Przedstawiciel: R&P Pawlak, tel. (0-61) 878-73-35, www.rp-pawlak.pl, www.shimano.com
Cena: 158 zł (2000 r.)
Masa: 365 g

Z pudełka
Piasta przeznaczona do współpracy z kasetami 8- i 9-rzędowymi. Obraca się na dwóch regulowanych łożyskach kulkowych. Z obu stron łożyska są chronione gumowymi uszczelkami znajdującymi się w ich pokrywach. Z lewej strony piasta jest dodatkowo uszczelniona za pomocą gumowego kołnierza zakładanego na podkładki dystansujące i śrubę kontrującą. Bębenek - według Shimano jeden nierozbieralny element - z pozoru niczym nie różni się od tego zamontowanego w piaście Deore XT. Od znajomego serwisanta dowiedziałem się jednak, że w bębenku LX jest montowana sprężyna o okrągłym przekroju. Jest ona znacznie słabsza od montowanej w XT sprężyny o przekroju prostokąta. Piasta LX oferowana jest z oryginalnym zaciskiem w wersji z 32 i 36 otworami.

Test
Piastę Deore LX zamontowałem do mojego roweru XC w maju 2000 roku, po tym jak zupełnie zajechałem starego STX RC. Od tego czasu przejechałem na niej cztery sezony, z czego przez pierwsze dwa aktywnie brałem udział w wyścigach XC. Generalnie staram się unikać większego błota, jednak wielokrotnie (zwłaszcza na wyścigach) zdarzało mi się jechać w nim po przysłowiowe ośki.

0 km
Piasta kręci się bez zarzutu, bębenek ma ledwie wyczuwalny luz. Czas pokaże, co będzie dalej.

2000 km
Piasta ma minimalny luz. Rozkręcam ją dla nasmarowania przed nowym sezonem. Po lewej stronie bez większych problemów. Kulki i bieżnie bez żadnych wżerów, a smar prawie zupełnie czysty. Od strony kasety maź o rdzawym zabarwieniu. Mimo to kulki są prawie zupełnie nienaruszone.

3200 km
Przy mocnym "depnięciu" usłyszałem szczęk metalu i przez moment czułem zupełnie jałowy obrót. Od tego czasu sytuacja zaczyna się pojawiać coraz częściej. Czasem zdarza się nawet, że muszę wykonać kilka obrotów w miejscu zanim koło z powrotem zacznie się kręcić. Zaczynam się martwić, ponieważ nie minął jeszcze rok, od kiedy kupiłem tę piastę.

3720 km
Bębenek zupełnie przestaje się zasprzęglać, co uniemożliwia dalszą jazdę. Po rozkręceniu okazuje się, że w środku jest masa błota. To właśnie zabrudzenia przykleiły się do zapadki uniemożliwiając jej odginanie przez sprężynę. Naprawa kosztowała 30 złotych i polegała na czyszczeniu oraz zamontowaniu nowej (wykonanej z kawałka drutu) sprężyny. Bębenek działa z powrotem jak nowy, a w dodatku terkocze tak głośno, jak prototypowe piasty DH z połowy lat 90'.

4500 km
Kolejne smarowanie piasty przed sezonem. Tym razem od strony kasety bez większych zarzutów, natomiast lewe łożysko całe zabłocone. Na kulkach pojawiły się widoczne wżery. Piasta nie obraca się już tak jak nowa, ale po skręceniu udaje się uzyskać w miarę płynny obrót bez bocznego luzu.

7200 km
Pojawia się luz na łożyskach, jeszcze udaje się go skasować na konusach.


Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35

Dodano: 2004-02-02

Autor: Tekst: Mateusz Nowak, zdjęcie: Paweł Kisielewski

Tagi: maratony, trekking, Shimano, koła, test

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920