Poszukując roweru górskiego i mając do dyspozycji budżet oscylujący w okolicach 5000 zł, znaczna większość osób rozgląda się za rowerami bez tylnego zawieszenia. Przemawia za tym sporo racjonalnych argumentów. Warto jednak pamiętać, że wielu producentów oferuje w tej cenie podstawowe fulle. Postanowiliśmy sprawdzić czy takie rowery mają sens i dla kogo mogą okazać się trafnym wyborem.


Do pojedynku stanęły trzy modele, na przykładzie których postaramy się wyjaśnić zasadność wyboru roweru tej klasy oraz zwrócić uwagę na istotne przy zakupie cechy. Wiemy po sobie, że najpierw się ma hardtaila i kocha się ten typ roweru bezgranicznie. Ale wystarczy przelotny romans, ba, jeden spacer na fullu żeby poćwiartować swojego najlepszego przyjaciela, sprzedać jego narządy i ze środkami w łapie iść do najbliższego dilera... Miłość do fulli to w wielu przypadkach efekt zakochania od pierwszego… kontaktu z tylnym zawieszeniem w terenie. Jedzie się wygodniej, hamowanie i przyspieszanie jest o wiele efektywniejsze, przez co jazda sprawia znacznie więcej frajdy. Wybór jest spory, ale wydawać by się mogło, że cennik sensownych modeli zaczyna się od 10 000 zł. Oto czy opłaca się zakup zupełnie podstawowego roweru za połowę tej kwoty.

Ramy i wyposażenie
Wszystkie trzy rowery toczą się na kołach 27,5” i dysponują skokiem wynoszącym 120 mm. Ich przeznaczeniem jest wygodna jazda po ścieżkach a nawet szlakach turystycznych w dużych górach. Jednak to rowery budżetowe, dlatego cięcie kosztów to leitmotif powtarzający się u wszystkich uczestników testu. W każdym z porównywanych rowerów schemat jest ten sam: niezłą ramę obwieszono bardzo budżetowymi komponentami, niektórzy postanowili też
przypiąć maskujące ten zabieg błyskotki.

Mimo ceny zestawów, jakość wykonania ram oraz zastosowane rozwiązania przypominają te ze znacznie droższych rowerów. Np. wszystkie ramy są przystosowane do przyjęcia stożkowej rury sterowej, dlatego jeżeli ktoś ma w planach ulepszenie pojazdu będzie to nie tylko możliwe, ale i całkiem sensowne. Wahacze każdego z rowerów to dojrzałe konstrukcje. Konstruktorzy mając matryce w postaci wyższych (...)

Cały tekst znajdziecie w bikeBoard 5/2015 (gdzie kupić)

Kup e-wydanie

Poniżej znajdziecie pełną specyfikację testowanych modeli

Ghost Kato FS 3
cena: 5 699 zł
Secesja www.secesja.pl
Współczynnik bB: 100 g za 41 zł
Rama: aluminium
Rozmiary: 40, 44, 48, 52, 56 cm
Rozmiar testowany: 524 mm
Baza kół: 1150 mm
Długość tylnego widelca: 435 mm
Długość górnej rury: 615 mm
Wysokość osi suportu: 345 mm
Wysokość kierownicy: 1015/1005 mm , mostek na +/- do tego 20 mm podkładek
Kąt główki ramy: 68.5°
Kąt rury podsiodłowej: 73,2°
Masa kompletnego roweru: 13 920 g*
Masa ramy: 2940 g (bez dampera)
Masa przedniego koła: 2030 g
Masa tylnego koła: 2580 g
Skok amortyzacji: przód – 130 mm, tył – 120 mm
Przedni widelec: RST First GTRL Air RLO (1994 g)
Damper: X-Fusion O2 RL (280 g)
Piasty/Obręcze: Shimano Deore HB/FH-M615 / Ryde Rival 19
Opony: Schwalbe Rocket Ron Performance Line 27.5x2.25” (557 g, dętka: 182 g)
Korby: Shimano Deore FC-M612 40-30-22 z. (175 mm)
Łożyska suportu: Shimano SM-BB52 (68 mm)
Kaseta: Shimano CS-HG50 (11-36) 10-rz.
Łańcuch: Shimano CN-HG54
Przerzutka przód: Shimano Deore FD-M611
Przerzutka tył: Shimano XT RD-M781
Manetki: Shimano Deore SL-M610
Hamulce: Shimano BL/BR-M396 , tarcze: Shimano SM-RT20-M 180 mm
Kierownica: Ghost Ghost Low Rizer Light , 31.8x730 mm
Wspornik kierownicy: Ghost AS-GH2 , 31.8x75 mm
Łożyska sterów: Ghost 1iu1/8”- 1i1/8”
Wspornik siodełka: Ghost Light SP DC1 , 31.6x350 mm
Siodełko: Ghost VL 3315
Pedały: -
* masa bez pedałów, www.rowerowawaga.pl


Giant Stance 27.5
cena: 5 499 zł
Giant Polska www.giant-bicycles.com
Współczynnik bB: 100 g za 40 zł
Rama: aluminium AluxX
Rozmiary: S/37 cm, M/39 cm, L/44 cm, XL/49 cm
Rozmiar testowany: 436 mm – M
Baza kół: 1130 mm
Długość tylnego widelca: 435 mm
Długość górnej rury: 595 mm
Wysokość osi suportu: 340 mm
Wysokość kierownicy: 970/955 mm , mostek na +/- do tego 20 mm podkładek
Kąt główki ramy: 68,6°
Kąt rury podsiodłowej: 74°
Masa kompletnego roweru: 13 780 g*
Masa ramy: 2300 g (bez dampera) 2390 g ( pressfit i miski sterow)
Masa przedniego koła: 2290 g
Masa tylnego koła: 2950 g
Skok amortyzacji: przód - 120 mm, tył – 120 mm
Przedni widelec: Rock Shox 30 Gold Solo Air TK, aluminiowa stożkowa rura sterowa (1815 g)
Damper: Rock Shox Monarch R (229 g)
Obręcze/Piasty: Giant Tracker Sport / Giant CR70 27.5”
Opony: Maxxis Ardent Silkworm 27.5x2.25” (780 g, dętka:184 g)
Korby: FSA (Giant) 40-30-22 z. (175 mm)
Łożyska suportu: FSA Press Fit BB-CFM92 (90 mm)
Kaseta: Shimano CS-HG20-9 (11-34) 9-rz.
Łańcuch: KMC X9
Przerzutka przód: Shimano Alivio FD-M4000
Przerzutka tył: Shimano Alivio RD-M4000
Manetki: Shimano Alivio SL-M4000
Hamulce: Shimano BL/BR-M355 , tarczę: Shimano SM-RT56 180/160 mm
Kierownica: Giant Connect Trail , 31.8x730 mm
Wspornik kierownicy: Giant Sport , 80 mm
Łożyska sterów: FSA 1i1/8”-1i1/2”
Wspornik siodełka: Giant Sport , 30.9x370 mm
Siodełko: Giant Connect Upright
Pedały: -
* masa bez pedałów, www.rowerowawaga.pl


Lapierre Raid FX
4 199 zł
Poręba www.porebarowery.pl
Współczynnik bB: 100 g za 27 zł
Rama: aluminium
Rozmiary: S, M, L, XL
Rozmiar testowany: 452 mm – M
Baza kół: 1146 mm
Długość tylnego widelca: 440 mm
Długość górnej rury: 582 mm
Wysokość osi suportu: 329 mm
Wysokość kierownicy: 960/950 mm , mostek na +/- do tego 15 mm podkładek
Kąt główki ramy: 67.7°
Kąt rury podsiodłowej: 74°
Masa kompletnego roweru: 15 640 g*
Masa ramy: 3210 g (bez dampera)
Masa przedniego koła: 2190 g
Masa tylnego koła: 2800 g
Skok amortyzacji: przód – 100 mm, tył – 120 mm
Przedni widelec: SR Suntour XCM HLO 27.5 (2704 g)
Damper: Lapierre R (275 g)
Piasty/Obręcze: Shimano FH/HB-RM33 / Mach1 Neo Disc
Opony: Schwalbe Rapid Rob Active Line K-Guard 27.5x2.25 (750 g, dętka: 175 g)
Korby: Shimano Acera FC-M371 42-32-22 z. (175 mm)
Łożyska suportu: VP BC73 (68 mm)
Kaseta: Shimano CS-HG200-9 (11-34) 9-rz.
Łańcuch: KMC X9
Przerzutka przód: Shimano SLX FD-M660
Przerzutka tył: Shimano Deore RD-M592
Manetki: Shimano Altus SL-M370
Hamulce: Shimano BR/BL-M355 , tarcze : Shimano SM-RT30-M 180 mm / SM-RT20-S 160 mm
Kierownica: Lapierre Raid , 31.8x720 mm
Wspornik kierownicy: Lapierre Raid , 75 mm
Łożyska sterów: FSA Orbit 1.5E ZS No.57SC1 1i1/8”-1i1/2”
Wspornik siodełka: Lapierre Raid , 31.6x350 mm
Siodełko: Lapierre Raid FX VL-1205
Pedały: -
* masa bez pedałów, www.rowerowawaga.pl

Dodano: 2015-05-08

Autor: Tekst: Szymon Janik, współpraca Marta Bosy i Maciek Sowa, Miłosz Kędracki, foto: Piotr Staroń

Tagi: full, Ghost Kato FS 3, Giant Stance 27,5, Lapierre Raid FX

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Santa Cruz High Tower LT

Canyon Neuron AL 8.0

Rockrider XC100s

Fuji Supreme 1.1

Merida Scultura 5000

Bloki szosowe vs MTB