Główne tendencje to jednak wciąż redukcja masy, a także zwiększanie siły. Z jednej strony zauważalny trend to walka o każdy gram, z drugiej nadchodzi siła, może nie nowa, bo w postaci 4 tłoczków, ale coraz powszechniejsza. Pomiędzy tymi grupami znalazł się cudowny eliksir łączący obie cechy. O nim na początek.
Elixir ma być połączeniem dwóch dobrze nam znanych wyrobów Avida, a mianowicie Juicy i Code. Pierwsze wrażenie: mieszanka wybuchowa. Dodając do tego fakt wszechstronnego zastosowania: od XC po FR i DH, trudno przejść obojętnie obok tego hamulca. Ale do rzeczy. Większe tłoczki zastosowane w Elixirze dają siłę, która zapewnia im miejsce gdzieś pomiędzy Juicy, a Code, tym samym wypełniając niejako lukę między tymi modelami. Czym się wyróżniają? Najistotniejszą sprawą jest nowa technologia Taperbore. Eliminuje ona potrzebę tworzenia niezależnego zbiorniczka wyrównawczego, dzięki temu klamkę tworzy smukły, zwężający się cylinderek ze zintegrowanym zbiorniczkiem wyrównawczym. Dzięki temu potrzeba mniej siły początkowej, oraz zapewniona jest modulacja, pozwalająca riderowi na lepszą kontrolę zwiększonej mocy. Nie trzeba chyba dopisywać, że kształt głównego cylindra został opatentowany. Elixiry będą wyposażone również w nowe tarcze G3. Jak działają nowe Avidy, mogliśmy przekonać się podczas Demo Day.
I praktycznie spełniały te cechy, o których można było wcześniej przeczytać. Niestety warunki nie pozwoliły na przeprowadzenie prawdziwego testu. Czy podobny wyrób Promax Hornet (na zdjęciu obok) działa podobnie?
Hayes wyciągnął asa z rękawa właśnie podczas Eurobike, choć większość mogła już słyszeć o nowej linii. Stroker Ace to pierwsze czterotłoczkowe hamulce tego producenta i po raz pierwszy wykorzystał on do tego zacisk
W kwestii hamulców praktycznie co roku pojawiają się jakieś nowości, udoskonalenia, producenci prześcigają się w kształtach klamek, ilości tłoczków, a nawet, by wyróżnić się czy też bardziej dopasować do pozostałych elementów w rowerze, proponują różne kolory.z kutego pojedynczego fragmentu Alu. Aby dopełnić wyjątkowości chwili, zastosowano największe klocki w historii marki. Jakby tego było mało, powiększyli jeszcze samą klamkę, a precyzyjniej mówiąc - wydłużyli ją w celu osiągnięcia lepszego przełożenia dźwigni. Producenci mieli także na uwadze masę całego kompletu, osiągając 440 g przy tarczy 160 mm. Z drugiej strony Hayes włącza się do walki o każdy „gram” i to właśnie Gramem chce przyciągnąć wielbicieli light-bików. Hayes Stroker Gram, bo o nim teraz będzie, to wychudzony krewny rodziny Stroker. Co prawda nie jest to najlżejsza tarczówka, ale - jak zapewnia producent - ma inne zalety. Symetryczna klamka odlewana z aluminium ze zintegrowanym zbiornikiem wyrównawczym posiada taki sam tłok, co w wersji Ace. Duży nacisk na dietę przełożył się na wykonanie dźwigni z carbonu oraz „żyłowanie” klamki, gdzie tylko się da. Zacisk dwutłoczkowy odkuto z dwóch elementów i skręcano śrubami Ti, a okładziny przyklejono na aluminiowych podstawach. O zainteresowaniu totalnie niską masą niech świadczy też fakt, iż będzie również opcja z tarczą 140 mm (na tył). Masa: 355g (wersja z tarczą 6”, mocowanie post mount).
Magura odświeżyła swoje modele, a w szczególności znaną od blisko 7 lat Martę. I tak niemiecki producent zaprezentował przeznaczoną dla zawodników XC i maratończyków ultralekką Martę SL Magnesium. Waży w okolicach 295 g przy tarczy 160 mm, ma tytanowe śrubki, carbonową klamkę i monolityczny zacisk z dwoma tłoczkami. Będą także jej budżetowe odpowiedniki: Marta SL i Marta, które jednocześnie będą wykonane z innych materiałów, a co za tym idzie – cięższe.
Hope zaprezentował się głównie ze strony redesignu. Przeprojektowana została klamka Moto, podobnie sporym przeróbkom został poddany model M4. Z tego, co udało nam się dowiedzieć, zaprzestano produkcji Moto M6 Ti, ze względu na wysokie koszty produkcji. Natomiast ciekawostką są z pewnością nowe tarcze na 3 lub 4 otwory do wyboru. Które będą lepsze, jeszcze nie wiemy, a i producent do końca chyba sam nie wie. Może w przyszłym roku zaprezentuje modele na 2 otwory?


Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35

Dodano: 2008-10-31

Autor: Tekst: Wojciech Szlachta

Tagi: hamulce, Avid, Formula, Magura, Hayes, Hope

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920