Cannondale swoją nową, przygotowaną specjalnie na Tour de France szosówkę określił jako aktualnie najszybszy rower tego typu. Odważne oświadczenie.

Żeby nie pozostać gołosłownym, przytoczył wyniki badań opisujące walory SystemSix na tle innych istotnych konstrukcji wśród szosówek aero. Ale wspomniane porównanie nie powstało po to żeby tę szybkość wykazać. W proces projektowy włączono analizę oporów, jakim podlega rower szosowy. Ponieważ wiele z nich wymaga przeciwstawnych działań konstrukcyjnych, inżynierowie dokonali odpowiedniego wyboru aby uzyskać wartościowy kompromis właśnie po to, żeby SystemSix stał się aktualnie najszybszym rowerem szosowym.


Oczywistym akcentem okazało się minimalizowanie oporu aerodynamicznego. Pod uwagę wzięto także opory toczenia, opory napędu, straty powstające na podjazdach i te wynikające z rozpędzania. Konstruktorzy dokładnie je przeliczyli, a dane wykorzystali do modelowania i opisywania właściwych cech roweru. Na początek ustalono znaczenie poszczególnych składowych oporu roweru i oczywiście doniosłość oporu aerodynamicznego rosła wraz z prędkością.
Doskonałość mechaniczna wynikająca z małych oporów napędu i oporów w łożyskach uwidoczniała się bardziej na podjazdach, a opory toczne wraz ze wzrastającą prędkością. Kiedy analizowano różne scenariusze wykazano, że wraz ze wzrostem nachylenia jezdni, większy wpływ niż aerodynamika zaczynają mieć „opory przy zdobywaniu wysokości” wynikające z masy roweru i kolarza oraz dość skomplikowanej zależności względem nachylenia jezdni. Rozpisano odpowiednie wzory matematyczne. Były niezbędne dla ustalenia (...)

Cały tekst znajdziecie w bikeBoard 9/2018. Możesz też kupić e-wydanie.

Dodano: 2018-09-12

Autor: Tekst i zdjęcia: Miłosz Kędracki

Tagi: Cannondale

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Trek Madone SLR
Cannondale SystemSix
Wilier Triestina Cento 10 Air
Scott Foil 20 czy 20 Disc
Specialized Enduro Pro 29
Liv Intrigue Advanced 0
Giant Defy Advanced Pro 0
Canyon Grail CF SL 8.0
Romet Mustang M1