Tektro H0 zamontowali mi w sklepie w miejsce oryginalnych V'ek. Po fakcie, że po złożeniu ostatecznego zamówienia rower odebrałem po 2 godzinach wnioskuję, że montaż nie nastręczał problemów. Z przodu tarcza 165 mm, z tyłu 160 mm. W moim rowerze hamulce działają ze zwykłymi klamkami do V'ek marki AVID. Z pewnej odległości hamulce wyglądają całkiem szykownie, proste w formie w kolorze czarnym wyszczuplającym, pasującym idealnie do mojego bike'a. Tarcze skrzą się w promieniach słońca przyciągając wzrok bikerek.
0 -30 km Pierwsza jazda. Deszcz, błoto i Lasek Wolski. Działają super. Hamują. Mocne zaciśnięcie klamek powoduje blokadę koła. Chodzą lekko, łatwo i przyjemnie. Trochę piszczą. Dobra modulacja. W błocie dość łatwo kontrolować tylne koło tak, żeby hamowało a nie blokowało się. Trudne warunki nie powodują znaczącego pogorszenia skuteczności.
500 km Przyspieszam tempo. Pierwszy maraton. Krótki dystans. Trochę błota. Jest dalej LUX, chociaż w czasie jazdy, wraz z przejechanym dystansem klamki wyraźnie się zapadają.
800 km Drugi maraton. Kościelisko. W czasie jazdy klamki wyraźnie miękną i zapadają się. W połowie dystansu, na zjeździe po korzeniach i w największym błocie tracę definitywnie tylny hamulec. Próba regulacji w czasie jazdy kończy się o mały figiel ciężką glebą. Usiłując utrzymać się na rowerze oddaję się rozmyślaniom nad kunsztem inżynierskim konstruktorów z Tektro. Zatrzymanie się, dokręcenie śruby w zacisku. 3 minuty straty, da się jechać dalej. 15 km. dalej jestem zmuszony powtórzyć zabieg.
1200 km Kolejny maraton. Kończę go znowu bez hamowania z tyłu. Tym razem skończyły się definitywnie klocki z tyłu. Wymiana klocków 49 zł minus rabat, czas trwania - 5 minut.
Wnioski z eksploatacji: Pod wpływem wibracji, wstrząsów i jednocześnie nacisku, naturalnego przy hamowaniu, wykręca się samoczynnie śruba regulująca docisk zacisku stałego hamulca. W czasie jazdy prowadzi do nieuchronnie do degradacji siły hamowania, a z czasem do jej zupełnego zaniku. Nie ma rady, trzeba się zatrzymać, dokręcić śrubkę, a właściwie dwie, bo i w przednim, i w tylnym hamulcu, i jechać dalej. Nawet w trakcie codziennej, nie ekstremalnej eksploatacji hamulce wymagają ciągłej regulacji, a i tak nigdy nie udaje się ich ustawić idealnie. Zabawa z hamulcami zajmuje mi dwa razy więcej czasu niż cała reszta zabiegów przy rowerze. Z niewyjaśnionych przyczyn, operacja zdjęcia i ponownego założenia koła wymaga za każdym razem ponownego regulowania ustawienia okładek hamulcowych. Dużo myślę o konstruktorach z Tektro. Są to myśli pełne podziwu dla ich pomysłowości i dbałości o szczegóły. Często pozdrawiam ich w myślach używając samych ciepłych słów i zwrotów.


Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35

Dodano: 2004-10-17

Autor: Tekst i zdjęcia: Mariusz Topór

Tagi: hamulce, test

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920