
Mocne lampy
W naszym teście spotkały się modele o dużym zróżnicowaniu mocy źródła światła, od Kross Parsec 850 o najsłabszym (podawanym przez producenta) strumieniu światła 850 lm, po lampę-potwór Ugoe NBR31-221 o strumieniu światła aż 6000 lm!
Skuteczność świecenia lampy zależy nie tylko od strumienia świetlnego wyrażonego w lumenach, ale i od geometrii soczewki, która modeluje wiązkę, skupiając ją lub rozpraszając w odpowiednich rejonach. Na krętej ścieżce potrzebny jest szeroki snop światła (żeby zauważyć zwieszające się gałęzie i ocenić promień następujących zakrętów) ale i wyłanianie szczegółów na parę metrów przed przednim kołem (w naszym teście maksymalną jasność snopa ustawialiśmy na pierwszy słupek widoczny na zdjęciu). Na szybkiej i niekrętej trasie bardziej liczyć się będzie zasięg i moc pozwalająca wychwycić daleko leżące przeszkody (obrazują to ustawione co pięć metrów słupki). Jak świecą testowane lampki przedstawiają zdjęcia wykonane przy tych samych parametrach, obrazujące różnice mocy i kształtu snopa świetlnego.
Aby zapewnić odpowiednio długi czas świecenia, wszystkie prezentowane modele mają zewnętrzną baterię. Oprócz mocy źródła światła oraz reflektora modelującego jego strumień jest to kolejny z istotnych elementów zestawu. Testowaliśmy lampy w jednakowych warunkach wilgotności i temperaturze 12°C i podajemy zmierzone przez nas parametry. Trzeba wziąć pod uwagę, że temperatura wpływa na długość świecenia i w zimowych warunkach podane przez nas czasy z pewnością się skrócą. Uważamy, że do jazdy w terenie optymalne jest zamocowanie lampki na kasku. Wówczas jedna wystarczy. Amortyzuje to wstrząsy i oświetlamy teren, na który patrzymy. Ciasne, singletrackowe zakręty wykluczają oświetlanie terenu z kierownicy. Ale uwaga: po pierwsze potrzebne jest mocowanie na kask, a po drugie ciężka lampka może powodować przemieszczenie się kasku. W takim układzie akumulator można umieścić w plecaku lub kieszonce koszulki kolarskiej i tu niezbędny jest odpowiedniej długości kabel (obrazujemy to na zdjęciu). W jeździe szosowej lampka na kierownicy jest wygodniejsza, bo nie trzeba się martwić przewodami zasilającymi, a akumulator przypiąć dostarczoną przez producenta uprzężą.
Testowaliśmy w kompletnych ciemnościach, na krętej i wąskiej ścieżce w lesie. Zwracaliśmy uwagę nie tylko na moc, ale również na szerokość strumienia, zasięg oraz funkcjonalność mocowania, a nawet długości przewodów. Oto szczegóły (...)
W teście znalazły się następujące modele:
PRO-X Avior I Power
PRO-X Avior II Power
KLS Beam
Kross Parsec 850
Ugoe Classical 1000 LM NB09
Kross Parsec 2200
Ugoe NBR31-221 6000 LM
Cały tekst znajdziecie w bikeBoard 11-12/2016
Reklama