Kiedy spotykam Wojtka Dąbrowskiego na rowerze, zanim powiem „cześć”, patrzę, na czym jedzie. Konstruktor Rometa pędził wzdłuż Wisły na szarym fullu. Otoczyliśmy go kordonem i nie puściliśmy dalej. Nowy rower był oczywiście testowanym prototypem. Nie ma jeszcze nazwy, ale wiadomo, do czego ma służyć. Zrobiłem go po to, żeby pojeździć po Beskidach i słowackich Tatrach, wyskoczyć w Fatrę, a od czasu do czasu poskakać w bikeparku. Wyszło, że w takich zastosowaniach skok rzędu 170 mm to tyle, ile potrzeba. Napaliłem się na HammerShmidta i chciałem dopasować go do nowej ramy. Wszystkie symulacje, jakie realizowałem, zakładały małą zębatkę HS - tłumaczył nam Wojtek Dąbrowski. Ale ponieważ nie chcemy iść w niszę, a HammerSchmidt jest jeszcze zbyt drogi dla przeciętnego użytkownika, rama została zoptymalizowana pod kątem normalnej przerzutki i nawet trzyrzędowego suportu. Przyciśnięty do muru Dąbrowski zeznał: Kiedy projektowałem Tosa Inu, zauważyłem, że podczas jazdy na najmniejszej zębatce z przodu, przód kopał niemiłosiernie. Podczas uginania się zawieszenia łańcuch silnie się napinał. Jeśli chciałem, aby prócz trójtarczu i dużych koronek, nasz nowy Romet właściwie działał z nietypowym HS trzeba było jeszcze pogrzebać w rozstawieniu osi wahacza. Jak dowiedzieliśmy się od Wojtka, w międzyczasie zrodził się pomysł, żeby damper powiesić na krzywkach wahacza. Takie rozwiązanie znacznie odciąża ramę, co pozwoliło już w prototypie uzyskać masę ramy poniżej trzech kilogram.w (bez dampera). Niezły wynik jak na tak duży skok. Efektem dodatkowym okazała się możliwość specyficznego dopracowania krzywej charakterystyki ugięcia. Także dzięki temu, krakowskiemu konstruktorowi udało się dopasować ramę z pegazem do napędu, bez względu na wysokość łańcucha, czyli wielkość koronek suportu.


Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35

Dodano: 2009-06-30

Autor: Miłosz Kędracki

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920