Przedstawiciel: Euro Bike Products, tel. (0-61) 878-73-60,
www.eurobike.pl ,
www.fizik.it
Cena: 330 zł
Masa: 250 g
 
FORMA
Gobi to efekt współpracy projektantów firmy Fi'zi:k'a z bioinżynieriami i kolarzem Gilberto Simoni'm. Jej celem było stworzenie siodła, którego konstrukcja nośna byłaby w stanie dopasowywać się do budowy kolarza. Przeprowadzone zostały badania rozkładu nacisku, jaki wywiera kolarz podczas jazdy na siodło. Siodło pokryte zostało masą czujników podłączonych do komputera rejestrującego pomiary. Mając wynik testów do pracy wkroczyli inżynierowie, których zadaniem było stworzenie odpowiednio elastycznej i jednocześnie wytrzymałej konstrukcji. Rezultatem ich pracy jest rozwiązanie o nazwie Wing Flex, którego nowatorstwo polega na dość prostym zabiegu. Mniej więcej od połowy długości do najszerszego miejsca, skorupa siodła z tworzywa sztucznego z dodatkiem węgla jest ponacinana niczym grzebień. Podobnie postąpiono z jego tyłem. Szczeliny między nacięciami wypełnione są elastycznym tworzywem. Zapewnia to, niezależnie od tego czy siedzimy bardziej z przodu czy z tyłu, samoczynne dopasowanie się szerokości siodła do czterech liter, a dokładnie do odległości między kośćmi kulszowymi. Sprzyja to zwiększeniu swobody ruchu kończyn, co znacznie wpływa na efektywność pedałowania i wygodę.
Gobi pokryte zostało dwoma elegancko zeszytymi rodzajami materiału, pod którymi znajduje się blisko centymetrowa warstwa podściółki. Całość podparta jest tytanowymi prętami. Na prętach znajduje się podziałka ułatwiająca ustawienie siodła zawsze w takiej samej pozycji. Długość siodła: 285 mm, szerokość noska 35 mm. W najszerszym miejscu siodełko ma 130 mm.
TEST
Test to głównie kilkugodzinne wycieczki na maratońskich dystansach, podczas których mogłem dokładnie sprawdzić produkt Fi'zi:k'a. Szew łączący oba materiały wierzchnie jest wykonany idealnie. Nic nie obciera ani nie gniecie. Środkowa część siodła pod naciskiem lekko się ugina. Taka sprężystość w połączeniu z tytanowymi prętami podnosi komfort jazdy po drobnych nierównościach. Jedynie nosek siodełka wydaje się nieco za twardy, natomiast jego długość i niezbyt duża szerokość sprzyja jeździe na wysokich obrotach. Szkoda tylko, że zabrakło osłon boków siodła.

PODSUMOWANIE
Gobi to siodełko dla wymagających i jednocześnie ceniących wygodę podróżowania amatorów, preferujących jazdę na długich dystansach. Ukształtowanie siodełka pozwala natychmiast znaleźć odpowiednią pozycję bez przesuwania się w przód i w tył. W projektowaniu Wing Flex brali udział profesjonaliści. Oprócz tryumfatora tegorocznego Giro Simoniego (który używa szosowej wersji WingFlex Ariane), na Gobi startują Christoph Sauser i Cedric Gracia.

PLUSY:
+ Wing Flex,
+ dokładne wykończenie,
+ wysoki komfort.
MINUSY:
- brak bocznych wzmocnień.
bikeBoard 7/2003 (gdzie kupić)

Dodano: 2003-07-31

Autor: Tekst:Marcin Wielkiewicz,zdjęcia:Ryszard Mazur,Fi'zi:k

Tagi: maratony, dopasowanie, siodła, Fi'zi:k, test

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920