Po pięciu latach od historycznego wejścia amerykańskiego koncernu w branżę szosową, przyszedł czas na zmiany w ich pierwszej grupie komponentów dla „cienkich gumek”. Force AD 2010 zbliży się do RED-a, technologicznie i wizualnie. Pierwsze, co rzuca się w oczy, to większe logo, widoczne choćby po wewnętrznej stronie korb i na klamkomanetkach. Ponadto uwagę przykuwają anodowane aluminiowe komponenty z lśniącymi wykończeniami.
Nowe, jednokierunkowe włókna carbonowe wykorzystano w klamkomanetkach (302 g) oraz przy tworzeniu wózka tylnej przerzutki (174 g), a także we wspomnianych powyżej korbach. Nowe włókna mają być trwalsze i zapewniać większą sztywność. Elementy aluminium 6000 są obecnie kute, zwiększając tym samym wytrzymałość oraz obniżając masę gotowych komponentów. Dobrze znane technologie jak DoubleTap, ZeroLoss i Exact Actuation pozostaną niezmienione.
Natomiast wyraźnemu udoskonaleniu poddano hamulce i nadano im styl RED-a.
Można powiedzieć, że są praktycznie ich kopią. Mogą pochwalić się konstrukcją „szkieletową” - Skeletonized Dual Pivot z ramionami wykonanymi z kutego na zimno aluminium i regulacją naprężenia sprężyny. Dzięki temu mają stracić na masie (zapowiadane 280 g), a zyskać na sile hamowania, będąc również łatwiejszymi do ustawienia. Dostępna regulacja zasięgu ma pozwolić każdemu kolarzowi dopasować hamulce i klamki do własnych preferencji. SRAM w ramach grupy Force oferować będzie także opcjonalnie mocowanie korb w standardzie BB30, które jest według zapewnień lżejsze o 145 g w konfrontacji z korbami z suportem GXP a do tego sztywniejsze. Te wszystkie zabiegi przyczyniły się do faktu, że kompletna grupa osiągnęła masę 1951 g (w wersji BB30) i 2097 g (GXP). Komponenty grupy Force dostępne będą już tego lata.

Materiały dodatkowe do artykułu z numeru bikeBoard 6/2009 (gdzie kupić)

Dodano: 2009-06-30

Autor: Tekst: Wojciech Szlachta, zdjęcia: arch. producenta

Tagi: szosa, carbon, hamulce, napęd, SRAM

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920