O rewolucyjnym, zelektryfikowanym Dura-Ace już pisaliśmy (bB #8/2008). Podczas Demo Day, przed rozpoczęciem Eurobike, Shimano miało już gotową wersję produkcyjną do testów.
W wyglądzie, który można było ocenić już w sierpniu, nic się nie zmieniło, ale dopracowano szczegóły ergonomiczne. Dura-Ace, mimo większej od Campagnolo Record popularności i niższej ceny, zawsze zostawał nieco w tyle z precyzją zmiany biegów, która dla wyczynowców jest kluczowa. Dyskusje o przewadze rozwiązania z cynglem pod kciuk oraz łopatką (Campa) i dwoma łopatkami (Shimano) można toczyć równie długo, jak tę o cynglach i gripach w MTB, ale to, co pokazali Japończycy tym razem, to kompletnie nowy rozdział w historii. Nie wiadomo jeszcze, jak przyjmie nowość niesponsorowana przez Shimano część zawodowego świata szosowego - od tego zależy, czy amatorzy kupią nowość, ale my już wyrobiliśmy sobie opinię. Di2 (Digital Integrated Inteligence) to bardzo dobrze przygotowana rewolucja, która znacząco po-suwa technikę rowerów szosowych do przodu. Mózgiem zestawu składającego się z 2 przerzutek, 2 klamkomanetek, baterii z ładowarką i wiązki przewodów jest przednia przerzutka. Jest znacząco większa niż w wersji linkowej, nie tylko z powodu silniczka. To w niej umieszczono procesor sterujący całym systemem. Pojawiła się też funkcja, o której w prototypach nie było mowy - przednia przerzutka jest serwomechanizmem - sama potrafi regulować przesunięcie w ramach jednej tarczy (trim) tak, żeby nawet przy maksymalnym skrzyżowaniu łańcucha (np. 39 na 11) nie ocierał o prowadnicę.
Dodatkowo, żeby zminimalizować niebezpieczeństwo zrzucenia łań-cucha, redukcja na mniejszą tarczę odbywa się w dwóch (bardzo szybkich) ruchach. Trzeba podkreślić, że jest to pierwsza seryjna elektryczna przerzutka przednia. Pionierskie systemy Mavica 2AP i Mektronic miały tradycyjne linki do sterowania przednią zmianą biegów.
Wiadomo już w szczegółach, na czym polega mechanizm ochronny przed kraksami w tylnej przerzutce. Nie ma żadnego czujnika wywrotki, który chowałby ją pod ramę przy zetknięciu z asfaltem. Połączenie z silniczkiem pozwala na nagłe przesunięcie przerzutki do koła, np. w wyniku uderzenia o ziemię. Po takim „wstrząsie mózgu” wystarczy kilka razy przelecieć po wszystkich przełożeniach, żeby przerzutka z powrotem się zsynchronizowała. Na pochwałę zasługuje też sam kształt przerzutki, która nie wystaje poza obrys roweru bardziej niż wersja linkowa.
Zabawna jest zamiana ról w podejściu do kształtu klamek. Podczas gdy Campagnolo w nowych klamkach powiększyło guz, o który można zaprzeć dłoń do większej nawet wysokości, niż w klasycznym Dura-Ace, to Shimano obniżyło go prawie do wielkości poprzedniego Recorda. Mimo to karbowana miękka guma na korpusach klamek oferuje dobry chwyt. Klamki są nieco węższe niż linkowe i mają możliwość regulacji zasięgu dla osób o małych dłoniach. Shimano zrezygnowało ze
spektakularnej carbonowej plecionki do wykończenia dźwigni hamulców i postawiło na lepsze właściwości mechaniczne włókien ułożonych w jednym kierunku i w efekcie niższą o parę gramów wagę. Widoczna delikatna siateczka to nadruk.
Za zmiany na większe zębatki odpowiadają dłuższe, chropowate przyciski umieszczone nieco z przodu i nieco bardziej wystające na boki, za zrzucanie - mniejsze, umieszczone analogicznie do mniejszej łopatki w systemie linkowym.
Shimano nie podaje, na ile zmian biegów wystarcza dołączony akumulator (7,4V). Zamiast ilości zmian reklamowany jest zasięg. Wg producenta można przejechać 1000 km w ciężkich warunkach i przy częstej zmianie biegów nim akumulator się rozładuje. Dzięki wykorzystaniu ogniw Li-Ion - jak w notebookach, czy komórkach, baterię można bez problemu doładowywać na wszelki wypadek (naładowanie od „0” zabiera ok. 90 minut). Jeśli jednak zabraknie prądu na trasie, najpierw przestanie działać przednia przerzutka (łańcuch zostanie na wybranej ostatnio tarczy). Tylna przerzutka będzie jeszcze działać przez kilka-kilkanaście zmian, a następnie również zatrzyma się na ostatnio wybranym przełożeniu.


Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35

Dodano: 2008-10-31

Autor: Tekst: Maciek Machowski

Tagi: szosa, rowery elektryczne, ultralekkie, Shimano, napęd, Dura Ace, test

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920