Po trzech latach od wprowadzenia systemu zawieszenia Switch, Yeti, legendarna marka z Colorado, w modelach SB6 i SB5 wprowadza całkiem nowe rozwiązanie wahacza. Wahacz Switch Infinity składa się z elementu, do którego przymocowane jest koło zawieszone na jednym wahliwym ogniwie.

Normalnie potrzebny jest jeszcze analogiczny element, dzięki któremu wahacz uzyskuje właściwą trajektorię ruchu osi koła oraz uzyska odpowiednią kinematykę. Switch Infinity w jego miejsce ma carbonowy suwak poruszający się po dwóch aluminiowych cylindrach przygotowanych przez Fox Shox i pokrytych dla lepszego poślizgu warstwą Kashima. Spełniający rolę dolnego łącznika suwak łączy się łożyskiem z wahaczem.
Steve Hoogendoorn (wiceprezes Yeti) powiedział nam, że powodem pojawienia się Switch Infinity była chęć udoskonalenia poprzedniego rozwiązania. To nie jest szczególnie odkrywcze. Na szczęście Hoogendoorn wyjaśnił całą rzecz bardziej szczegółowo. Otóż dzięki suwakowi konstruktorom łatwiej było zapanować nad kinematyką pracy zawieszenia, a konkretnie uzyskać lepszą płynność przejścia pomiędzy „zaprogramowanym” w jego naturę tzw. przeciwsprężaniu (naprężający się łańcuch przeciwdziała uginaniu się zawieszenia) a większą czułością zawieszenia.
Trudne? Wiem, więc popatrzmy na obrazek powyżej. Topowy, toczący się na kołach 27,5” SB6 C powstał przy inspiracji Jareda Gravesa.
Ma całkowicie przemodelowaną geometrię. Kąt główki wynosi 65,5°, a górna rura dla zrekompensowania bardzo krótkich mostków ma aż 60,5 cm (M) długości. W połączeniu z dość długim ogonem (442 mm) daje rozstaw osi aż 1188 mm, a suport zawieszony jest na 345 mm. Po tych parametrach widać, że ten pojazd o skoku 150 mm łączy nurt nonoDH z umożliwiającym podjazdy podwoziem.

Test Yeti, model SB5 Carbon Race XT znajdziecie w bikeBoard 1-2/2015
Możesz też kupić e-wydanie

Dodano: 2014-11-21

Autor: Tekst: bikeBoard

Tagi: Yeti Switch Infinity, Yeti

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Santa Cruz High Tower LT

Canyon Neuron AL 8.0

Rockrider XC100s

Fuji Supreme 1.1

Merida Scultura 5000

Bloki szosowe vs MTB