśliwszej części Europy poprzecinanej wzdłuż i wszerz ciągnącymi się, wydawałoby się w nieskończoność, pasmami górskimi, budowanie wysokogórskich dróg było i jest koniecznością. Jako skutek uboczny rozwinął się bardzo szczególny typ turystyki, polegający na wjeżdżaniu i zjeżdżaniu. Jedni robią to samochodem (ile osób zwymiotowało w trakcie takich wojaży?), motocyklem (ale co to za wyczyn?), a niektórzy, najodważniejsi, na rowerze. I kiedy po kilku godzinach ciągłej wspinaczki rowerzysta staje wreszcie na szczycie, jest najszczęśliwszy spośród tego grona.
Sierra Nevada – W pogoni za słońcem
Gdy cieplejsza połowa roku zaczęła dobiegać końca, posmak lata zniknął bezpowrotnie, a dzień skurczył się jak słupek w termometrze, zrozumieliśmy, że to ostatni dzwonek na działanie. Wizja kolejnego półrocza spędzonego w wyczekiwaniu ciepła z nosem w mapach i kursorem na google maps podziałała mobilizująco. Potrzebowaliśmy resetu, doładowania akumulatorów i wyciszenia. Odcięcia od dnia codziennego, pracy, obowiązków, telefonów i Internetu. Ba! Nawet od dzieci.
3 kolory Gruzji
Niewiarygodnie zielona. Prosta i naturalna. Przytłaczająco piękna. Przyjechaliśmy do Gruzji aby zaznać czegoś nowego. Odkryć nieznane trasy, pojeździć po dzikich ścieżkach. Doświadczyć tego, co nasza brać zwie „pure MTB“. Tutaj kolarstwo górskie dopiero kiełkuje, a my mogliśmy obserwować ten proces na własne oczy.
Karyntia – Rowerowa sielanka po południowej stronie Alp
Intensywne doznania w niepowtarzalnej scenerii gór i jezior czekają tutaj na każdego. Rodziny z dzieciakami będą mogły zaplanować rowerową wycieczkę wzdłuż Drawy i piknik z Alpami w tle, na poszukiwaczy przygód i adrenaliny czekają specjalnie przygotowane kręte ścieżki, a zgranej paczce przyjaciół z pewnością przypadnie do gustu trasa pięciu jezior zakończona kąpielą w ciepłych wodach Wörthersee. Przekonaj się, jakie jeszcze atrakcje przygotowała dla ciebie słoneczna Karyntia.
Szwajcaria
Zazwyczaj zdjęcia pokazują świat piękniejszym niż w rzeczywistości. Fotografik wie, pod jakim kątem panorama nabierze dramatyzmu, o której godzinie kadr będzie oświetlony przez „złoty promień” i kiedy zniknie ostatni autobus z rozwrzeszczanymi turystami. Podczas moich wielokrotnych wizyt w Szwajcarii nauczyłem się jednak, że nawet najbardziej oszołamiające wizerunki tego kraju, które wyszły spod ręki najwybitniejszych zawodowców pokazują może z 60% tego co dane jest naocznemu obserwatorowi.
Owocowy smak Livigno
Tutti Frutti Epic MTB Tour to propozycja jednodniowej wycieczki zupełnie nowymi oraz już wcześniej funkcjonującymi, ekscytującymi ścieżkami na terenie Carosello 3000 w Livigno we Włoszech. Cały kompleks w obecnej formie funkcjonuje od początku tego roku. To 45 km nieziemskich ścieżek, które spokojnie może pokonać każdy rowerzysta – swoim tempem. Nie martwcie się na zapas, gwarantuję wam, że nie musicie panować nad rowerem niczym mój kompan, Brian Lopes.
Green Velo – łańcuch atrakcji
Wschód naszego kraju wciąż skrywa tajemnice. Warto zarezerwować czas na ich odkrywanie. Koniecznie na dwóch kółkach! Niedostępne – na pierwszy rzut oka – zakątki Polski, są bliżej niż sądzisz. Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo spaja je w łańcuch unikatowych atrakcji.
Fascynujący wschód
Wschodnie, najdalsze zakątki naszego kraju, ze swoją tradycją ludową, czarami, strachami i upiorami szwendającymi się po mokradłach, z bogatą historią i jeszcze wspanialszą przyrodą zawsze nas fascynowały. Tutaj życie płynie swoim rytmem, a w małych wioskach czas dawno się zatrzymał. Jeśli szukasz ciszy, spokoju i sielanki koniecznie obierz ten kierunek.
Wakacje z duchami
Szybko przekonacie się, że pomiędzy Krakowem, Częstochową a Kielcami rozciąga się teren ambitny, bogaty w atrakcje i tajemnice, wręcz zniewalający krajobrazowo. Znajdziecie tutaj ścieżki, które z technicznego punktu widzenia wymagają wręcz mistrzowskich umiejętności panowania nad rowerem i są trudniejsze, niż te w wysokich górach. A na tych, którzy planują leniwe wakacyjne kręcenie czeka Ponidzie z najcieplejszą w Polsce rzeką Nidą, która gwarantuje ochłodę w upalne dni.
Od Podkarpacia po Śląsk
Beskidy to kolebka polskiego kolarstwa górskiego. Właśnie tutaj znajdziemy najlepsze widoki, największe przewyższenia i najtrudniejsze szlaki. Niby świetnie je znamy, jednak zawsze nas zaskakują. Ponieważ główne szlaki beskidzkie oferują pewność niezapomnianej przygody, trudno zdobyć się na zboczenie ze szlaku. Wiemy jednak że warto, bo właśnie tam gdzie ścieżka jest ledwo co zarysowana zaczyna się prawdziwa przygoda. Choć przestrzegamy, czasami to co najprzyjemniejsze trwa sekundy, a powrót na utarte drogi całe godziny. Mimo wszystko warto eksplorować te pasma z otwartą głową i oczyma dookoła niej. Z respektem, ale i otwartością na wyzwania.
PORADY
Podkręć tempo a nie temperaturę
Temperatura powietrza, wilgotność i prędkość wiatru mają niebagatelny wpływ na obniżenie możliwości wysiłkowych. Badania przytaczane w książce Anity Bean „Żywienie w sporcie’’ pokazały, że w temperaturze dwóch stopni Celsjusza kolarze byli w stanie wykonywać wysiłek maksymalnie przez 73 minuty. Gdy temperaturę podwyższono do 33 stopni, czas trwania próby skrócił się do zaledwie 35 minut. Wyniki tych badań pozwalają twierdzić, że przejawianie możliwości wysiłkowych nie zależy tylko od nas samych, ale również w ogromnym stopniu od warunków zewnętrznych. To, jak szybko zaadaptujemy się do panującej temperatury i odpowiemy na reakcje fizjologiczne organizmu może zdecydować o wygranej lub porażce.
Zawodowcem być...
Kim jest „zawodowiec”? Będąc precyzyjnym, nazywamy tak zawodników ekip z licencją UCI. Na szosie tych należących do World Tour oraz do drugiej i trzeciej dywizji, czyli ekip prokontynentalnych i kontynentalnych. Z kolei w przypadku kolarstwa górskiego to zawodnicy należący do teamów UCI Elite MTB oraz UCI MTB. Wśród Polaków, licząc na szybko, mamy około 90 zawodowych kolarzy i kolarek. Za swoją pracę – to znaczy za trenowanie, wygrywanie wyścigów i promowanie sponsorów – zawodowcy otrzymują wynagrodzenie. Przynajmniej w teorii, bo różnie z tym bywa. À propos sponsorów, w przypadku zawodowych kolarzy nie tylko liczą się wygrane wyścigi, ale także praca dla wspierających ekipę marek. Dotyczy to promocji, rozwoju produktu, wspierania wizerunku itp.
Zepsuło się i co dalej?
Zdziwienie, niedowierzanie, wkurzenie. Pękło, rozpruło się albo zwyczajnie nie działa tak, jak powinno. Statystycznie mało prawdopodobne, ale jednak. I co dalej? Wady sprzętu się zdarzają. Zawodzą rakiety kosmiczne, ponoć psują się nawet metalowe kulki, więc czemu nie mogłoby się to przytrafiać elementom rowerowego ekwipunku? Co wtedy robić?
Uroki jazdy z przyczepką
W ostatnich latach popularne stały się przyczepki rowerowe do przewozu dzieci. My doświadczenia z ich używaniem zdobywaliśmy jeszcze zanim ustawodawca zalegalizował w Polsce przewożenie dzieci w przyczepkach.
Przepis na makaron z kurczakiem, cukinią i suszonymi pomidorami
Od lat, pomimo rosnącej ostatnio mody na kasze i produkty bezglutenowe, na sportowych stołach króluje makaron. Nie sposób go przypalić, ciężko zepsuć, a podawany w różnych kombinacjach nigdy się nie znudzi.
Nogi leśnych ludzi
Mawiają, że natura jest najlepszym artystą. Nogi rowerzysty muszą być dziełem sztuki najbardziej wyrafinowanej. Są trochę jak skóra zebry – na przemian jasna i ciemna, a trochę jak skrzydła motyla, na których rozlewają się plamy w palecie zielono-brązowej. Pojawiają się na nich najbardziej fantazyjne kształty: kreski, koła i geometryczne nieregularności.
EKWIPUNEK
Kask Specialized Airnet
Kask z kolekcji szosowej uplasowany między najtańszymi modelami Echelon II i Propero 3 a topowymi Evade i Prevail II. Airnet jest wizualnie długi, czym odbiega od kanonu krótkich, sportowych kasków ze ściętym tyłem.
Buty Northwave Extreme RR
Nowy topowy model butów szosowych wyróżnia się nie tylko fenomenalnym wyglądem oraz unikalnym systemem zapięcia. Bazuje na jednym pokrętle SLW2 i specjalnie zaprojektowanym, przemyślnym systemie prowadzenia linki. Przyszwa wykonana jest z bardzo cienkich materiałów, wierzchnia warstwa pokrywa całość, pod spodem zlaminowano ją z paskami powstrzymującymi przed rozciąganiem, a powierzchnie pomiędzy nimi perforowano.
Spodenki Raso Race Bib Shorts i koszulka Cut Jersey
Ta polska marka, w dużej mierze dzięki jej ambasadorowi Tomaszowi Marczyńskiemu, jest dobrze znana fanom kolarstwa szosowego. Mimo że ich historia jest krótka, bo pierwsze produkty ujrzały światło dzienne w 2014 roku, to szybko trafili w gusta kolarzy. Raso to nie tylko regularna kolekcja, ale również (a może przede wszystkim) odzież dla teamów.
Box Packline NX 195
Idą wakacje, ten rozkoszny czas poprzedza jednak często znacznie mniej rozkoszna logistyka i jej przygotowanie. Chcąc wybrać się gdzieś dużą ekipą albo całą rodziną, często napotykamy problem jak to wszystko załadować. Bagażnik do przewożenia roweru, czy to dachowy czy na hak, pozwala zabrać maksymalnie 4 rowery, to raz. A co jeśli jedziemy na dłużej niż weekend?
Siodło Selle SMP Blaster
Konstrukcja tych włoskich siodeł zdecydowanie różni się od konkurencji. I mimo że na pierwszy rzut oka wydają się kontrowersyjne i sprawiają wrażenie jakby były narzędziem tortur, od dawna trwają badania i dopracowywana jest ich konstrukcja, żeby osiągnąć jak najwięcej komfortu. Tradycja tworzenia najwyższej jakości siodeł tej marki sięga 1947 roku. Obecnie charakterystyczny kształt wszystkich modeli siodeł Selle SMP jest zbliżony, mają zakrzywiony do dołu orli dziób oraz lekko uniesiony do góry tył.
Opona Kenda Saber Pro
Saber Pro została zaprojektowana jako jedna z najlżejszych i najszybszych opon do XC/XCM. W Polsce dostępne są wersje 2.05 i 2.20, zarówno dla kół 29”, jak i 650b. Zastosowano mieszankę gumy R3C, co jak potwierdziły testy faktycznie zapewnia bardzo niskie opory toczenia i czyni lekkimi.
Plecak Source Ride 15L i Source D│vide 2L
Komora umieszczona najbliżej pleców użytkownika jest izolowana i przeznaczona na 3 l bukłak. Zamyka się zamkiem. Pozostałych 12 litrów objętości bagażowej podzielono na 5 komór. Największa z nich, równie duża co ta na bukłak i też zapinana zamkiem skrywa dwie przegrody w tym jedną siatkową.
Przyczepka Thule Chariot Sport
Na ten sezon firma Thule przygotowała aż cztery nowe modele przyczepek rowerowych. Do redakcji trafiła wersja Chariot Sport. Złożenie przyczepki po wyjęciu z pudełka zajmuje dosłownie kilka minut. Niebiesko-zielone kolory nadal są modne, ale nie tylko to sprawia, że przyczepka prezentuje się świetnie. Cała linia i wszelkie detale wyglądają bardzo sportowo. Nie bez powodu Chariot Sport otrzymało nagrodę World Design Guide. Zapakowałem do środka mojego 3,5-letniego testera, który podróżował już różnymi modelami przyczepek odkąd skończył 10 miesięcy, przewiozłem kilkanaście kilometrów i zasypałem pytaniami.
Okulary Uvex Sportstyle 705
Oh nie! Okulary z wymiennymi szybkami? W epoce automatyki to średniowiecze - mamrotałem. Miałem takie tylko dwa razy, pierwszy i ostatni. Każde kolejne maiły „soczewki” stałe albo fotochromatyczne. Powód był prosty - wymiana szkieł była tandetna, albo niewygodna. Albo jedno i drugie.
Kask B'TWIN MTB 500
Bardzo mądrze zaprojektowany kask, oferowany za rozsądne pieniądze. Jego skorupa, wykonana w technologii in-mold, liczy 21 otworów wentylacyjnych. Wygląda na solidny i sztywny, a nas cieszy zwłaszcza wyraźnie wystająca i modnie zaprojektowana część potyliczna. Z tyłu kasku znajdziemy trójwymiarowy system dopasowania do głowy z pokrętłem oraz dwa odblaski.
Licznik Kross KRC 433W
To bardzo profesjonalny licznik bezprzewodowy z czujnikiem kadencji i HR, który może zadowolić zarówno amatorów, jak i ambitnych użytkowników. Oferuje rozbudowane menu z szeregiem przydatnych opcji. Do najistotniejszych należy wskaźnik prędkości średniej, aktualnej, maksymalnej, kadencji, tętna, przewyższenia, wysokości i temperatury.
Spodenki Endura Singletrack Lite II
Szortami tymi Szkoci udowadniają, że potrafią zaoferować produkt, którego funkcjonalność umożliwi zastosowanie w różnych stylach jazdy i spełni wymagania szerokiego grona docelowych odbiorców o różnych oczekiwaniach. W trakcie testu używałem spodenek zarówno do wycieczkowej jazdy po kompleksie Enduro Trails w Bielsku, Wilczych Ścieżkach Magurki Wilkowickiej, ale też zwyczajnej wytrzymałościowej jeździe po Kampinoskim Parku Narodowym, by wreszcie sprawdzić je w boju na Legionowskiej Mazovii.