Nowa grupa Shimano XTR po raz kolejny wyznacza granice dla komponentów najwyższej klasy. Wszystkie elementy grupy zostały opatrzone znakiem "X", charakteryzują się też lepszą pracą i kompaktowym, industrialnym wyglądem. XTR oferuje więcej niż zwykle.
Sporą porcję informacji na temat nowej grupy XTR przedstawiliśmy Wam w kwietniowym wydaniu bikeBoardu. Poruszyliśmy przy tej okazji kwestię licznych unowocześnień i zmian konstrukcyjnych, które jej dotyczą. Przy okazji staraliśmy się Wam wyjaśnić nowe terminy i nazwy z tym związane.
Nowa grupa XTR składać się będzie min. z unowocześnionych hamulców hydraulicznych, z możliwością wyboru różnych tarcz oraz lekkich i kompaktowych klamkomanetek Dual Control, lub samych dźwigni hamulcowych.
Po raz pierwszy zaprezentowana zostanie klamka hydraulicznego zestawu hamulcowego XTR, nie zintegrowana z manetką przerzutki (BL-M975). Zbiornik wyrównawczy w tym modelu umieszczono pomiędzy dźwignią a obejmą mocującą klamkę na kierownicy. Rozwiązanie to ma poprawić ergonomię obudowy i zwiększyć odporność na uderzenia. Także sposób prowadzenia przewodów rozwiązano w taki sposób, by zminimalizować ryzyko ich splątania. Daje to także możliwość bezproblemowego montażu klamek na wąskiej kierownicy. Oddalenie klamki od kierownicy także może być regulowane według preferencji użytkownika.
Zaciski BR-M975 wykorzystują system dwu tłoczkowy oraz konstrukcję kutą dla zapewnienia optymalnego stosunku sztywności do masy. Zaciski te będą dostępne w standardach mocowania IS oraz Post Mount. Lepsze odprowadzanie ciepła oraz poczucie stabilnej siły hamowania zostały uzyskane dzięki bazom okładzin wykonanym z tytanu. Dostępne będą zarówno okładziny metaliczne jak i żywiczne, których żywotność została zwiększona o 50%.
Nowe wzory tarcz hamulcowych według producenta charakteryzują się większą wytrzymałością i sztywnością i będą dostępne w czterech rozmiarach: 160, 180, 203 mm oraz 140 mm (tylko na tył) - przeznaczonym specjalnie dla użytkowników mających na względzie przede wszystkim masę. Wszystkie mocowane są w systemie Center Lock.
Nowe hamulce XTR zbudowane zostały przede wszystkim pod kątem niskiej masy. Zestaw złożony z zacisków BR-M975, klamkomanetek Dual Control ST-M975, dwóch tarcz 160 mm, przewodów z płynem oraz wszystkich elementów potrzebnych do montażu, waży 961g.
Komplet zacisków BR-M975 z klamkami BL-M975, dwoma tarczami 160 mm, przewodami, płynem i wszystkimi elementami potrzebnymi do montażu, waży 735 g. (należy dodać jeszcze wagę kompletu manetek SL-M970 Rapidfire Plus, czyli 229 g).
V-brake
Hamulce szczękowe nowej grupy XTR z równoległym mechanizmem łączącym ma zapewnić równomierne zużycie klocków, więcej miejsca na profil opony oraz optymalną kontrolę. Wykorzystują także sprawdzony system Shimano Super Linear Response oraz kartridżowe wkładki klocków hamulcowych. Manetki Dual Control występują także w wersji przeznaczonej do hamulców szczękowych. Jest to model ST-M970. Zmieniono w nim kształt dźwigni oraz dopracowano ergonomię. BL-M970 to klamki przeznaczone do V-braków, z regulacją odległości dźwigni od kierownicy, w celu lepszego dostosowania do indywidualnych preferencji.


Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35

Dodano: 2006-04-30

Autor: Tekst: Piotr Kisielewski, zdjęcia: bikeBoard, Shimano

Tagi: maratony, XC, ultralekkie, XTR, Shimano

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920