Rama i zawieszenie
Na wstępie zapoznajcie się z ramami - sercem w pełni zawieszonych rowerów od strony konstrukcyjnej i kinematycznej. Po paletę wrażeń, które oferują w praktyce, zapraszamy do akapitu poświęconego jeździe. Corratec Air Tech Glacier - do budowy ramy użyto najpopularniejszego i najpowszechniejszego w rowerowej historii stopu 7005. Główny trójkąt tworzą klasyczne, okrągłe rury. W niewielkim stopniu owalizacji poddano rurę główną w okolicy główki i łączenia z węzłem suportu. Typowa, prosta szyjka mieści zintegrowane stery. Z uwagi na spory przekrok ramy, wydłużono komin siodłowy i usztywniono go dodatkowym mostkiem spajającym z rurą górną. Niewielki gusset wzmacniający zlokalizowano także przy łączeniu dolnej rury z główką, a dość pokaźne wzmocnienie - pomiędzy rurą podsiodłową i dolną przy węźle suportu. W porównaniu do konkurentów, wahacz wykonano z bardzo solidnie wyglądających profili o przekroju prostokątnym, do których przyspawano równie solidne, kute łączniki. Na ramie widnieje dumny napis: german design&engineering, ozdobiony flagą. A gwoździem programu jest sporej średnicy i niebanalnej solidności tunel przebijający rurę podsiodłową i kryjący w sobie tłumik. Element ten wykonano z kutej, profilowanej blachy o grubości 8,5 mm i bardzo finezyjnie połączono ze szczątkowej długości fragmentami rury podsiodłowej. Same spawy są widoczne, jednak ich łuski nie są tak charakterystyczne, jak w przypadku Cube. Całość w testowanym rozmiarze wykazuje najniższą masę, co - w połączeniu z najlżejszym tłumikiem (251 g) - czyni Glaciera faworytem pod kątem rozbudowy i redukcji wagi podczas późniejszych modyfikacji. Linki przerzutek dołem? Słaby pomysł. Sercem Air Techa jest czterozawiasowe zawieszenie, które po modyfikacjach Corratec ochrzcił mianem 2 Circle Suspension. W efekcie - zdaniem producenta - w czasie pracy tłumik ustawia się pod odpowiednim kątem względem ramy, co eliminuje wiele niekorzystnych sił, a tym samym wydłuża żywotność całej konstrukcji. Zdecydowanie ważniejsze jest niezwykłe skompaktowanie elementów wahacza, przez co mamy do czynienia z najsztywniejszym tyłem w całej prezentacji, a kto wie co byłoby w bezpośrednim starciu z innymi systemami świata. Szkoda słów, rzućcie okiem na zdjęcie. Łyżką dziegciu niech będzie fakt, że zawieszenie wykazuje niestety bardzo duże przełożenie i wymaga stosowania niemal dwukrotnie większego ciśnienia w tłumiku w porównaniu do Cube i aż 3- krotnie wyższego niż w Meridzie! 150PSI dla jeźdźców w przedziale wagowym 65-75 kg. W Rock Shox Monarch 3.3 modyfikować możemy tłumienie powrotu za pomocą trudno dostępnego pokrętła umieszczonego w klatce. Całe szczęście, że pokrętło lekko chodzi, a nie tak jak Radium RL. Rządzi jednak dwupozycyjna platforma Floodgate. Wygodna dźwignia aktywacji platformy-blokady działa wzorcowo. Konstrukcja zaworu komory powietrznej SoloAir pozwala zmieniać jego położenie, co nie jest jednak Glacierowi niezbędne. Cube AMS Comp - wizualnie i konstrukcyjnie jako całość jest to najprostsza rama w tym porównaniu. Wykonana jest z potrójnie cieniowanego aluminium 7005 w technologi HPA. Rury ukształtowano w procesie hydroformizacji. Klasyczny przedni trójkąt wyznaczają proste, okrągłe na całej długości rury z niewielkim owalizowaniem w okolicach suportu. Rurki wahacza wykonano z przeciętnej wielkości profili, które w przypadku dolnej części zmieniają kształt z niemal prostokątnego na owalny w okolicy dolnego zawiasu (Horst Link) i posiadają niewielki, ale widoczny S-stay.


Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35

Dodano: 2009-05-31

Autor: Jarek Hałas

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920