Geniusy były szalenie oryginalnymi rowerami, nowe są mniej ekstrawaganckie,
ale to tylko pozory. Dla mnie Genius jest teraz jak gwiazdor pianistyki ze Szwajcarii specjalizujący się w mazurkach Chopina, ale elegancki frak skrywa dziary na ramionach i udach oraz piercing w sutkach. Scott, zamiast epatować przedziwaczną ramą i rozciąganym dubeltowym damperem, postawił na układ ramy zapoczątkowany przez cieszącego się świetną opinią Sparka oraz damper wyglądający... tak samo jak inne. Po prześwietleniu go promieniami Roentgena okazuje się jednak, że większość obłędnych pomysłów nadal się kultywuje, ale po prostu ukryto je w środku.

Na rynku pojawią się dwie serie Geniuszy: 900 na kołach 29” oraz 700 na kołach o rozmiarze testowanym z wielkimi sukcesami przez Nino Schurtera czyli 27,5”. Są tak podobne, że praktycznie do końca testu rozpoznawaliśmy je wyłącznie po osobistych pedałach. Teoretycznie różnią się rozmiarem kół (znacznie) i wartością skoku (ogromnie). Co do przeznaczenia, to – pomijając marketingowy bełkot - można powiedzieć, że stworzono je z myślą o bardzo trudnych i wyczerpujących trasach w najwyższych górach. Mamy tylko jedną obiekcję: czy rzeczywiście aż tak bardzo różnią się od siebie? Twentyniner ma wprawdzie mniej skoku, ale w pewnym stopniu rekompensuje sobie ten fakt kołami o lepszych parametrach „wyrównujących” dziury. Z kolei większy skok „siedemsetki” swobodnie wpisuje się do świata Enduro, tylko czy po zaopatrzeniu go w większe koła stanie się bardziej maratoński czy już freeridowy?

Ramy
Otwierając paczkę bardzo ucieszyliśmy widząc, że dotarły do nas wersje aluminiowe. Nie żebyśmy nie lubili ultralekkich carbonów, jednak w redakcji przeważa (nomen omen) pogląd, że „rowery powinny jeździć, a nie ważyć”. Wolimy cięższy o kilogram rower enduro niż taki, który świetnie wygląda na wystawie czy targach, ale w terenie okazuje się niepraktyczny ze względu na zbyt lekkie i wiotkie koła czy ramę. Nowe ramy Geniuszy są tak podobne, że po rozebraniu trudno połapać się, który jest który. W zasadzie, poza długościami poszczególnych rurek, w oczy rzuca się niższa sterówka w 900 i dłuższy damper w 700. Czarny, satynowy lakier, gładkie spawy oraz gięcia i bogactwo tłoczeń perfekcyjnie imitują włókno węglowe do tego stopnia, że wielu z nas dało się złapać na haczyk.

Rozwiązania takie jak poszerzane łożyska sterowe i oś 12x142, to już standard. Do ciekawostek zaliczamy haki PM do tarczy 180 mm (bez adaptera) oraz bardzo sprytny „czip”, pozwalający zmienić geometrię roweru. Ma on mimośrodowy kształt i - po wykręceniu torxem śruby mocującej damper do górnych rurek wahacza - można go wyjąć i przełożyć. Konstruktorzy proponują dwie pozycje Low i High modyfikujące wysokość suportu i inne związane z tym parametry (patrz tabela). O efektach tych zmian piszemy poniżej. Jest jeszcze mocowany śrubami ochraniacz ramy efektownie anodowany na czerwono, opcją jest możliwość przykręcenia do ramy w jego miejsce pierścienia ISCG 05 - w razie jakby ktoś chciał założyć napinacz. W rowerze na większych kołach znaleźliśmy niższą o jeden centymetr główkę ramy. Co ciekawe - testerzy momentalnie wychwytywali, że kierownica w 930 jest niżej. Nie potrafimy tego wytłumaczyć, bo pomiary wskazały różnicę zaledwie jednego centymetra, czego nie potwierdziły zdjęcia. UFO? Ponieważ wrażenie jest bardzo natarczywe podejrzewamy, że to efekt minimalnie łagodniejszego kąta pogłębianego przez większy SAG wersji 730. Producent przewidział możliwość obniżenia kierownic i każdy z rowerów ma dwa centymetry podkładek pod mostkiem.

Sztywność a masa
Rama w modelu 730 okazała się nieznacznie cięższa. Można to wytłumaczyć większym o 2 cm skokiem, wymagającym dłuższego dampera i rurek o grubszych ściankach, a tylko minimalnie różniących się długością względem wersji 29”. Genius na mniejszych kołach cechuje się też dłuższym o 5 mm przodem oraz wyższą o 10 mm główką. Wbrew pozorom taki niuans ma spore znaczenie i maszyna testowa momentalnie zareagowała rejestrując odchyłkę w sztywności tego rejonu większą niż 10% na korzyść roweru na kołach 29”.
Rozpatrując sztywność porównujemy gołe ramy, widelce mierzymy osobno, dlatego trzeba zastanowić się nad połączeniem tych wyników. Zwłaszcza że mimo większego skoku widelca w Geniusie 730 jest on sztywniejszy aż o 11 % względem widelca o mniejszym skoku założonym w twentyninerze. W Foxach linii 34 osiągnięto to dzięki większej o 2 mm średnicy goleni. Większa średnica oznacza oczywiście większą masę i, o ile Fox 32 zmieścił się poniżej 2 kg, to Fox Talas 34 przeznaczony do kół 27,5” waży niemało - 2270 g. Warto wspomnieć, że oprócz wielkości widelca, jego dodatkowa funkcjonalność - zmiana skoku - też nie pozostaje bez związku na masę. Okolice suportu i ogon w modelu na mniejszych kołach są sztywniejsze bocznie aż o 13 %. Ostatecznie nie ma się czemu dziwić - 930 jest dłuższy zaledwie o 13 mm. Niektórzy testerzy raportowali, że przy cięciu zakrętów i lądowaniu w przechyłach żaden z Geniusów nie okazywał się przesadnie sztywny i stabilny bocznie. Zaskoczenie wywołane większym ciężarem kół wersji o mniejszej średnicy szybko zniknęło, kiedy stwierdziliśmy, że rowery mają obręcze różniące się profilem oraz szerokością i wysokością. Idzie to w parze ze znacznie lepszą sztywnością, czego - mówiąc szczerze - spodziewaliśmy się.

Zachodzimy jednak w głowę, skąd bierze się różnica w masie opon skoro lżejsze są 29-calowe, przy czym węższe są tylko o 5 mm? Koła 650b są na tyle rzadko spotykane, że dopiero rozpoczęliśmy gromadzić dane na ich temat. W redakcji znalazły się dotychczas tylko dwa zestawy tego typu. Badania przeprowadzone przez KTM mówią, że przyjmując masę kół 26” za 100% (1440 g), zbudowane z porównywalnych komponentów 27,5” są zaledwie o 3% od nich cięższe (1489 g) a 29” o 11% (1594 g). Jeśli chodzi o sztywność, to koła 650b o niebo przewyższają wyniki nawet najlepszych pod tym względem 29-calowych.

Dodano: 2013-02-15

Autor: Opracował: Miłosz Kędracki, współpraca Kuba Chryczyk, Maciek Machowski, Adam Michal

Tagi: 29", Scott, 650

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Nowości 2019

Raport z Pucharu Świata XC

Specialized Stumpjumper Expert 29
NS Bikes Snabb 29 Plus 2
Marin Rift Zone 1 29
Trek Full Stache 8
Cannondale Synapse Carbon Disc Red eTap