Mimo wielu „eksperckim” głosom oraz teoriom spiskowym sugerującym zamach na twój portfel, trzeba uczciwie powiedzieć: carbon jest lepszy od aluminium. Tym testem chcemy jednak pokazać, gdzie konkretnie aluminium przegrywa, jak bardzo i czy rozbieżności w wydajności można rozsądnie uzasadnić różnicą w cenie.

WRAŻENIA Z JAZDY

ALUMINIOWY BIG.NINE 800 przy pierwszym kontakcie satysfakcjonuje pozycją za kierownicą i dopiero przesiadka na carbonową wersję pokazuje, że może być jeszcze lepiej. Aluminiowy bolid jest na tyle usportowiony i dobrze wyposażony, że zadowoli nawet etatowych malkontentów.


BIG.NINE 800 bardzo dobrze połyka kolejne podjazdy, w czym duża zasługa zaawansowanego napędu pozwalającego na doskonały dobór przełożeń. W połączeniu z koronką 32 z. Pozwala podjechać praktycznie wszędzie. Prawdą jest, że kilogram masy więcej niż w carbonowym bolidzie na długich podjazdach robi dużą różnicę, ale nie dyskwalifikuje. Zdając sobie sprawę, że 800 stworzona została z myślą o wyzwaniach innych niż wyczynowe, wolałbym jednak, żeby sportowy charakter niebieskiej Meridy był silniej zaakcentowany.

CARBONOWY BIG.NINE 600 to wzór, jak powinien wyglądać współczesny 29er. Odnieśliśmy wrażenie idealnego rozkładu mas pomiędzy kołami. Wszystkie wektory układają się w pożądanych kierunkach i aż chce się mocno depnąć w korby. Tym bardziej, że czuć jak rower reaguje na każdy Wat mocy. Obniżona i zwarta pozycja jeszcze poprawia możliwości przyspieszania, dając wrażenie perfekcyjnego ułożenia na rowerze. Najważniejsze są jednak zjazdy. Właśnie takiego zachowania oczekujemy w wymagającym terenie.


Cały test znajdziecie w bikeBoard 4/2018 (gdzie kupić). Możesz też kupić e-wydanie.

Mostek w carbonowej Meridzie robi różnicę. Już wizualnie rower wygląda bardzo agresywnie a za kierownicą można to tylko potwierdzić. To świetny krok producenta, który z pewnością docenią nabywcy.

SPECYFIKACJA

Merida Big.Nine 800
cena: 7999 zł
Merida Polska, www.rowerymerida.pl


Rama: aluminium Lite
Przedni widelec: Fox 32 Rhythm Grip, aluminiowa stożkowa rura sterowa (1896 g)
Piasty / Obręcze: Fo (15x110 / 12x148 mm) / Merida Expert CC
Opony: Maxxis Ikon 29x2,2” (580 g, dętka 168 g)
Korby: Truvativ Stylo 6K 32 z. (175 mm)
Łożyska suportu: SRAM GXP Pressfit
Kaseta: SRAM XG-1275 (10-50) 12-rz.
Łańcuch: SRAM GX Eagle
Przerzutka tył: SRAM GX Eagle
Manetki: SRAM GX Eagle Trigger
Hamulce: Shimano SLX BR-M7000, tarcze Shimano SM-RT54 180/160 mm
Kierownica: Merida Expert CC, 720 mm
Wspornik kierownicy: Merida Expert, 90 mm
Łożyska sterów: FSA 1i1/8”-1i1/2”
Wspornik siodełka: Merida Comp, 30,9x400 mm
Siodełko: Merida Sport, stalowe pręty


Merida Big.Nine 6000
cena: 10 999 zł
Merida Polska, www.rowerymerida.pl


Rama: carbon CF3
Przedni widelec: Fox 32 Rhythm Grip, aluminiowa stożkowa rura sterowa (1897 g)
Koła: Fo (15x110 / 12x148 mm) / Merida Expert CC
Opony: Maxxis Ikon 29x2,2” (620 g, dętka 152 g)
Korby: Truvativ Stylo 6K 32 z. (175 mm)
Łożyska suportu: SRAM GXP Pressfit
Kaseta: SRAM XG-1275 (10-50) 12-rz.
Łańcuch: SRAM GX Eagle
Przerzutka tył: SRAM GX Eagle
Manetki: SRAM GX Eagle Trigger
Hamulce: Shimano SLX BR-M7000, tarcze Shimano SM-RT54 180/160 mm
Kierownica: Merida Expert CC, 720 mm
Wspornik kierownicy: Merida Expert, 90 mm
Łożyska sterów: FSA 1i1/8”-1i1/2”
Wspornik siodełka: Merida Expert carbon, 30,9x400 mm
Siodełko: Prologo Scratch, stalowe pręty



Cały test znajdziecie w bikeBoard 4/2018 (gdzie kupić). Możesz też kupić e-wydanie.


Dodano: 2018-04-05

Autor: Tekst: Michał Woźniczka, zdjecia: Miłosz Kędracki

Tagi: Merida

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Nowości 2019

Raport z Pucharu Świata XC

Specialized Stumpjumper Expert 29
NS Bikes Snabb 29 Plus 2
Marin Rift Zone 1 29
Trek Full Stache 8
Cannondale Synapse Carbon Disc Red eTap