Na redakcyjny wyjazd w Rychleby przydzielono mi Orbeę Occam, która zawsze kojarzyła mi się jako rower na długie, etapowe wyścigi. Rzucając okiem na osprzęt i na rowery, którymi mieli jechać towarzysze stwierdziłem, że będę brylował na podjeździe dr. Weissnera. Lecz kiedy zaczynałem przekopywać redakcyjną garderobę w poszukiwaniu spodenek z lycry, Naczelny ostudził mój zapał, uświadamiając mnie, że to wersja TR, co najprawdopodobniej oznacza Trail.


Podjazd uwidocznił, że TR w języku konstruktorów oznacza „wytrzymałość”. Wyrazem tego nastawienia są koła o odporności zbliżonej do roweru zjazdowego, ale i do przesady ciężkie i niestety z drutową stopką. Ten wybór smuci podwójnie. Nie tylko cierpi na tym dynamika roweru, ale i dusza użytkownika patrzącego na obręcze Tubeless przygotowane do zalania systemu latexem. Druciaki skutecznie to uniemożliwiają. Na szczęście przy dłuższym podjeżdżaniu masa kół przestaje być aż tak dolegliwa bo przysłania ją ba rdzo poprawna pozycja jaką pozwala przyjąć Occam TR. Duży kąt podsiodłówki wymusza równomierny docisk kół nawet na bardzo dużych stromiznach, a wysunięte nad suport siodełko pozwala utrzymać szybki obrót pedałami. Zawieszenie Occama TR mimo nieco większego skoku ma w dalszym ciągu charakterystykę wyścigową. Jego efektywność podjazdowa nie osłabła i Occam z gracją pokonuje strome i techniczne podjazdy. Kiedy rozpoczyna się zjazd okazuje się, że temperament Occama TR sprzyja zawadiackiej jeździe. Pozycja do zjazdu jest lekko pochylona, ale pozwala na pełną kontrolę nad rowerem. Kąt główki o diabelskim parametrze 66,6° pozwala śmiało poczynac sobie na stromych odcinkach. Koła 29” przetaczają się przez wszystkie napotkane kamienie, a przyczepność generowana przez monstrualną przednią oponę 29x2,4” dodaje skila i zapobiega OTB. Occam bardzo szybko reaguje na ruchy kierownicą i świetnie bierze zakręty. Jest znakomicie wyważony dzięki czemu (...)


Cały tekst znajdziecie w bikeBoard 9/2016


Orbea Occam TR H30
Cena: 10 999 zł / Polsport www.orbea.com

Rama: aluminium potrójnie cieniowane · Rozmiary: M, L ,XL
Masa kompletnego roweru: 13 950 g*
Masa ramy: 3005 g** ·
Masa przedniego koła: 2280 g
Masa tylnego koła: 2760 g
Przedni widelec: Fox 32 Float 29 FIT4 Performance, aluminiowa stożkowa rura sterowa (1750 g)
Damper: Fox Float DPS Performance (242 g)
Piasty / Obręcze: Orbea (15x110 / 12x148 mm) / Mach1 Traxx
Opony: Maxxis Ardent Exo 29x2,4” / Maxxis Ardent Race 29x2,2” (831 / 736 g, dętka 175 g)
Korby: Shimano FC-M627-B2 36-22 z. (175 mm)
Łożyska suportu: Shimano Press-Fit
Kaseta: Shimano CS-HG50-10 (11-36) 10-rz.
Łańcuch: KMC X10
Przerzutka przód: Shimano SLX FD-M677
Przerzutka tył: Shimano XT RD-M786 GS Shadow Plus
Manetki: Shimano SLX SL-M670
Hamulce: Shimano BL-M506 / BR-M447, tarcze Shimano SM-RT54
Kierownica: Orbea OC-II, 740 mm
Wspornik kierownicy: Race Face Ride, 70 mm
Łożyska sterów: FSA 1i1/8”-1i1/2”
Wspornik siodełka: Orbea Digit, 31,6x400 mm
Siodełko: Selle Royal J-2062 Trail Custom, stalowe pręty
Pedały: -

Dodano: 2016-09-09

Autor: Tekst: Szymon Janik

Tagi: Orbea

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Sprzęt 2019

Przedwyścigowe dylematy sprzętowe

Singletrails Lechnica

Malta – Krawędzią klifu