Kiedy po raz pierwszy zaczęliśmy pisać o hermetycznych skrzynkachbiegów do rowerów, były to rozwiązania koszmarnie drogie i produkowane wyłącznie po to, żeby dobrze wyglądać na stoiskach targowych. Ale świat pędzi do przodu i dziś można u nas nabyć drogą kupna ramę, a w zasadzie praktycznie kompletny rower. Ważący prawie dziesięć kilo i kosztujący niecałe siedem tysięcy zestaw Suntour V-Boxx trudno uznać za szczyt marzeń. Szkoda, że dosłownie w dzień oddawania tego numeru do druku podniesiono o 1000 zł jego cenę. Bo za „szóstkę”... Na szczęście to nie jest koniec informacji. Trzeba koniecznie dodać, że zestaw zawiera widelec Suntour Durolux o skoku 180 mm, na oś 20 mm i z rurą 1.5”, Foxa DHX Aira i kompletny napęd z linkami włącznie! Żeby ruszyć na podbij szlaków, trzeba dodać tylko koła, hamulce oraz zestaw wsporników siodełka, kierownicy i pedały. Czy to wystarczy, żeby zacząć budzić pożądanie?Nie patrzcie na cenę i masę rozwiązania, bo - porównując dane katalogowe innego zbudowanego z kupionych element.w tradycyjnego roweru (poniżej przestawiamy taki hipotetyczny projekt) - V-Boxx wypada nie najlepiej. Jest z natury dużo cięższy i żaden tuning mu nie pomoże. Rzecz w tym, że to rower zupełnie innej funkcjonalności. Skrzynka biegów zastosowana przez Suntour waży 4520 g z korbami i jest w tym rowerze umieszczona tak, żeby wyeliminować jakikolwiek wpływ amortyzacji na napędzanie i vice versa. Jednocześnie dzięki szczególnej budowie można było osiągnąć ten cel bez konieczności komplikowania zawieszenia tak, jak dzieje się to w systemach czterozawiasowych czy TPO. Wahacz w Suntourze to solidny jednozawiasowiec zbudowany dokładnie tak, jak w crossowym motorze. Zębatka napędzająca koło umieszczona jest w osi obrotu wahacza, dlatego naprężony łańcuch nie podciąga go ani do góry, ani ku dołowi. Totalna izolacja. Skrzynka V-Boxx ma tylko dziewięć przełożeń, oszałamia jednak ich rozpiętość wynosząca 610%. Oznacza to, że pierwszy bieg V-Boxx w zwykłym napędzie z przerzutkami odpowiada przełożeniu 22 (przód):34 (tył). A „dziewiątka”jest nawet nieco „szybsza” niż 42:11. Fakt, że biegów jest mniej, oznacza większe skoki pomiędzy nimi, ale czy naprawdę nie byłbyś się w stanie do tego przyzwyczaić?Ponieważ skrzynka V-Boxx jest całkowicie zamknięta,a mechanizm zanurzony w oleju, ten kompromis praktycznie całkowicie eliminuje wpływ błota na napęd. Zapewnia też niemal dożywotnią trwałość łańcuchowi i koronkom napędu, ponieważ łańcuch przebiega na wprost. Postanowiliśmy sprawdzić, jak wyglądałby ten bardzo niecodzienny i niezwykle obiecujący rower. Do redakcji zaczęli stukać kurierzy przywożąc z całej Polski części dostatecznie mocne, żeby sprostać możliwości obserwowanym przez mocarną ramę o skoku 180 mm. Ściągając części kierowaliśmy się też czynnikiem ekonomicznymi tam, gdzie tylko było to możliwe, szukaliśmy najtańszych spośród funkcjonalnych komponentów. Po skompletowaniu zestawu i zważeniu wszystkich części na naszej „wadzerowerowej.pl” jęknęliśmy ze zgrozą - 20,5kg.


Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35

Dodano: 2010-01-31

Autor: Miłosz Kędracki

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920