Na pierwszy rzut oka są właściwie identyczne. Wszystko przez to, że zarówno charakter konstrukcji, jak i kluczowe podzespoły są bardzo podobne, a nierzadko takie same.

Oba typy rowerów różnią się pozornie niewielkimi detalami, które jednak zebrane razem sprawiają, że każdy jest inny i kierowany do innego rodzaju odbiorcy.


Przełajówki to rowery tworzone z myślą o sporcie, z kolei gravelówki to rowery o przeznaczeniu uniwersalnym – od codziennego dojeżdżania do wielkiej turystyki.

Na przykładzie dwóch modeli marki Fuji – przełajowej Altamiry CX 1.3 i gravelowego Jari Carbon 1.1 – prezentujemy najczęściej występujące różnice, które są charakterystyczne dla każdego z tych typów roweru. Aby porównanie było maksymalnie obrazowe, oba są w tym samym rozmiarze i reprezentują bardzo zbliżony poziom cenowy. Oczywiście opisanych dalej różnic nie należy traktować jako zbioru parametrów, według których zbudowane są wszystkie rowery danej klasy. Każdy producent ma swój pomysł na rower, dlatego poszczególne modele nie tylko mogą, ale także po prostu różnią się od konkurencji i to użytkownik ma zdecydować, która koncepcja jest najbliższa jego potrzebom.



Geometria
Rowery przełajowe to maszyny sportowe nastawione na efektywność. Ich ramy charakteryzuje duża wartość zasięgu i mala wysokość. Tak ustawiona relacja parametrów daje mocno wyciagnięta i nachyloną do przodu pozycję, wymagającą dla użytkownika, ale pozwalającą optymalnie wykorzystać jego moc i dobrze panowac nad rowerem. W służącej nam za przyklad Altamirze CX współczynnik pozycji, określany stosunkiem wysokości ramy do jej zasięgu wynosi (...)

W naszym artykule analizujemy geometrię, napęd, opony, kierownicę i pozostały osprzęt.

Cały tekst znajdziecie w bikeBoard 11-12/2018. Możesz też kupić e-wydanie.

Dodano: 2018-11-20

Autor: Tekst: Paweł Kisielewski

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

  • Sportful Dolomiti Race
  • Rajdy dla Frajdy 2018
  • Jazda na rowerze a smog
  • Jak przygotować rower do sezonu zimowego?
  • Sygnalizacja w garści