Wsiadając na Krossa od razu wiadomo do czego służy ten rower. Pozycja jest tak niska, że bodajże pierwszy raz w życiu miałem ochotę wstawić podkładkę pod mostek w wyścigowym rowerze 29”. Jednak rower jest krótki, przez co sylwetka robi się zwarta, więc w sumie nachylenie pleców nie jest aż tak radykalne. To sprawia, że rower jest efektywny.

Mimo że trzonem kolekcji są rowery przeznaczone do enduro i allmountain to najnowsze dzieło ma mniej skoku i przeznaczone jest do jazdy ścieżkowej oraz trudnych tras XC/ maraton.

Obecnie na kierownicach rowerów może panować niemały chaos. Manetki zmiany biegów, manetka do sztycy teleskopowej, blokada skoku. TwistLoc to krok w kierunku uproszczenia.

Z1 to nie nowa odsłona legendarnego roadstera BMW, ale powrót Marzocchi do korzeni. Bomber Z1 jest jedną z nowości włochów pod skrzydłami FOX-a.

microSHIFT nie jest pierwszym skojarzeniem jeśli chodzi o elementy napędu rowerowego. Ale coraz śmielej stosują go poniektórzy producenci rowerów. Wizualnie są bezbłędne, postanowiliśmy sprawdzić jak działają w rowerze zimowym.

„Staszek” od początku powstania stawał się maszyną do coraz bardziej agresywnej jazdy. Będąc najpierw ścieżkowym hardtalilem na klasycznych oponach, w kolejnej odsłonie otrzymał koła plus. Nowością na sezon 2019 jest model w pełni zawieszony o skoku 130 mm, kręcący się na kołach 29+.

Oto zestawienie rowerów zbudowanych na napędzie 1x12. Piszemy o rowerach ze sportowym napędem 1x12, ponieważ nasze badania i testy wykazały, że są najszybsze i coraz popularniejsze. Z rozmysłem pominęliśmy rowery ze szczytów kolekcji, a skupiliśmy się na tych będących w zasięgu zwykłego użytkownika. Cały materiał podzieliliśmy na kilka części.

Seria SuperX według producenta przeznaczona jest do przełajów, ale testowany model SE wyposażony został w komponenty poważnie go modyfikujące. Pozycja kolarza jest bardzo sportowa i siedzi się jak na rasowej przełajówce. Bardzo niska główka i dobrze dobrany reach sprawiają, że efektywność jazdy jest wysoka.

Najnowszym wcieleniem Scott chce zadowolić jak najszersze grono odbiorców. Każdy model oferowany jest w dwóch rozmiarach kół, w szerokiej gamie kompletacji i cen.

Mimo wielu „eksperckim” głosom oraz teoriom spiskowym sugerującym zamach na twój portfel, trzeba uczciwie powiedzieć: carbon jest lepszy od aluminium. Tym testem chcemy jednak pokazać, gdzie konkretnie aluminium przegrywa, jak bardzo i czy rozbieżności w wydajności można rozsądnie uzasadnić różnicą w cenie.

Od ładnych paru lat obserwujemy zwrot w myśleniu o rowerach szosowych. Zarówno projektanci jak i sami zawodnicy doszli do wniosku, że efektywność nie wyklucza wygody a jazda na rowerze szosowym nie musi boleć, wręcz przeciwnie, może być przyjemnością. Dzisiaj możemy prezentować rowery nie tylko szybkie - bo każda szosówka jest taka, nawet ta z najniższej półki - ale też wygodne.

Marka z Koblencji późno wkracza na gravelowy rynek, ale za to robi to z przytupem. Grail zbudowano na carbonowej ramie mieszczącej opony o całkiem słusznej szerokości 40 mm.

Największy polski producent rowerowy prezentuje kolejną odsłonę swojego modelu enduro. Dzięki nowej ramie i kilku istotnym modyfikacjom rider może czuć się jeszcze pewniej na siodełku oraz jeździć bardziej agresywnie.

Ten model prezentowaliśmy w bB #3/2017. Wpadł w nasze ręce z napędem 2x10, ale ostatecznie w tej wersji nie trafił na półki sklepowe. Ponieważ w sprzedaży oferowany jest w wersji 3x9, postanowiliśmy jeszcze raz sprawdzić jego własności jezdne.

Eccentric Lite zapewnia wygodną, nieskrępowaną pozycję. Górna rura jest dość długa, wraz z szeroką kierownicą pozwala na efektywne napędzanie i kierowanie rowerem. Na podjazdach łatwo skupić się na równym, mocnym pedałowaniu a dopóki nie zaatakujemy najbardziej stromych ścianek, nie będzie trzeba walczyć o przyczepność kół.

Łagodny kąt główki i spora odległość między osiami to pewne i stabilne prowadzenie, niezależnie od prędkości. Górna rura jest krótka, przez co nie musimy wyciągać się na rowerze. Tracimy nieco na aerodynamice, ale zyskujemy komfort, za który jesteśmy wdzięczni po kilku godzinach jazdy. Rower nie został stworzony do wyścigów, w związku z czym możemy zapomnieć o dynamicznych przyspieszeniach. Tylko kto o nich myśli mając przed sobą kilka godzin jazdy z sakwami?

Reign poprzedniej wersji przewinął się przez nasze ręce co najmniej trzy razy. Ostatnio dokładnie miesiąc przed premierą nowego modelu, o którym tu właśnie piszemy, co pozwoliło nam dobrze się z nim zapoznać. Na sezon 2018 Giant zdecydował się na pozornie małą aktualizację.

Jak pokazują nasze statystyki w ubiegłym roku w maratonach MTB startowało aż 16,5 tys ludzi i to licząc tylko dziesięć najpopularniejszych serii w naszym kraju. Wśród startujących znalazły się przeróżne osobowości o różnych potrzebach. Są wśród nich kompetytywni, całkiem prawdopodobni przyszli liderzy grup wiekowych. Jest też rzesza rowerowych turystów pragnących sprawdzić się na tle innych w czasie incydentalnych startów.

Podstawową filozofią Decathlonu, do którego należy marka B’TWIN, jest umożliwienie uprawiania sportu wszystkim, bez względu na zasobność ich portfela. Rockrider 560 S to zapewne jeden z najtańszych rowerów z pełnym zawieszeniem jaki możemy znaleźć na rynku

Poprzednia wersja Torque była łabędzim śpiewem rowerów freeridowych. Jego użytkownicy i konstruktorzy, w przeciwieństwie do 9% Francuzów (badania Fundacji Jeana Jaures) byli święcie przekonani o tym, że Ziemia nie jest płaska. Całym sobą (kąt główki 62,7°, zasięg 430 mm sytuujący kierownicę tuż koło bioder i grand kanion - 1215 mm - pomiędzy osiami) krzyczał, że stworzono go wyłącznie na strome ściany wąwozu Bootleg, gdzie odbywa się widowisko zwane Rampage.

Zajęcie miejsca za kokpitem nie wymaga napięcia i jest komfortowe. W dużej mierze jest to zasługą geometrii ramy, ale nie tylko. Kierownica Syncros jest bardzo udana i świetnie pasująca do charakteru tego roweru. Rura jest nietypowo odgięta wstecz, tak gięte są kierownice MTB.

Checkpoint ma baranek kierownicy, ale jest szosówką dla wszystkich, którzy nie są szosowcami. Paradoks? Bynajmniej. Przeznaczono go na patchworkowe nawierzchnie i szeroki widnokrąg. Jest uniwersalny na tyle żeby wzbudzić zainteresowanie turysty pragnącego uciec od ruchu drogowego, złodzieja KOMów i niezależnej laski, która nie planuje trasy przejazdu tylko kolekcjonuje wrażenia z jazdy.

Mówiąc wprost, na Geniusa 29” rzuciłem się jak szczerbaty na suchary i całkowicie odpłynąłem, mamrocząc w podnieceniu „takiego chcę”. Co tu dużo mówić, jestem zaprzedanym zwolennikiem tego rozmiaru kół od początku XXI wieku.

Rok temu postanowiłem złożyć wyjątkowy rower, na którym będę ścigał się w maratonach. Ale założenie było takie, że bazą będą komponenty wyprodukowane w Polsce przez nasze rodzime marki. Cały czas ewoluuje i zmienia się, a oto jak subiektywnie go oceniam. Dla równowagi publikujemy obiektywnie pozyskane w naszym laboratorium informacje, ale efekt dla mnie jest co najmniej zadowalający.

Rama Scale 930 jest zaprojektowana dla Nino Schurtera, czyli przygotowano ją pod kątem współczesnych, trudnych tras XC. Dlatego testowany Scale prowadzi się pewniej niż fulle sprzed kilku lat. Na krytyczne sytuacje Scott zostawia spory zapas bezpieczeństwa.

Jako rozszerzenie do poradnika “Wybierz trenażer” prezentujemy filmik obrazujący różnice w głośności trenażerów z 3 półek cenowych – opisanych w tym samym numerze: ekonomicznego B’Twin In’Ride 500, jednego z najtańszych urządzeń interaktywnych – Bkool Smart Pro 2 i uważanego za najcichszy w branży – Tacx Neo.

Na kolejnych stronach porównujemy wszystkie najważniejsze parametry i elementy wyposażenia aluminiowych hardtaili mieszczących się w budżecie 7-8 tysięcy złotych. To ostre rowery, którymi można ścigać się na wysokim poziomie.

Geometria Spectrala 2018 nie jest niczym przełomowym, w obecnych czasach trudno nazwać ją wystrzałową, progresywną czy nowatorską. Wystudzono nasze pytania dotyczące doboru wielkości kół.

Wszyscy wyczuwają, że już wkrótce pojawią się nowe komponenty Shimano i SRAM, które zadeklarują kierunki rozwoju napędów rowerowych. Czy rubikon dwunastu trybów zostanie przekroczony? A może ktoś odważy się zalicytować więcej?

Czujniki ciśnienia kół są obecnie wyposażeniem obowiązkowym nowych samochodów. Hutchinson zaadaptował to rozwiązanie i w swoim koncepcie Conec’Tires pozwala rowerzyście stale monitorować ciśnienie w kołach.


Aktualny numer

Piszemy m.in.

  • Sportful Dolomiti Race
  • Rajdy dla Frajdy 2018
  • Jazda na rowerze a smog
  • Jak przygotować rower do sezonu zimowego?
  • Sygnalizacja w garści