W pionierskich czasach w fatbike’ach stosowano dwie tylne piasty o szerokości 135 mm. Jedna na tył, druga na... przód (sic!). Żeby dopasować je do ram i szerokich opon konieczne były niesymetryczne widelce i wahacze. Odkąd przemysł poważnie zaczął się przyglądać temu nurtowi zdecydował, że tak dalej być nie może. Pojawienie się nowoczesnych fatram, a zwłaszcza opon szerszych niż 4”, wywołało konieczność zdecydowanego poszerzenia piast. Powód jest oczywisty: chodzi o to, żeby łańcuch z korby z ośką na 100 mm mijał się z oponą. W przednim kole zmiana na szersze nastąpiła niejako przy okazji, zwłaszcza że wydawała się logiczna. W przednich kołach mogą być stosowane klasyczne już piasty szerokości 135 mm zapinane na szybkozamykacz. Pojawiają się także wersje 135 mm na wkręcaną ośkę ø15 mm oraz jej wersja 142x15.


Ale to nadal nie wszystko, ponieważ Rock Shox wprowadził w Bluto standard piasty Maxxle 15x150 mm. Z kolei w ramę można wcisnąć piasty dwóch standardów 170 mm i 190 mm szerokości zapinane szybkozamykaczem. Są też ich odpowiedniki do osi wkręcanych: odpowiednio 177 i 197x15 mm. Dobór zależy od przewidzianej przez producenta ramy i widelca, ale nie tylko! Pośrednio uzależniony jest od proponowanej objętości opon (np.: 170 mm piasty nie pracują z oponami szerszymi niż 4”). Ponieważ w tym artykule całkowicie pominęliśmy zagadnienie suportów, a trzeba pamiętać, że suporty (w fatbikach standardem jest oś szerokości 100 mm) z koronkami bez pająków mają inną linię łańcucha w zależności od systemu GXP i BB30. Do tego dochodzą jeszcze wariacje suportów pojedynczych i podwójnych i „robi się jazda”. Koniecznie należy pamiętać też, że opona 4,8” oponie 4,8” innego producenta nierówna. Założenie jej na obręcze różnej szerokości (a są 50, 70, 80, 100 mm) także kończy się innymi wartościami w szerokości i ma wpływ zarówno na interferencje z ramą jak i łańcuchem na poszczególnych przełożeniach a nawet trybach kasety (boostery o 40 i 42 z. Zmniejszają tolerancję!). W związku z powyższym, wbrew sobie, pierwszego fatbike kup gotowego – wyjdzie i szybciej i prościej.

Dodano: 2015-02-06

Autor: Tekst: bikeBoard

Tagi: Fatbike, Fat, piasty

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920