Jak zwykle po prezentacji Shimano, która odbywa się na początku roku, mam dziwne uczucie zakrzywienia czasoprzestrzeni.

Naturalnie chcę porównywać nowe komponenty z tymi z ubiegłego roku i tu wpadam w pułapkę, bo te zeszłoroczne to właściwie tegoroczne, ale do rzeczy. Sugestie bardzo ekscytujących nowości z topowych grup wyciekły do internetu, ale – jak się okazuje - Japończycy niezwykle silnie uderzają też w najtańsze segmenty cenowe.

ALIVIO - grupa do tej pory klasyfi kowana przez Shimano w przedziale rowerów hybrydowych i trekkingowych, teraz - dzięki wprowadzonym zmianom i cenowej przystępności - ma jeszcze bardziej popularyzować MTB. Grupa awansowała do XC w amatorskim zastosowaniu. Grupa do tej pory posiadała 3x8 biegów, od przyszłego sezonu będzie dostępna również w wersji 3x9. Wzornictwo poszczególnych komponentów zostało ujednolicone ze stylem wyższych grup. Obłe kształty zostały zastąpione bryłami z wyraźnie zarysowanymi krawędziami. Oprócz zwiększenia ilości biegów i zmian wizualnych, wprowadzono bardziej namacalne modyfikacje, jak obniżenie masy tylnej przerzutki i poprawa ergonomii manetek, a nawet taki drobiazg, jak zderzak w klamkach do hamulców mechanicznych wyciszający pracę.

ALFINE - inżynierom z Shimano udało się dołożyć kolejne 3 biegi do piasty Alfine, która teraz ma 11 przełożeń o rozpiętości zwiększonej z 306% (dla 8-biegowej piasty) do 409%. Rozpiętość biegów została zwiększona w jedną stronę, to znaczy przybyło szybszych biegów. Największe (najlżejsze) przełożenie wewnętrzne piasty pozostaje bez zmian. Przy zastosowaniu zębatek 45x23 odpowiada przełożeniu 24x23, najszybszy bieg odpowiada przełożeniu 53x13 (w 8-biegowej piaście jest to około 53x17). Wprawdzie to ciągle mniej niż konkurencyjny Rohloff (14 biegów i 526%), ale za to Alfine jest łatwiejsza w obsłudze i lżejsza. Jak wykazały jazdy nie grzechocze na miękkich biegach i nie wykazuje oporów charakterystycznych do tej pory dla piast wewnętrznych. Pozwala też na zmiany pod obciążeniem. Pomimo dołożenia kolejnych biegów udało się obniżyć masę o 80 g. Piasta teraz ma ważyć 1600 g. Zmieniono wewnętrzną konstrukcję, która teraz jest zanurzona w oleju, co poprawia smarowanie i korzystnie wpływa na zmianę biegów. Do zmiany biegów służy nieco przebudowana manetka cynglowa. Oprócz tego, że musi obsłużyć dodatkowe 3 biegi, wyposażono ją w funkcje z manetek spotykanych w zawodniczych grupach, czyli: dwukierunkową (kciukiem lub palcem wskazującym) obsługa dźwigni do redukcji, możliwość jednoczesnej zmiany kilku biegów oraz natychmiastowe zwolnienie linki przyspieszające zmianę biegów. Piasta jest wyposażona w mocowanie centerlock.

Dodano: 2010-03-10

Autor: Tekst: Marcin Wielkiewicz

Tagi: Shimano

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920