W komputerowych procesorach wyścig na gigaherce już dawno zamienił się w pojedynki na ilość rdzeni i energooszczędność. Nikt już nie pamięta, że zegarek z 5 melodyjkami był zdecydowanie lepszy niż taki z 3, a zimna wojna skończyła się przed urodzeniem sporej części czytelników bB.
Wydawałoby się, że wyścig w dziedzinie osprzętu rowerowego, oprócz obniżania wagi, idzie w kierunku nowych interfejsów użytkownika (przełomowe manetki SRAM i elektryczny Dura-Ace), ale Campagnolo dalej idzie na ilość zębatek w kasecie. W czerwcu, po ośmiu latach na dziesiątce, Włosi na 75. urodziny swojej firmy zaszachowali rywali jedenastoma. Mieliśmy okazję pojeździć i sprawdzić, czy ten wyścig prowadzi do rozwinięcia technologii kosmicznych, czy raczej do globalnego kataklizmu.
Oprócz podwyższenia stawki, Campa obudziła także legendę śpiącą od ponad 20 lat - markę Super Record. Grupa pod tą nazwą została wycofana w czasach zegarmistrzowskiej technologii hamulców
Delta - 1985-87 - patrz bB #5/2005. W wersji na 2009 Campa będzie serwować aż 3 grupy (Super Record, Record i Chorus) z 11-zębatkowymi kasetami i nowymi klamko-manetkami. Różnią się wyłącznie materiałami użytymi do produkcji. Ogólnie rzecz ujmując - im niżej, tym mniej carbonu i ceramiki. Jakość wykończenia Super Recorda 11 jest niewiarygodnie wysoka. Włosi zaparli się i nie przenieśli produkcji 3 topowych grup na Daleki Wschód. Dzięki stereotypowemu wręcz zamiłowaniu tej nacji do fizycznego piękna, świat może podziwiać osprzęt, którego nie powstydziłaby się żadna jubilerska półka. Klamki Ergopower Ultra-Shift, oprócz obsługi 11 przełożeń, nie zmieniły się w podstawowej koncepcji mechanicznej. Nadal można prawą manetką skoczyć naraz o 5 przełożeń w dół (twardziej) i o 3 w górę (na „mięcej”). Obniżono jedynie o 18% siłę potrzebną do przesunięcia w górę przedniej przerzutki i o 13% tylnej. Zmienił się za to kształt korpusu - teraz ma znacznie wyższy i pochylony do wewnątrz guz, który ma poprawiać aerodynamikę, oraz dźwignie, które łatwiej dosięgnąć z górnego chwytu, w którym kolarze spędzają większość czasu. Dźwignie mają też otwory dla zmniejszenia wagi. To pierwszy raz, kiedy widzimy, że producent uważa, że carbonowe klamki trzeba dodatkowo odchudzać. Korpusy klamek powleczone są hipoalergiczną, odporną na UV gumą o dwóch gęstościach - u góry miększą, dodatkowo karbowaną dla tłumienia wibracji, z boków i od dołu twardszą dla lepszego chwytu. Przemodelowano też prowadzenie pancerzy, dzięki temu lepiej układają się pod owijką.
Tylna przerzutka oferowana jest w wersji z krótkim i średnim wózkiem. Wykonana została z kutego i anodowanego aluminium oraz carbonu z główną śrubą i osią sprężyny napinacza z tytanu. Jest podobno o 150% sztywniejsza niż poprzedni model. Zgodnie z obowiązującą modą zewnętrzna płytka wózka wykonana jest również ze spektakularnego carbonu. Bardziej miękkie, tłumiące wibracje kółeczka wózka obracają się na ceramicznych łożyskach (dolne kulkowe, górne ślizgowe - w Recordzie oba ślizgowe, w Chorusie brak ceramiki).Prowadnica przedniej przerzutki została usztywniona, a jej zewnętrzna płytka wykonana jest z carbonu. Mimo że powiększony prześwit prawie wystarcza na pełne koszenie łańcucha bez ocierania, przydaje się jednak mikroregulacja w lewej klamce.
Grupa Super Record nie ma specjalnych piast. Campagnolo zaleca te od „zwykłego” Recorda. Przy wzrastającej popularności kół sprzedawanych jako komplety nie jest to element grupy, na który zwraca się obecnie wiele uwagi.


Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35

Dodano: 2008-10-31

Autor: Tekst: Maciek Machowski

Tagi: szosa, carbon, ultralekkie, hamulce, napęd, Campagnolo, korby, test

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920