Jeszcze kilka lat temu mówiąc „sztywniak do XC” przed oczami wizualizowaliśmy sobie wylajtowany rower obuty w wąskie oponki, równie wąską kierownicę z rogami, ultralekkie komponenty, a na siodle siedział wycieniowany kolarz w „lajkrze”.
Czasy i trendy zmieniają się jednak dość szybko. Obecnie część takich sprzętów jest nieco mniej wyspecjalizowana, a bardziej wszechstronna, by pozwolić także amatorom czerpać radość z pokonania maratonu. Przykładem niech będzie bohater tego odcinka, Reaction GTC SLT 29, krzyżówka „maratończyka” z... no właśnie, tego dowiecie się z testu.

Rama
Carbonowy szkielet wykonany w całości w technologii Twin Mold Monocoque. Główka ramy z symetrycznie umieszczonymi wlotami (jak w MiGu-31), tyleże mieszczącymi pancerze przerzutkowe. Konstrukcja z profilami o nieregularnych kształtach. I tak: czo-ło ramy gładko łączące się z górną rurą, mocno spłaszczającą się w kierunku wspornika siodła. Przechodzi wprost w tylne widełki po drodze oplatając podsiodłówkę. Węzeł suportu, o szerokości 92 mm jest monumentalny i mieści łożyska typu Press Fit. W tej materii w naszym laboratorium Reaction GTC SLT 29 ledwie się wzdrygnął podczas badań, osiągając najlepszy rezultat sztywności wśród ostatnio testowanych wyczynowych hardtaili. Rura podsiodłowa w miejscu bezpośredniego przykręcenia przerzutki została delikatnie wygięta, zwiększając prześwit dla opony. W tym też punkcie przyklejono cienką i niemalże niewidoczną osłonkę z tworzywa, chroniącą ramę przed zaryso-waniami wywołanymi przez wylatujące spod koła błoto. Podobny zabieg zastosowano na
dolnej rurze. I tu ochrona przed spustoszeniem, jakie mogą powodować kamienie, jest dla nas bardziej zrozumiała. W miejscu mocowania hamulca Post Mount konstruktorzy wpletli dodatkową poprzeczkę nie tylko zwiększającą sztywność, ale i polepszającą (ich zdaniem) wentylację tarczy. Nie bez przyczyny, bowiem siła, jaką oferują BR-M785, jest potężna. Aby jeszcze lepiej odprowadzać ciepło po zużyciu, warto wymienić okładziny na te w wersji z radiatorami.

Po pełen tekst zapraszamy do papierowego wydania bikeBoard 3/2013 (gdzie kupić)

Poniżej znajdziecie specyfikację testowanego modelu

Cube Reaction GTC SLT 29
10 599 zł
Współczynnik bB: 100 g za 99 zł
Rama: carbon GTC Twin Mold Monocoque
Rozmiary: 15", 17", 19", 21", 23"
Rozmiar testowany: 19” - 470 mm
Baza kół: 1098 mm
Długość tylnego widelca: 440 mm
Długość górnej rury: 602 mm
Wysokość osi suportu: 305 mm
Kąt główki ramy: 70°
Kąt rury podsiodłowej: 72,5°
Masa kompletnego roweru: 10 720 g*
Masa ramy: 1215 g
Masa przedniego koła: 1720 g
Masa tylnego koła: 2440 g
Skok amortyzacji: przód: 100 mm
Przedni widelec: Rock Shox SID RL 29” Solo Air, stożkowa, aluminiowa rura sterowa, oś 15 mm (1620 g)
Koła: DT CSW MA 2.0 29”
Opony: Schwalbe Rocket Ron Evo 29x2.25”/Schwalbe Racing Ralph Evo 29x2.25” (540/540 g, dętka 150 g)
Korby: Shimano XT FC-M780 42-34-24 z. (175 mm)
Łożyska suportu: Shimano Press-Fit SM-BB91-41 (92 mm)
Kaseta: Shimano CS-HG62-10 (11-36) 10-rz.
Łańcuch: Shimano CN-HG54
Przerzutka przód: Shimano XT FD-M781
Przerzutka tył: Shimano XT RD-M781
Manetki: Shimano XT SL-M780
Hamulce: Shimano XT BL/BR-M785 (tarcze: Shimano SM-RT67 180/160 mm)
Kierownica: RFR Flat Race Bar, 31.8x720 mm
Wspornik kierownicy: Syntace F149, 95 mm
Łożyska sterów: FSA Orbit I-t-R 1i1/8-1.5”
Wspornik siodełka: RFR Prolight, 31.6x400 mm
Siodełko: Selle Italia X1
Pedały: -
* masa bez pedałów

Dodano: 2013-03-18

Autor: Tekst: Wojtech Szlachta

Tagi: 29", hardtail, cube

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

  • Sportful Dolomiti Race
  • Rajdy dla Frajdy 2018
  • Jazda na rowerze a smog
  • Jak przygotować rower do sezonu zimowego?
  • Sygnalizacja w garści