Zostałem poproszony o test kolejnego Jamisa i w dodatku kolejnego na 29-calowych kołach. Tym razem to Exile Comp, ostatnio był to stalowy Dragon Sport, którego nie dość, że pamiętam, to jeszcze bardzo miło wspominam, trochę przez sentyment do stalowych ram, ale bardziej przez znakomite prowadzenie. No dobra, mogę być w redakcji specjalistą od Jamisów na dużych kołach - pomyślałem i zapakowałem się na siodełko.

Jedziemy. Siedzi się wysoko, niczym na fullu enduro, pozycja też jest podobna, czyli bez nadmiernie rozciągniętych pleców. Przyjrzyjcie się zdjęciom katalogowym.
Skojarzenie z fullem enduro, potęgowane jeszcze przez budowę ramy o duże, specyficznie powyginane rury, trwało jeszcze przez ułamek sekundy po najechaniu na pierwszą większą nierówność. Przednie koło razem z amortyzatorem połknęło nierówność niemal niezauważalnie, tylne natomiast… nie połknęło, dając mi bolesną lekcję. Nie, to na pewno nie full, daleko mu też do podatności stalowego brata - mam na myśli Dragona. Rama jest po prostu sztywna jak diabli. Siodło na szczęście jest w miarę miękkie i wygodne, walnie przyczyniając się do możliwości pokonywania na Exile długich dystansów.

Rower jest ciężki, koła też nie są wagi piórkowej. Łatwo się domyślić, że rozpędzenie go zajmuje trochę czasu i wysiłku, odradzam też tracenie energii na gwałtowne przyspieszenia. Lepiej spokojnie go rozpędzać, do każdego obrotu korbami dodając nieco więcej mocy. Gdy już osiągnie prędkość przelotową, jazda to przyjemność, pod warunkiem, że na trasie będą w miarę łagodne łuki.
Exile ma prostolinijną naturę - na prostych i w łagodnych łukach jest jak przecinak - duże, ciężkie koła, spokojna geometria, szeroka i gięta kierownica i spora masa całości powodują, że przejedzie przez wszystko. Daje to niesamowity komfort i pewność siebie na szybkich zjazdach. Zakręty, o ile nie są błotniste i bardzo ostre, najlepiej pokonywać w mocnym przechyle, w którym rower zachowuje fantastyczną precyzję skrętu. Opony, mimo dość drobnego bieżnika, trzymają pewnie, a o przyczepność przedniego koła dba fantastycznie czuły amortyzator Rock Shoxa. Jeden z kolegów porównał go nawet do Bombera z pierwszych lat produkcji (jak rozumiem zjazdowego Z1, bo Z2 miał wtedy 63 mm skoku), dodając mu określenie „idealnie turystyczny”. Jeśli komuś
przeszkadza pompowanie amortyzatora, można go zablokować pokrętłem na prawej goleni, pozostawiając mu możliwość ugięcie pod wpływem sporych uderzeń.

Na podjazdach Exile radzi sobie dzielnie, trzymając przyczepność tylnego koła i jadąc w pożądanym kie-runku nawet na bardzo stromych ścieżkach. Pomagają w tym też miękkie przełożenia (młynek to 22x34 zęby) i napęd sprawnie zmieniający biegi bez względu na obciążenie pedałów. Gdyby jeszcze był lżejszy (zwłaszcza koła), byłby świetnym rowerem do wspinaczek. Techniczne trasy nie są domeną Exile`a. Jeśli chcecie go używać do szybkiej jazdy po wariacko krętych ścieżkach w podmiejskich lasach, to szczerze odradzam takie zastosowanie. Rzucanie tego roweru w ciasne zakręty to ogromny wysiłek i mordęga, w dodatku obarczona ryzykiem wylądowania w krzakach po zewnętrznej stronie zakrętu lub gwałtownego hamowania. Nie, Exile zdecydowanie lepiej czuje się w łagodniejszych łukach i w dostojnym przechyle. Na technicznych, wolnych trasach nie jest o wiele lepiej ze względu na wysoko położony środek ciężkości. Techniczne, strome zjazdy nie są też ułatwiane przez hamulce - od naciśnięcia klamki do „złapania” jest sporo jałowego ruchu, w dodatku mocno rozgrzane wyraźnie puchną. Exile to rower na długie dystanse. Turystyczny w dobrym rozumieniu tego słowa. Można i trzeba go zabierać w góry, dawać dużo przestrzeni, rozległych widoków. Idealny sprzęt do zjazdu wielką, pustą halą z widokiem na łańcuch Tatr lub - jeszcze lepiej – Alp.

Na następnej stronie znajdziecie specyfikację techniczną roweru.

Dodano: 2013-11-20

Autor: Tekst: Piotr Oleksy, zdjęcia: Daniel Klawczyński

Tagi: 29", hardtail, Jamis

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Nowości 2019

Raport z Pucharu Świata XC

Specialized Stumpjumper Expert 29
NS Bikes Snabb 29 Plus 2
Marin Rift Zone 1 29
Trek Full Stache 8
Cannondale Synapse Carbon Disc Red eTap