Pod koniec ubiegłego roku do internetu wyciekły informacje i choć nieoficjalnie, to wiadomo było, że XTR będzie miał kasetę 10-rzędową. Krążyły też plotki o tym, jakoby XTR miał być elektronicznie sterowany. Nadszedł czas, aby uciąć wszystkie spekulacje: oficjalnie elektronicznego XTRa nie będzie. przynajmniej jak na razie, a wersja trójblatowa (na zdję- ciu) stanie się wyjątkiem od dwublatowej reguły.

XTR ma nowy świeższy wygląd. Wyeliminowano manetki typu dual-control oraz rozszerzono zasięg dotarcia. Nowa edycja będzie pełnić rolę zabójczej broni dla wyczynowca XC albo zamożnego hobbysty z ciężkimi odchyłkami w stronę enduro. To już nie chodzi tylko o różne średnice tarcz hamulcowych, ale całych zespołów hamulcowych ze specjalnymi klockami włącznie.

DYNA-SYS
Oczywiście XTR został zbudowany zgodnie z nową koncepcją napędu, którą szerzej omawialiśmy w kwietniu. W skrócie DYNA-SYS to napęd z 10-rzędową kasetą, mający dzięki ciaśniej stopniowanym przełożeniom, dawać bardziej płynną zmianę biegów, z mniejszą różnicą kadencji przy zmianie biegów szczególnie na korbie. Korby wykonane są w znanej technologii Hollowtech II, czyli na osi o dużej średnicy umieszczone są puste w środku ramiona. W tej dziedzinie Shimano postanowiło dopasować się do zawodników, którzy już od dawna eliminują najmniejszą koronkę. Teraz będą mieli ułatwione zadanie. W odróżnieniu od XT i SLX, nowy XTR będzie oferował kilka odmian korb. Wyczynowcy będą mogli wybierać spośród czterech zestawów z dwoma zębatkami. Tym najbardziej kompetytywnym polecamy M985: 30-42T, 28-40T, 30-44T. Mają mniejszy Q Factor (rozstaw korb) pozwalający zawodowcom utrzymać optymalną ergonomię przy dużej częstotliwości obrotu korbami. Rozwiązanie to wymusiło zastosowanie nowego rozstawu śrub. Jest jeszcze M980 26-38T, ale w związku z rozstawem śrub bardzo przypomina zestaw trójrzędowy pozbawiony największej tarczy i niestety nie jest węższa. Dla tradycjonalistów pozostawiono trójrzędową (24-32-42T) z tytanową usztywnioną kompozytem środkową tarczą. Tarcze posiadają piny Dual Spike przystosowane do współpracy z nowym, kierunkowym łańcuchem HG-X, którego płytki znajdujące się od strony koła są odpowiedzialne za współpracę z kasetą, a te od strony zewnętrznej roweru współpracują z trybami korby. Oznacza to, że nowego łańcucha nie da się założyć w dowolny sposób. Do kompletu przeznaczono kasetę 10-rzędową z zębami przystosowanymi do współpracy z kierunkowym łańcuchem HG-X. Połowa koronek jest wykonana z tytanu, sześć największych jest mocowana parami na pająkach, jak to miało miejsce do tej pory. Kaseta będzie dostępna w dwóch wersjach: 11-34T, 11-36T.

Po pełną wersję naszej prezentacji komponentów XTR 2011 zapraszamy do wydania papierowego bikeBoard 7/2010 (gdzie kupić). Tu znajdziecie jeszcze nasz test na gorąco: Testowaliśmy XTR 2011!.

Dodano: 2010-07-30

Autor: Tekst: Marcin Wielkiewicz

Tagi: maratony, XC, enduro, ultralekkie, XTR, Shimano

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920