Sezon kolarski w pełni, a większość cyklów zawodów osiągnęła półmetek - pojawiają się pierwsze rozstrzygnięcia. To, czy zawodnik ma w nogach asy, króle czy może jedynie siódemki, decydują w przeważającej mierze miesiące zimowe. Wszystko zgodnie ze starą kolarską zasadą: „jak przepracowana zima, tak owocny sezon”.

Przeważnie nie wierzymy w cudowne rozwiązania, dopóki sami ich nie sprawdzimy. Podchodzimy do nich sceptycznie, ale też z ciekawością, szczególnie, gdy jest to coś nowego, czego jeszcze nikt inny nie zastosował. Kona CoilAir z Magic link daleka jest od ideału, ale trzeba przyznać, że sam pomysł automatycznej zmiany geometrii jest ciekawy i co najważniejsze działa w tym rowerze. 

Mbike to młoda firma na naszym rynku. Produkcję rowerów rozpoczęła w 2007 roku od kolekcji liczącej 8 modeli. Ale sezon 2009 to już zupełnie inna sprawa. Renegade 0.5 zafrapował nas na tyle, że zdecydowaliśmy się przyznać mu wyróżnienie w kategorii Rower Roku 2009. Powód był dość banalny: przedstawiono sensownie złożony rower, który mimo metki z napisem „1999 zł” miał ważyć poniżej 12 kg.

Kiedy spotykam Wojtka Dąbrowskiego na rowerze, zanim powiem „cześć”, patrzę, na czym jedzie. Konstruktor Rometa pędził wzdłuż Wisły na szarym fullu. Otoczyliśmy go kordonem i nie puściliśmy dalej. Nowy rower był oczywiście testowanym prototypem. Nie ma jeszcze nazwy, ale wiadomo, do czego ma służyć.

„Witam. Noszę się z zamiarem zakupu nowego roweru. Piszę do Was, bo sam nie znam się na tym zbyt dobrze. Z uwagi na mój styl jazdy, chodzi mi o rower enduro/AM. W grę wchodzą rowery do ok. 5000 zł”. Spełniamy prośbę Piotra i prezentujemy aż dwa fulle do enduro, jednak każdy o różnym charakterze.

Pisząc „full” zazwyczaj w naszym umyśle rysuje się obraz potwora przypominającego motocykl. 160 mm skoku minimum. I dwupółkowy widelec. Ale świat jest inny. Nie wszyscy w Polsce potrzebują tak radykalnych maszyn.

0.9 W ubiegłym roku Merida wprowadziła do swojej kolekcji nowy rower full suspension przeznaczony do XC. Będąc nieco pod wpływem amerykańskiego marketingu, promującego duże koła, gdy pierwszy raz usłyszałem jego nazwę - 96, sądziłem, że kroi się hybryda na kołach 29”/26”. Okazało się, że rower był całkiem klasyczny - 26”, a nazwa wywodziła się od skoku tylnego wahacza. W tym roku nowością jest model O.Nine. Tym razem 29”?

Najefektywniejszy z systemów amortyzacji ma jedną poważną wadę -, za dużo zawiasów. Szacujemy, że gdzieś tak o trzy, może cztery. Pod koniec ubiegłego stulecia Gary Fisher wyraźnie już znużony dyskusjami na temat amortyzacji tylnego koła w rowerze, kłopotami z eksploatacją, naprawami itp. postanowił wprowadzić bardzo zasadną innowację. Pomysł pana Fishera był genialnie prosty - po co łożysko kiedy można wykorzystać elastyczność rurek wahacza. W ten sposób pan Fisher powoli zbliża się do ideału, jego system ma już tylko trzy obrotowe punkty. Rowerek wygląda słodziutko.

To był jeden z najtrudniejszych rowerów do maratońskiego XC w naszej historii. Rowery, które porównaliśmy: Giant XTC 0,GT Zaskar Expert,Merida Matts HFS XC3500 D oraz Scott Scale 40 okazały się niezwykle zbliżone klasą i jakością. Różnice osobowości przeczuwaliśmy już podczas wertowania katalogów. Oto wyniki porównania w boju.

To był jeden z najtrudniejszych rowerów do maratońskiego XC w naszej historii. Rowery, które porównaliśmy: Giant XTC 0,GT Zaskar Expert,Merida Matts HFS XC3500 D oraz Scott Scale 40 okazały się niezwykle zbliżone klasą i jakością. Różnice osobowości przeczuwaliśmy już podczas wertowania katalogów. Oto wyniki porównania w boju.

To był jeden z najtrudniejszych rowerów do maratońskiego XC w naszej historii. Rowery, które porównaliśmy: Giant XTC 0,GT Zaskar Expert,Merida Matts HFS XC3500 D oraz Scott Scale 40 okazały się niezwykle zbliżone klasą i jakością. Różnice osobowości przeczuwaliśmy już podczas wertowania katalogów. Oto wyniki porównania w boju.

To był jeden z najtrudniejszych rowerów do maratońskiego XC w naszej historii. Rowery, które porównaliśmy: Giant XTC 0,GT Zaskar Expert,Merida Matts HFS XC3500 D oraz Scott Scale 40 okazały się niezwykle zbliżone klasą i jakością. Różnice osobowości przeczuwaliśmy już podczas wertowania katalogów. Oto wyniki porównania w boju.

Nie wiem jak inne rowery Rometa (mam nadzieję, że się dowiem), ale Mosquito jeździ naprawdę fajnie. Jeśli pozostałe rowery z nowej kolekcji Rometa, są równie udane to, ta marka ma spore szanse na szybki powrót na rynek.

Podczas demo day targów Eurobike 2008 dosiedliśmy flagowegoScotta Geniusa - wersję Limited. Mimo, że mieliśmy okazję poszaleć ledwie kilka godzin, zdążyliśmy sobie wyrobić nienajlepszą opinię (patrz bikeBoard 10/2008). Następnie już na pełny test trafił do redakcji Genius 20.

O potędze białego koloru w tym roku mogliśmy przekonać się wielokrotnie. I to nie tylko na prezentacjach, ale także na trasach, a i nawet w redakcji. I nie chodzi tu nawet o to, że białe jest szybsze od czarnego. W brudzeniu na pewno - stwierdził ironicznie właściciel czarnego rumaka. Biały jest modny i nie da się tego ukryć. My też nie będziemy tego podważać. Biała kiera, mostek, gripy, pedały - to wszystko można sobie spokojnie wymienić z czasem. Najważniejsza jest - co często powtarzamy - rama, na której zbudowany jest cały rower. Postanowiliśmy zatem przedstawić dwa osobne testy sprzętów do dyscyplin grawitacyjnych, których jedynymi cechami wspólnymi, na pierwszy rzut oka, są: właśnie biały kolor solidnie wyglądającej ramy oraz... bardzo przystępna cena.

O potędze białego koloru w tym roku mogliśmy przekonać się wielokrotnie. I to nie tylko na prezentacjach, ale także na trasach, a i nawet w redakcji. I nie chodzi tu nawet o to, że białe jest szybsze od czarnego. W brudzeniu na pewno - stwierdził ironicznie właściciel czarnego rumaka. Biały jest modny i nie da się tego ukryć.

Big Sur aż ocieka testosteronem. Jest czerwony jak ferrari i ma nieco obsceniczną nazwę. Patrząc na majtkowo błękitnego Paragona testerzy zadawali inne pytanie „a męskich nie było?” Ale nie o wyglądzie będzie ten tekst, bo najważniejsze pytanie jest takie: który z nich jest lepszy?

Pierwszy raz pisaliśmy o serii URC trzy lata temu - bB#1/2005 (patrz archiwum w naszym serwisie internetowym).Tegoroczna inkarnacja ma jednak niewiele wspólnego z pierworodnym sprzed 4 pokoleń, ani nawet z ubiegłorocznym modelem. W tym roku MAMA (firma stojąca za marką Kellys) wydała na świat rower na radykalnie kompaktowej ramie o organicznym kształcie i monolitycznej konstrukcji. Pozostała za to wierna szlachetnemu powinowactwu z Ritchey WCS i Shimano Dura-Ace.

To była miłość od pierwszego wejrzenia. Dlatego poprosiłam chłopaków żeby ściągnąć go do testów. Nie żeby coś tam testować, ale żeby sobie pojeździć po jesiennym Krakowie.

W 2005 roku uznaliśmy, że najbardziej trendowa mutacja MTB to całkowicie sztywny singiel na stalowej ramie i kołach 29”. W 2008 roku przasnyski Kross będzie miał taki w swojej ofercie. Nawet pedały będzie miał takie, jakie najbardziej lubimy. Fajnie, że w Przasnyszu czytają bikeBoard ;).

Czy doczekaliśmy już czasów, w których kupując tani rower szosowy możemy decydować o geometrii ramy i doborze komponentów? Zapytaliśmy o to w firmach Wertykal i Bikom. Zaproponowali nam trzy modele: Merida Road Lite 901, Olsh Snake, Viner Dedalus. Przeczytajcie jak wypadły one w bezpośredniej konfrontacji.

Co liczy się najbardziej dla kobiety w rowerze? Wygodna pozycja, miękkie i szerokie siodełko, dobrze działające przerzutki i niezawodne hamulce czy wygląd?. Dla każdej co innego, wybór zależy od osobistych preferencji. Jedne czują ducha rywalizacji, mają sportowe zacięcie i lubią mocno się zmęczyć, a inne wolą spokojniejszą jazdę rekreacyjną. Łączy je jedno: wszystkie robią to dla przyjemności.

Tak jak damskie i męskie buty różnią się pomiędzy sobą, tak używamy specyficznych dla płci kurtek, a nawet nart. Volvo wypuściło jeden z modeli specjalnie dla pań (z miejscem na torebkę). Czas wreszcie zrozumieć, że rowery dla kobiet powinny być też inne niż męskie.

Tak jak damskie i męskie buty różnią się pomiędzy sobą, tak używamy specyficznych dla płci kurtek, a nawet nart. Volvo wypuściło jeden z modeli specjalnie dla pań (z miejscem na torebkę). Czas wreszcie zrozumieć, że rowery dla kobiet powinny być też inne niż męskie.

A oto Giant XTC Zero - to najwyższy model aluminiowy ze stajni Gianta. I ma wszystko, czego potrzebujecie do zwycięstwa.

Czy do supermarketowego koszyka można wsadzić rower? Polecamy, pod warunkiem, że będzie to Decathlon. Rockrider 9.1 to w naszej ocenie dobry typ na fulla, choć pod pewnymi warunkami. I nie chodzi tylko o to, że będziecie mogli na niego wydać akurat cztery tysiaki bez złotówki. Czy jest to rower dla maratończyka, czy dla ambitnego turysty - przekonacie się czytając ten test.

Mówi się o nowych Krosach, i dobrze i źle. Czytałem w internecie jakiś test A6, ale nawet go nie zważyli (...) Wojtek Krzywański, Wa - Wa (...) z płyty dowiedziałem się że Krossy drożeją. Co myślicie o Krossach? Czy warto wyłożyć te 4000 zł na A8? Michał Krywus (...) Przetestujcież wreszcie jakiegoś Krossa! (...) Masa Często się dopytywaliście o nowe Levele. Zatem bez pytania postanowiliśmy rzucić się od razu na głęboką wodę i przetestować najwyższy model XC rodem z Przasnysza. Słuchaj, będzie o A8!

Test na życzenie Pawła ze Świdnicy. Bierze on rozbrat z maratonami, a w 2007 rok chce wjechać na turystycznym fullu.

Testowany przez nas model o nazwie DH Team jest klasycznym jednozawiasem. Ta konstrukcja ma swoje wady i zalety, o których przeczytacie w teście, ale konserwatyzm jest w jej przypadku celowym zamysłem konstruktora.

Moje życie ucieka... nic nie zrobiłem... od jutra zacznę biegać... albo joga... tak joga i gra na oboju... będę grał na oboju i czytał Dostojewskiego w oryginale... w obcisłych czarnych skórzanych ciuchach odprowadzany zazdrosnymi, wygłodniałymi spojrzeniami modelek...


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Sprzęt 2019

Przedwyścigowe dylematy sprzętowe

Singletrails Lechnica

Malta – Krawędzią klifu