Na styczniową premierę swojego pierwszego szosowego roweru aero, Giant wybrał Adelaidę w Australii, gdzie w tym czasie właśnie rozpoczynał się pierwszy w tym sezonie wyścig World Tour - Tour Down Under. Dzięki tej nietypowej - jak na imprezy prasowe – lokalizacji, mogliśmy (jadę w drugim rządku po lewej ;p) w środku naszej zimy, a tamtejszego lata, dokładnie sprawdzić, czy Propel faktycznie popycha do szybszej jazdy, jak wskazuje na to jego nazwa.

Technika
Podczas prezentacji, jak podczas premier wszystkich innych producentów, dowiedzieliśmy się, że nowy model jest najszybszym rowerem szosowym na świecie. Okazało się również, że Giant wymyślił nową metodę pomiaru oporu aerodynamicznego, w związku z tym nie jest łatwo zweryfikować twierdzenie, że na dystansie 40 km pokonanym z prędkością około 40 km/h, przy tej samej mocy generowanej przez kolarzy na różnych rowerach aero, ten na Propelu dotarłby na metę 12 sekund przed Cervelo S5 i ponad 30 przed konstrukcjami Specialized, Ridleya i Scotta. Nowość podejścia polega na tym, że w swoim protokole badawczym Giant, jako pierwszy w branży uwzględnił fakt, że kolarz się rusza wprowadzając tym sposobem dodatkowe zawirowania powietrza. Dotychczas badania wykonywano albo w ogóle bez manekina, albo ze statycznym. Jak wyjaśnił ojciec projektu -Jon Swanson, menadżer kategorii rowerów szosowych - zeskanowali w 3D jednego z zawodowych kolarzy zespołu Rabobank, sklonowali go w postaci manekina z ruchomymi „stawami” biodrowymi, kolanowymi i skokowymi, a następnie posadzili na prototypie i konstrukcjach konkurencji. We wszystkich testach rowery były wyposażone w 1 duży bidon (zwykły, nie spłaszczony) na dolnej rurze. Propel jest zoptymalizowany do jazdy z bidonem (przy okazji: drugi, na rurze siodłowej jest w „cieniu aero” za pierwszym, więc nie ma znaczenia, czy jest, czy go nie ma). Propel wygrywa z konkurencją nie tylko w pojedynku na opór powietrza. Jest również lżejszy.

Po pełen artykuł zapraszamy do papierowego wydania bikeBoard 3/2013 (gdzie kupić)

Dodano: 2013-03-18

Autor: Tekst: Maciek Machowski

Tagi: szosa, Giant

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920