Rama
Przez 3 lata najwyższe modele szosówek Kellys budowane były na aluminowo - carbonowych ramach Kinesiso klasycznej geometrii. W 2008 zastępuje je tajemnicza(o tym później) w pełni węglowa konstrukcja. Efektem jest zmniejszenie masy całego roweru z 7,2 kg (2005 r.) do7,1 kg. Odpowiada za to głównie lżejsza rama, ale również podzespoły Ritcheya i Shimano, które z czasem udoskonalano. Różnica wydaje się niewielka, zwłaszcza że deklarowana masa ramy spadła o znacznie więcej niż 100 g. Gdzie się zatem odłożył tłuszczyk? Czy Kellys przestraszył się dolnego limitu wagi rowerów zawodniczych UCI (6,8 kg)i doczepił ołowiu, jak co drobniejsi zawodnicy do swoich małych rowerów przed Pro Tourowymi wyścigami? Raczej nie. Bycie „nielegalnym” jest teraz dość modne w szosowym świecie. Niedawno Canondale zrobił z tego całą kampanię marketingową. Wyjaśnienie jest proste – poprzednio testowaliśmy wersję URC 9.9 z napędem 2x10. Tym razem bardziej zrelaksowaną 3x10. Taki napęd jest cięższy o około 130 g od 2x10. Wygląda na to, że tegoroczny URC9.9 waży mniej niż podaje w katalogu producent…Innym, odrobinę cięższym elementem jest dłuższa i większej średnicy sztyca (szacujemy, że to około 30-45 g ekstra). Sama różnica masy nie byłaby warta paragrafu,ale konieczność jej zastosowania wynika z bardzo ważnej zmiany koncepcyjnej w polityce Kellys na ten sezon. Chodzi o ograniczenie rozmiarówki. Dotychczas dostępnych było 5 wielkości topowych ram szosowych. W tym roku wybór ograniczony do tylko 3. To rzecz bardzo nietypowa w świecie wąskich kół, gdzie standardem szanujących się producentów jeszcze niedawno było oferowanie 5-8 rozmiarów. W połowie lat 90. projektant ram Gianta – Mike Burrows - spopularyzował geometrię kompaktową między innymi dla ograniczenia rozmiarówki. Produkowanie wielu wersji, zwłaszcza monolitycznych ram węglowych jest drogie. Choć Tajwańczycy sami zapoczątkowali ten trend,oferują obecnie przynajmniej 5 wielkości. Jeżdżąc na dziesiątkach rowerów w każdym sezonie jesteśmy przyzwyczajeni do dopasowywania się do różnych rozmiarów ram. Staramy się jednak wczuć w potencjalnego nabywcę. Rama M jest bardzodługa (570 mm). Mostek o długości130 mm i kierownica o szerokości44 cm to największe rozmiary w kolekcji Ritcheya. To rower odpowiadający zakresowi 57-59 w klasycznejgeometrii, czyli na wzrost od 175 do185 cm w zależności od budowy ciała. Z racji wymiarów kokpitu preferowani są barczyści osobnicy z długimi rękami.

Dodano: 2008-03-31

Autor: Tekst: Maciek „Kustosz” Machowski

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

  • Sportful Dolomiti Race
  • Rajdy dla Frajdy 2018
  • Jazda na rowerze a smog
  • Jak przygotować rower do sezonu zimowego?
  • Sygnalizacja w garści