Postanowiliśmy sprawdzić czy w Polsce, mając niezbyt dużą sumę pieniędzy, klient może powybrzydzać przy kupnie roweru szosowego? Czy może wpłynąć na to, z jakich komponentów będzie się składał jego rower? Z takim pytaniem zwróciliśmy się do firm Bikom i Wertykal. Założyliśmy, że do wydania mamy około 3000 zł. To tylko trochę więcej niż za najtańsze markowe szosówki. Żeby mieć skalę porównawczą, o rower w podobnej cenie poprosiliśmy także firmę Merida Polska. Otrzymaliśmy od niej model Road Lite 901 w cenie 2699 zł. Marcin Olszewski - właściciel firmy Bikom - złożył nam Olsha o intrygującej nazwie Snake w identycznej cenie. Wertykal poskładał droższy rower na ramie firmy Viner - model Dedalus - za 3175 zł. Ceny podobne, ale zastosowane ramy i komponenty zupełnie różne. Grupy Shimano i Campagnolo, napędy 8-, 9- i 10-biegowe. Także skrajnie różna możliwość indywidualizacji. W przypadku Meridy w sklepie możemy dobrać tylko rozmiar ramy, pozostałych komponentów nikt nam nie wymieni. W Bikomie możemy wybrać jedną z gotowych ram w odpowiednim rozmiarze a następnie dobrać do niej każdy z elementów. Dostępne malowania ram: Passion, Snake, Alien, Flower Power oraz tańszy o ok. 150 zł Team. Wszystko odpowiednio do zasobności portfela nabywcy i zaopatrzenia magazynu. W Wertykalu jest jeszcze większy wypas. Rozpoczynamy od formularza Viner Multimedia System na stronie www.viner.it. Wpisujemy w nim wszystkie swoje wymiary i preferencje. W tej włoskiej manufakturze ramy spawane i wykańczane są ręcznie. I to bardzo szybko! Po 1,5 tygodnia rama jest gotowa, po następnym tygodniu jest już w Polsce. Jeszcze kilka dni i rower idealnie dopasowany dla klienta jest do odbioru. Można też skorzystać z ram o standardowej geometrii i rozmiarach, które ma w magazynie Wertykal. A wszystko to za nieco ponad trzy tysie za kompletny rower!
Ramy i widelce Wszystkie trzy rowery mają oczywiście ramy aluminiowe. Jednak różnią się one zastosowanymi stopami i technologiami wykonania. Rama Meridy pospawana jest z rurek z alu 6061. Największa - rura dolna - ma kształt zwany Shotgun, czyli jest to dwururka. Pozotałe rurki są owalizowane, a tylne dolne lekko wygięte. Rama Olsha wykonana jest z niecieniowanego Alu 7005. Rurki - górna i dolna - o dużych średnicach są owalizowane i spłaszczone, a tylne zmieniają swoje średnice i są mocno gięte. Największe rozmiary mają główne rury ramy Dedalusa wykonane z Alu 7005 HT. Górna i dolna mają kształt owalizowanego trójkąta. Dolne rurki widełek są mocno spłaszczone i wygięte. Ramy Meridy oraz Olsha pochodzą z wielkoseryjnej produkcji na Tajwanie i wykonane są precyzyjnie przez automaty. Natomiast w położeniu spawów i wykończeniu ramy Viner widać śródziemnomorski rozmach i... lekką beztroskę. Zastosowanie w części cieniowanych i fluidformowanych rur w ramie Meridy zaprocentowało najniższym odczytem na wadze: tylko 1470 g. Rama Vinera jest o 400 g cięższa, a Olsha o 540 g (jednak obie ważone były w większym rozmiarze!). Wszystkie trzy ramy mają stery półzintegrowane schowane w ramie. Dzięki temu we wszystkich trzech połączenie ram z widelcami jest bardzo płynne i estetyczne. A widelce do każdego z testowanych rowerów wykonane zostały z włókien węglowych. W Snake’u to produkt ITM o nazwie Vista, w Dedalusie widelec Black Force 4 wykonany przez Dedacciai, a w Road Lite własny wyrób firmy Merida. Widelce mają bardzo porównywalne masy.


Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35

Dodano: 2007-08-31

Autor: Tekst: Piotr Kisielewski, zdjęcia: bikeBoard, Katarzyna Burzyńska

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920