Obecność hamulców tarczowych w zawodowym peletonie wydaje się przesądzona i tylko kwestią czasu jest, kiedy wszyscy zawodowcy będą ich używali. Jednak amator nie musi, a nawet nie powinien w tej kwestii opierać się na opiniach prosów, ponieważ ich pogląd na sprawę wynika z zupełnie innych priorytetów.

Dla amatora hamulce tarczowe w szosówce to praktycznie same zalety. To na przykład wzrost skuteczności hamowania w każdych warunkach a szczególnie gdy jest mokro, brak ryzyka przegrzania obręczy w wyniku długotrwałego hamowania, dzięki czemu nie ma szans na jej uszkodzenie a także wybuch dętki pod wpływem temperatury. Hamulce tarczowe nie są też wrażliwe na zabrudzenie obręczy oraz rozcentrowanie koła. Wszystkie te właściwości wpływają na zwiększenie bezpieczeństwa jazdy.

Hamulce tarczowe mają jeszcze tę przewagę nad szczękowymi, że nie ograniczają szerokości opony. Ta cecha daje ciekawe możliwości, ponieważ pozwala założyć do roweru opony szersze niż 28C i dzięki temu rozszerzyć pole skuteczności roweru, zmieniając go z maszyny wyścigowo-treningowej w turystyczną. Jak każda nowinka, szosówki z tarczami były przez ostatnie sezony znacznie droższe niż ich klasyczne odpowiedniki. Zmienia się to jednak i oferta rynkowa w tym segmencie zdecydowanie rozszerza się a my postanowiliśmy sprawdzić, jak wyglądają najtańsze, dostępne obecnie modele z hamulcami tarczowymi.

Rowery w naszym teście
Cannondale, Cube i Fuji oferowane są w sześciu rozmiarach, co jest ilością wystarczającą aby zapewnić dobre dopasowanie praktycznie dla każdego użytkownika. Co ważne, rozkład jest równomiernie rozciągnięty zarówno w kierunku tych najmniejszych jak i największych rozmiarów. Posługując się długością górnej rury, parametrem lepiej opisującym rozmiar ramy niż długość rury podsiodłowej, można łatwo przekonać się, że skrajne rozmiary w tych trzech markach, chociaż oznaczane inaczej, są praktycznie takie same. Giant dostępny jest w pięciu rozmiarach, jednak w porównaniu do konkurencji brakuje rozmiaru XS, czyli rower jest poza zasięgiem rowerzystów niższych niż 165 cm.
Żeby powiedzieć coś o pozycji a tym samym o charakterze roweru, najlepiej posłużyć się stosunkiem wysokości ramy (stack) do jej długości (reach). We wszystkich czterech rowerach wskazuje on, że pozycja jest wyważona między wyczynową efektywnością a komfortem, ale znajduje się blisko granicy, za którą zaczynają się maszyny wyczynowe. Sposób zachowania roweru zależy od parametrów (...)

Cały test znajdziecie w bikeBoard 6/2018 (gdzie kupić). Możesz też kupić e-wydanie.

W naszym teście szczegółowo omawiamy zagadnienia dotyczące geometrii i dopasowania, analizujemy też szczegóły budowy poszczególnych modeli.

Cannondale Synapse Disc Tiagra
cena: 5299 zł
Aspire Sports, www.cannondalebikes.pl


Cube Attain Race Disc
cena: 4599 zł
Ski-Team, www.cube.pl


Fuji Sportif 1.5 Disc
cena: 4999 zł
Advanced Sports Europe, www.advancedsports.eu


Giant Contend SL2 Disc
cena: 5399 zł
Giant Polska, www.giant-bicycles.com


Dodano: 2018-06-11

Autor: Tekst: Paweł Kisielewski, zdjęcia: Piotr Staroń

Tagi: szosa

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Nowości 2019

Raport z Pucharu Świata XC

Specialized Stumpjumper Expert 29
NS Bikes Snabb 29 Plus 2
Marin Rift Zone 1 29
Trek Full Stache 8
Cannondale Synapse Carbon Disc Red eTap