Stanowi całkiem nową platformę i ma wypełnić habitaty, które dotychczas okupowały poprzednie Stumpjumpery i Camber.
Pojawi się w trzech wersjach: ST, Stumpjumper (testowany) i Evo aluminiak dla bardziej grawitacyjnie zorientowanych.

ST (Short Travel) ma 130/120 mm skoku w wersji na kołach 29” i 130 na obu końcach gdy ma koła 27,5”. Standardowy SJ ma 150 z przodu i 140 mm z tyłu w wersji na kołach 29” i 150 (przód/tył) dla 27,5”. Natomiast w Evo skok jest taki sam jak w standardowym, ale rama jest aluminiowa, a geometria bardziej nastawiona na zjazdy.

Na początek należy powiedzieć, że Spec musiał przełknąć kilka żab, które wcześniej podtykał swoim fanom. Pierwsza z nich ma 29”. Bez względu na przekonania religijne, płeć i wzrost użytkowników, wszystkie Stumpjumpery będą dostępne zarówno z kołami 29 jak i 27,5” do wyboru. Druga z żab jest mniejsza, ale tłusta: nie będzie 6Fattie. Nie będzie i już, chociaż wszystkie Stumpjumpery mają być kompatybilne z oponami aż do 3” szerokości. ST seryjnie będzie miał ogumienie 2,3” a pozostałe 2,6”. Kolejne żaby są już małe i wcale niejadowite – AutoSag zniknął, nie ma Braina, a damper ma rozmiary metryczne żeby dało się dopasować dowolny model, ze sprężynowym włącznie. Co my na to? Przy okazji każdego testu Stumpjumpera zawsze pisaliśmy, że Brain w tej klasie rowerów jest niepotrzebny, a AutoSag ma swoje miejsce w rowerach dla początkujących a nie rasowych bolidach.


Podobno to najdłuższy Stumpjumper ever. Ale długość ramy jest w swojej klasie bardzo standardowa. Konstruktorzy postanowili nie szaleć z kątami, główka nachylona jest pod większym kątem niż inne rowery tej klasy, a podsiodłówka jest mniej spionizowana.


Cały test znajdziecie w bikeBoard 6/2018 (gdzie kupić). Możesz też kupić e-wydanie.



SPECYFIKACJA
Specialized Stumpjumper Expert 29
Specialized Europe B.V. www.specialized.com
cena: 23 599 zł

Rama: carbon FACT 11m
Przedni widelec: Rock Shox Pike RC, aluminiowa stożkowa rura sterowa (1848 g)
Damper: RockShox Deluxe RT3
Koła: Roval Traverse (15x110 / 12x148 mm)
Opony: Specialized Butcher GRID Gripton 2Bliss 29x2,6” / Specialized Purgatory GRID Gripton 2Bliss 29x2,6” (969/944 g, dętka 252 g)
Korby: Truvativ Descendant 6K 30 z. (170 mm)
Łożyska suportu: SRAM GXP
Kaseta: SRAM XG-1275 (10-50) 12-rz.
Łańcuch: SRAM GX Eagle
Przerzutka tył: SRAM GX Eagle
Manetki: SRAM GX Eagle Trigger
Hamulce: SRAM Guide R, tarcze SRAM Centerline 200/180 mm
Kierownica: Specialized Trail, 780 mm
Wspornik kierownicy: Specialized Trail, 50 mm
Łożyska sterów: FSA 1i1/8”-1i1/2”
Wspornik siodełka: Specialized Command Post iRcc 160 mm, 34,9 mm
Siodełko: Specialized Phenom, drążone pręty Cr-Mo

Dodano: 2018-06-12

Autor: Tekst i zdjęcia: Miłosz Kędracki

Tagi: Specialized

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

  • Sportful Dolomiti Race
  • Rajdy dla Frajdy 2018
  • Jazda na rowerze a smog
  • Jak przygotować rower do sezonu zimowego?
  • Sygnalizacja w garści