Sama aplikacja nie wystarczy. Do rozpoczęcia jazdy czy treningu potrzebny jest jeszcze element łączący sfery wirtualną i realną. Jest nim trenażer.

W zależności od rodzaju pozwala na bardziej lub mniej realistyczne odczucia. Oto jak wzajemnie dopasować sprzęt.

RODZAJE TRENAŻERÓW

Podstawowy z czujnikiem prędkości - najprostszy i najtańszy zestaw pozwalający na połączenie z platformami interaktywnymi to jakikolwiek trenażer, w którym tylne koło opiera się na rolce, której opór wytwarza wirnik powietrzny, olejowy lub magnetyczny oraz standardowy bezprzewodowy czujnik prędkości ANT+ lub BT przydatny również w jeździe na zewnątrz. Najlepiej wybrać urządzenie rekomendowane przez producenta aplikacji. Po połączeniu z aplikacją będzie ona rozpoznawała poziom wysiłku, ale prędkość i przełożenie na trenażerze niekoniecznie będą odzwierciedlone. Obciążenie trenażera można zmieniać samodzielnie jeśli ma manetkę. To udoskonali precyzję powiązania prędkości na trenażerze z prędkością wskazywaną przez aplikację.

Niezależnie od typu czujnika, warto zapobiec problemom z połączeniami przez zbliżenie odbiornika do urządzeń na rowerze. Rekomendowana odległość to 0,5-1,5 m bez fizycznych przeszkód na drodze sygnału. W razie zrywania, relokacja odbiornika powinna być pierwszym krokiem naprawczym.

Podstawowy z miernikiem mocy na rowerze - prosty trenażer z miernikiem mocy na rowerze jest rozwiązaniem dobrym dla precyzji treningu. Marka trenażera nie będzie miała znaczenia, ponieważ połączona aplikacja będzie reagować na dane z mocomierza. Precyzja treningu będzie oparta na pomiarze, a nie szacowaniu mocy. Realizm przełożenia obciążenia na odwzorowanie ruchu w aplikacji będzie lepszy niż z samym prędkościomierzem, ale prędkość jazdy w realu może się różnić od świata aplikacji. Trening, w którym to kolarz jest cały czas odpowiedzialny za dostosowywanie generowanej mocy uczy rozkładania sił.

Interaktywny z pomiarem mocy - trenażery interaktywne potrafią płynnie zmieniać obciążenie niezależnie od prędkości. Nie potrzebują do tego manetek tylko połączenia z urządzeniem kontrolującym, komunikującym się z nimi przez protokoły ANT+ FE-C lub BT FTMS. Prawie wszystkie trzeba podłączać do zasilania. Dostępne są 2 typy inteligentnych trenażerów: tradycyjne z rolką pod tylne koło oraz z napędem bezpośrednim, wpinane zamiast tylnego koła. Kiedy w podłączonej aplikacji zaczyna się podjazd, opór trenażera wzrasta. Kluczową funkcją inteligentnego trenażera jest tryb ERG – dynamiczne dobieranie oporu do kadencji tak, żeby moc potrzebna do jazdy dokładnie odwzorowywała zadany element treningu w aplikacji – np. interwał. W trybie ERG nie ma potrzeby zmiany przełożeń przy interwałach.

W naszym artykule piszemy także o kluczowych parametrach, takich jak maksymalna moc oporu, symulacja nachylenia czy masa koła zamachowego a także o czujnikach i standardach komunikacji, niezbędnych akcesoriach oraz o tym, w jakim stopniu trenażer naraża ramę roweru na pęknięcie.

Cały artykuł znajdziecie w bikeBoard 1-2/2018 (gdzie kupić). Możesz też kupić e-wydanie.

Bkool Smart Go – moc do 800 W, opór magnetyczny sterowany przez aplikację, symulacja podjazdów do 8%, komunikacja ANT+ i Bluetooth Smart, w zestawie czujnik prędkości. Trenażer nie wymaga ustawiania wielkości koła ponieważ to ciężar użytkownika dociska koło do rolki, wysuwane nóżki zwiększają stabilność, przy 30 km/h poziom głośności poniżej 75 dB, cena 1799 zł (w zestawie podstawka pod przednie koło). Możliwość dokupienia adapterów do sztywnych osi.

B’TWIN In’Ride 100 – koło zamachowe o masie 1,17 kg, opór magnetyczny, 7 poziomów sterowanych ręcznie, moc 550 W, rolka z elastomeru, cena: 399,99 zł.

Elite Rampa - moc do 800 W (przy 35 km/h), opór magnetyczny sterowany elektronicznie, symulacja nachylenia 10%, komunikacja ANT+ (FE-C) i Bluetooth Smart, w zestawie czujnik prędkości i kadencji. Rolka z elasożelu, system kontrolujący docisk koła do rolki w czasie treningu, trenażer kompatybilny z kołami 24-29”, cena: 1999 zł (w zestawie roczna subskrypcja aplikacji My E-Traning).

Kinetic Rock and Roll Smart Control – masa koła zamachowego 6,5 kg, moc maksymalna 1800 W (przy 45 km/h), symulacja nachylenia 10%, opór kontrolowany elektrycznie przez aplikację, łączność Bluetooth Smart. W czasie jazdy konstrukcja trenażera powala na naturalne ruchy roweru na boki, trenażer kompatybilny z kołami 22-29”, montaż roweru ze sztywną osią wymaga dokupienia adaptera, cena: 3399 zł (w cenie 6 miesięczny abonament do aplikacji KineticFit).

Tacx Flux Smart – bezpośrednie przeniesienie napędu, masa koła zamachowego 7 kg, maksymalny opór 1500 W, symulacja podjazdu 10%, komunikacja Bluetooth Smart, ANT+ FE-C. Trenażer kompatybilny z kasetami Shimano/SRAM/Campagnolo 10-11 rz., cena: 3599 zł.


Jako rozszerzenie do poradnika “Wybierz trenażer” w bB #1-2/2018 prezentujemy filmik obrazujący różnice w głośności trenażerów z 3 półek cenowych – opisanych w tym samym numerze: ekonomicznego B’Twin In’Ride 500, jednego z najtańszych urządzeń interaktywnych – Bkool Smart Pro 2 i uważanego za najcichszy w branży – Tacx Neo.

Testujemy w realistycznych warunkach domowych przy różnych mocach i prędkościach.

Dodano: 2018-01-18

Autor: Autor: Maciek Machowski, foto tytułowe: John Linn / Kinetic

Tagi: trenażery

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Santa Cruz High Tower LT

Canyon Neuron AL 8.0

Rockrider XC100s

Fuji Supreme 1.1

Merida Scultura 5000

Bloki szosowe vs MTB