Nowa grupa komponentów XX prezentuje niezwykłą odmianę. Dwurzędowy suport uzupełniony 10-rzędową kasetą! No takich cudów jeszcze w kolarstwie górskim nie było.

To jednak nie jedyne i chyba zresztą wcale nie najważniejsze funkcje najnowszej grupy dla wyczynowców i fetyszystów. Pojęcie „grupa” w rozumieniu SRAM jest niezwykle szerokie, wprawdzie piszą oni, że to wynik współpracy wielu marek na różnych kontynentach... Spokojnie, to połączenie sił wielu biur rozwoju poszczególnych komponentów zebranych pod wspólnym sztandarem z napisem SRAM. Dlatego oprócz klasycznych komponentów, takich jak napęd SRAM, korby Truvative czy hamulce Avid, doszły jeszcze widelce Rock Shox w kilku odmianach (SID, Reba, Revelation) zgrane kolorystycznie, i nie tylko, z logotypem XX.

Napęd

Największe wrażenie robi na mnie kaseta. Już w po premierze SRAM Red dałem się ponieść wyobraźni, że właśnie tak powinna wyglądać kaseta górska. Wydrążona z jednej bryły stali sztywna i odporna na ścieranie. W czasie intensywnego sezonu przełajowego okazało się jednak, że sportowcy nie są w stanie rywalizować w oparciu o kasetę Red. Została ona zaprojektowana tak, że błoto nie miało ujścia, SRAM podjął jednak prace nad uczynieniem konceptu Power Dome funkcjonalnym także w terenie. Sprawa okazała się banalnie prosta. Koncepcja polegała na tym, że poszczególne ząbki należy nawiercić, podobnie jak „zaślepkę” od strony koła. Pomysł prosty, wykonanie już nie bardzo. Jak informują źródła zbliżone do SRAM, produkcja kasety trwa - bagatela - 9 godzin! Cała dniówka na jeden kawałek napędu! Szaleństwo? Niekoniecznie, zwłaszcza biorąc pod uwagę masę tego elementu i całkiem nową, ale niezwykle interesującą propozycję. Otóż kaseta XX sprzedawana jest w dwóch wielkościach 11-32 i 11-36 (208 g). Zanim zapytacie, po co komu tak miękkie przełożenie.

Odchudzanie, w przeciwieństwie do bardziej egzotycznych wyrobów, przeprowadzono z głową. Tylko największa zębatka wykonana jest z twardego stopu aluminium 7075 T6, pozostałe zęby są stalowe, zatem - mimo węższego – dziesięciobiegowego łańcucha (szosowa „dycha” SRAM), nie należy spodziewać się szybszego zużycia. Ilość przełożeń kasety jest wypadkową rozwoju systemu Red oraz nowej korby Truvative XX. Kaseta jest bardziej sztywna niż dotychczas. To potężna poprawa względem dotychczasowych dokonań, biegi wchodzą z cichszym szczekiem,
a zrzucanie na szybsze przełożenie jest... no po prostu brak mi słów. Rewelacja. Testowałem XX na 26” fullu Scott Genius i na Specialized Epic 29”. W Scottcie wydawała mi się nieco zbyt „miękka” do chwili, kiedy siły nie opuściły mnie całkowicie a przede mną nie wyrosła pionowa ściana. Po wrzuceniu największego trybu ruszyłem z kopyta i wyjechałem bez konieczności zrzucania na najmniejszą zębatkę z przodu. Zaraz, zaraz, nie zrzucałem, bo praktycznie cały czas byłem na małej, 28-zębnej koronce! Sportowcom do 26” rowerów zalecam jednak szybsze wersje. W hardtailu nie wykorzysta się potencjału, jaki daje tak miękkie zestawienie przełożeń. Ale bogaci hobbyści zdecydowanie docenią przewagi, jakie niesie większy niż tarcza hamulcowa aluminiowy tryb kasety. Sprawy mają się nieco inaczej w przypadku roweru na większych kołach. Większe koło daje większą dźwignię do pokonania, zatem wersja 36 T jest w sam raz w zastosowaniach nawet bardzo sportowych. Biegi są wprawdzie sztywniejsze niż klasycznym rowerze (koła 26”, suport 22-32-42, kaseta 11-34 a nawet 32, ale do przepchnięcia w trakcie bardziej zdecydowanej jazdy. Manetki na oko niewiele różnią się od X.0, choć oprócz oczywistej różnicy w możliwościach klikania, są ważniejsze różnice. Skok dźwigni jest znacznie mniejszy niż dotychczas. Początkowo robi to wspaniałe wrażenie. Dotychczas manetki X.0 cechowały się fenomenalnie szybką multiplikacją (wrzucaniem szybkiego biegu).


Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35

Dodano: 2007-07-05

Autor: Tekst: Miłosz Kędracki, zdjęcia: SRAM, bikeBoard

Tagi: XC, 2x10, ultralekkie, hamulce, napęd, XX, SRAM, test

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920