
Top 15 '2013: subiektywna lista rowerowych przebojów ułożona przez redaktorów bikeBoardu
LAPIERRE XR29
Szybki, duży,
elektroniczny. Nowy Lapierre XR 29, którego mieliśmy okazję
„oblatać” podczas Demo Day tegorocznych targów Eurobike, idealnie
wpisuje się w trend, o którym pisaliśmy przy okazji testu Cube
Elite Super HPC SL 29. Rower ten jest opisywany przez producenta
jako maszyna do XC i maratonów, jednak jego możliwości są o wiele
większe. Najpierw jednak garść informacji technicznych. Testowany
model wyposażono w elektronicznie sterowany tylny amortyzator E.I
Shock od RockShox’a – krótki test tego rozwiązania znajdziecie w
artykule o elektronice w amortyzacji. Napęd testowanego roweru był
mieszanką komponentów SRAM grup XX i X0, model seryjny będzie
wyposażony w pełną grupę XX. Za amortyzację przedniego koła w
testowanym rowerze odpowiadał widelec Fox 32 Float 29 CTD, w modelu
seryjnym ma (na szczęście – sprawdźcie dlaczego w teście E.I
Shocka) pojawić się model z tłumikiem FIT. Lapierre posiada 100 mm
skoku, tylne zawieszenie ma jeden punkt obrotu bez łożysk w okolicy
osi tylnego koła, zamiast nich wykorzystano elastyczność materiału.
Uwagę zwraca mocowanie tylnego amortyzatora w „gnieździe”
przechodzącym przez rurę podsiodłową – wygląda to bardzo
dynamicznie. Ramę i wahacz wykonano oczywiście z carbonu, główka
jest poszerzana, suport to Press Fit, pancerze puszczono wewnątrz
ramy a koła Easton EA90 XC posiadają sztywne osie zarówno z przodu
jak i z tyłu. Przejdźmy do wrażeń z jazdy. Trzeba podkreślić, że
zaszufladkowanie roweru do kategorii XC/Maraton będzie dla niego
krzywdzące. Skok jest niewielki jednak duże, 29’’ koła sprawiają
wrażenie, że jest go zdecydowanie więcej. Pozwalają one na twardsze
niż w przypadku 26’’ ustawienie tylnego amortyzatora, co pozytywnie
wpływa na efektywność jazdy. Rower skręca przewidywalnie, nie jest
nerwowy, do zmiany kierunku potrzebny jest ruch kierownicą i
niewielkie pochylenie, żadna z tych cech zdecydowanie nie dominuje.
Rower ważył 11 200 gramów z testowymi pedałami Shimano PD-m520 i
miał bardzo lekkie kompletne koła: 1610 (tył) i 2020 gramów przód,
bez osi. Wyraźnie czuć to podczas przyspieszania, rower bardzo
łatwo „ruszał z kopyta”, podjeżdżał jak przystało na wyścigówkę a
neutralne i przewidywalne prowadzenie dodawało pewności siebie na
zjazdach. Można powiedzieć, że rowery 29’’ o skoku w okolicy 100 mm
nadają się z powodzeniem zarówno na wyścig jak i do jazdy
szlakowej. Taki właśnie jest Lapierre XR29 – wszechgóral,
nowoczesna wyścigówka z zamiłowaniem do przygody, uniwersalna,
szybka i przyjazna dla użytkownika.
Tekst: Miłosz Kędracki


NORCO SIGHT KILLER
B1
Dla osoby średnio
jeżdżącej technicznie i dosiadającej aluminiowego sztywniaka każda
przesiadka na szlakowego fulla będzie na górskim szlaku jak
objawienie - nagle okaże się, że większość tras jest przejezdnych,
zjazdy są prostsze a sama jazda o wiele bezpieczniejsza. Potem z
reguły przychodzi podjazd i okazuje się, „że sztywniaki podjeżdżają
szybciej a ja i tak wolno zjeżdżam, full mi niepotrzebny”. Wracamy
do punktu wyjścia. I zostajemy w nim do momentu kolejnego
objawienia, czyli następnego zjazdu na szlakowym fullu - możemy się
założyć, że jeśli będzie to testowany przez nas podczas Demo Day
tegorocznego Eurobike’a Norco Sight Killer B1 powrót do sztywniaka
jest wykluczony, nawet po podjeździe. Zanim napiszemy dlaczego tak
jest, musimy powiedzieć kilka słów o technologii, komponentach itp.
Norco ma 140 mm skoku i koła 650B. Testowaną przez nas wersję B1
wyposażono w widelec Rockshox Revelation RCT3 650B z osią 15 mm,
tylny amortyzator Fox Float Factory CTD, koła Sun Charger Pro z
oponami Schwalbe Hans Dampf 2,35. Napęd to mieszanka komponentów
Shimano z grup SLX i XT, łańcuch trzyma na swoim miejscu napinacz
MRP a siodełko przymocowano do teleskopowej sztycy RockShox Reverb.
Według naszej nomenklatury Norco jest czterozawiasowcem. A jak
jeździ? Runda testowa zaczynała się od zjazdu, siodło w dół, oba
amortyzatory w pełni otwarte, wystarczy mocno chwycić się 730 mm
kierownicy i można przejechać wszystko. Nawet zbłąkaną, niemiecką
kurę. Zawieszenie jest czułe, a rower prowadzi się pewnie, zapewne
spora w tym zasługa suportu wiszącego na wysokości 338 mm i kąta
główki o wartości 67,5 stopnia. O ile dobrego zachowania na
zjazdach należało się spodziewać, o tyle podjazdy były sporym
zaskoczeniem. Rower wspina się świetnie, pozycja z wysuniętym
wspornikiem siodła przypomina tę z rowerów maratońskich, przednie
koło nie myszkuje, a tył utrzymuje przyczepność, co musi być
zasługą większej powierzchni przylegania opony 650b. Na podjazdach
i podczas jazdy na płaskich odcinkach dają się we znaki ciężkie
koła obleczone w solidne i szerokie opony, nasza waga pokazała
wartość 2000 i 2610 gramów odpowiednio dla przedniego i tylnego
kompletnego koła bez osi. Sporo. Cały rower ważył około 14 250
gramów z testowymi pedałami Shimano PD-M20. Dobór ogumienia
sugeruje, że Norco widzi Sight Killer B1 na naprawdę trudnych
szlakach prowadzących w dół, a dobre zachowanie na podjazdach służy
tylko i wyłącznie dojechaniu do kolejnego zjazdu. Bardziej enduro
niż szlakowa turystyka. Wystarczy jednak odchudzić firmowe koła
(opony ważą ponad 800 gramów sztuka), aby otrzymać niezwykle
uniwersalny rower górski. Po tej zmianie Norco będzie
„wszechgóralem”, w XC byśmy na nim nie wystartowali, ale na trudny,
górski maraton dla osoby nie ścigającej się w czubie będzie jak
znalazł - pewny i szybki na zjazdach, do tego bardzo dobrze
podjeżdżający. Poradzi sobie w turystyce, można wystartować na nim
w zawodach enduro lub poskakać w bikeparku. Wszystko, byle tylko
nie musiał jeździć po płaskim. Bardzo dobry rower, a jak trochę
schudnie, może nawet nazwiemy go doskonałym.
Tekst: Miłosz Kędracki


Zobacz inne rowery: Wilier Triestina Corsa 1948, BMC Teamelite TE01 29 Carbon, Corratec Insidelink, Colnago C59 Disc, Cube Stereo Super HPC, Giant Trance X 29er 0, KTM Scarp, Intense Hard Eddie, Lapierre XR29, Norco Sight Killer B1, Pinarello Dogma XC 9.9, Stevens Comet SL, Ritchey P29er, Storck Fascenario 0.6 G2, Time Fluidity.
Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35
Reklama