Czy możliwe, aby wyczynowy amortyzator XC służył równocześnie do ostrego katowania na górskich zboczach? Rock Shox udowadnia, że tak!

Doktor Moreau by tego nie wymyślił! Skrzyżować Boxxer-a z Sid-em! Obrzydlistwo. Jeśli zastanawiacie się tak jak i ja na początku tego testu, co za zboczeniec to wymyślił, to służę pomocą. Nie wszyscy ważą 65 kilo tak jak ja. A sztywność boczna amortyzatora ma wpływ nie tylko na precyzję prowadzenia, ale i gładkość pracy i trwałość. Im cięższy użytkownik, tym większe problemy generuje wiotki widelec.

Budowa
Reba wzbudza respekt od pierwszego wejrzenia, a to głównie za sprawą potężnych goleni górnych o średnicy 32 mm żywcem wyciągniętych z Boxxer’a. Wykonano je z aluminium serii 7000 oraz nałożono anodę zmniejszającą tarcie i zapobiegającą tworzeniu się zarysowań. Golenie dolne są z magnezu. Korona została wykuta z aluminium 6061 T-6. Rura sterowa o długości 265 mm również jest z aluminium. System All Ravel pozwala zmieniać skok w zakresie 85 mm/100 mm/115 mm za pomocą tulei znajdującej się wewnątrz lewej goleni. W niej to znajduje się system Dual Air, czyli dwie niezależne od siebie komory powietrzne, pozwalające dobrać charakterystykę ugięcia do indywidualnego stylu jazdy. Dual Air jest unikalnym systemem, w którym twardość widelca można regulować niezależnie od czułości na małe nierówności. Za twardość odpowiada główna komora, za to im większe ciśnienie w negatywnej, tym widelec jest bardziej czuły na małe nierówności. W prawej goleni umieszczono olejowy system tłumienia Motion Control oraz Floodgate. Ten ostatni wynalazek to zawór tłumika kompresji uwalniający pracę zablokowanego amortyzatora po wjechaniu na nierówność. W zależności od oczekiwań siłę, z jaką trzeba na widelec zadziałać, można regulować. Widelec wyposażono w manetkę PopLock Adjust umożliwiającą blokowanie skoku bądź regulację kompresji. Regulacja tłumienia powrotu odbywa się przy pomocy czerwonego, aluminiowego pokrętła znajdującego się na dole prawej goleni. Model testowany przez nas wyposażony był w powity hamulca szczękowego. Masa Reby wynosi 1755 g, czyli sporo więcej od tej podawanej przez producenta. Design jest na czasie i przypadł nam do gustu.

W terenie
Możliwości regulacyjne Reby sprawiają, że jest ona jednym z najbardziej wszechstronnych amortyzatorów. Co prawda przed rozpoczęciem jazdy trzeba się trochę namachać pompką i nakręcić pokrętłami regulacyjnymi, by dokładnie ustawić charakterystykę pracy do własnego stylu, ale naprawdę warto poświęcić temu trochę więcej czasu. Według tabelki naklejonej na lewej goleni wynikało, iż przy moich 65 kg powinienem wpompować w obydwie komory od 100 do 115 psi. Należy pamiętać o tym, że pompowanie zawsze zaczynamy od pozytywnej komory. Tak też zrobiłem i byłem w pełni zadowolony z osiągniętego rezultatu. Nie tylko w ambitnej turystyce, ale i w warunkach wyścigu XC to ustawienie uznaliśmy za świetne.


Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35

Dodano: 2006-09-18

Autor: Tekst: Tomasz Szmal, zdjęcia: bikeBoard

Tagi: maratony, XC, amortyzacja, Rock Shox

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920