Neuron CF to rower pozycjonowany pomiędzy ścigaczem XC – Canyonem Lux, a ścieżkowcem o bardzo poważnym już skoku – Spectralem. Nowy Neuron CF w zamierzeniu twórców ma być na tyle uniwersalny, żeby szczelnie wypełnić cały obszar pomiędzy oboma modelami w kolekcji.

Jak to możliwe?

Ma 130 mm skoku i przeznaczony jest do przeróżnych celów: luźnych przejażdżek po pracy, niedzielnych ustawek z przyjaciółmi czy nawet wysokogórskich transalpejskich przygód. Pomyślany jest jako rower na kołach 29”, ale w rozmiarach S i XS jedzie na kołach 27,5 żeby zapewnić użytkownikom i użytkowniczkom niższym niż 170 cm te same odczucia z jazdy. Ciekawostką jest fakt użycia we wszystkich rozmiarach widelców przeznaczonych do kół 29”. Canyon przedstawił bardzo zgrabne wytłumaczenie dlaczego jest właśnie tak, ale opiszę je dopiero w artykule na temat Neurona które ukaże się w styczniowym wydaniu magazynu bikeBoard.

Najważniejszą cechą nowego Neurona nie jest jednak wartość skoku, wielkość kół ani fakt, że ramę w całości wykonano z włókien węglowych. Kluczowym dla tego projektu jest to, że powstał na przekór zasadom projektowym powszechnym w rowerach tej klasy. Aktualnie obserwujemy istny wysyp rowerów formatu 130x29. Jak powiedział Canyon Product Manager Michael Staab - „Neuron CF idzie pod prąd aktualnego trendu rowerów ścieżkowych. Obecnie, te o skoku 130 mm zaprojektowane są dla użytkowników bardzo doświadczonych i nastawionych na szybkość. Neuron stworzony jest do całodziennego rozkoszowania się jazdą w górach i do okazjonalnych przejażdżek po pracy, a dla takiego odbiorcy pryncypia projektowe muszą być inne.” Dlatego nowy Neuron ma być uniwersalny i łatwy w prowadzeniu. Jak wypadł w praktyce doczytacie w papierowym bikeBoardzie.


Zawieszenie
Doświadczenia zdobyte w trakcie projektowania Sendera, przeniesiono na Spectrala, a dalsza rafinacja pomysłów przyczyniła się do powstania Neurona. Poziomo ustawiony damper, czterozawiasowy wahacz i całkiem zmienione, wzajemne ustawienie jego osi obrotu miało poprawić czułość i przyczepność dla stabilnej ale i żwawej jazdy.
Trzy fazy
1. W pierwszej fazie precyzyjne ustawienie osi obrotu i dampera zapewnić ma niebywałą czułość i gotowość do pracy.
2. W środkowej części ugięcia, mniej więcej na poziomie SAG, nowy Neuron ma zapewnić wsparcie i nie uginać się zbyt łatwo, pozwalając jadącemu dołożyć mocy w pedały i wychodzić z zakrętów z większą prędkością.
3. Twardość pod koniec skoku ma narastać postępowo, żeby pełnego skoku (130 mm) użyć wyłącznie w wyjątkowych momentach, w których kontrolowane ugięcie jest rzeczywiście niezbędne.


Geometria
Dopasowano ją ściśle do wielkości zastosowanych kół, ale nieco mniejszy kąt główki nie miał być rekordowy (67,5° w rozmiarze M). Zasięg ramy (dane producenta) jest niewielki, a rozstaw osi dopasowano do położenia środka ciężkości użytkownika na rowerze. W mniejszych rozmiarach ram koła mają mniejszą średnicę, a przebieg górnej rury i wysokość suportu zostały obniżone. Pracowano również nad masą i proporcjonalnie zmniejszono przekroje poszczególnych rur dla obniżenia masy ram w mniejszych rozmiarach.

Ceny

Neuron CF 8.0 - 12,299 PLN
Neuron CF 9.0 - 14,499 PLN
Neuron CF 9.0 SL - 16,799 PLN
Neuron CF 9.0 Unlimited - 25,499 PLN
Neuron CF WMN 8.0 - 12,299 PLN
Neuron CF WMN 9.0 - 13,999 PLN

Specyfikacje


The heat is: ON... Neuron:ON

Nie, „nie jest w dizlu”. W obecnych czasach premiera nowego roweru ścieżkowego nie może się obyć bez informowania opinii publicznej o wprowadzeniu wersji „z prądem”. Neuron:ON to zelektryfikowane alter ego Neurona CF. Ma aluminiową ramę i wyposażony jest w mocny system wspomagania Shimano STePS E8000. Kinematyka zawieszenia jest nieco złagodzona i twardość narasta bardziej liniowo dla większego komfortu mniej agresywnie jeżdżących użytkowników. Zastosowane opony o szerokości 2,6” mają lepiej odpowiadać osobowości nowego „elektryka” w kolekcji Canyona.


Ceny:

Neuron:ON 5.0 - 14,999 PLN
Neuron:ON 6.0 - 17,299 PLN
Neuron:ON 7.0 - 19,499 PLN
Neuron:ON WMN 5.0 - 14,999 PLN
Neuron:ON WMN 6.0 - 17,299 PLN

Specyfikacje

.

Dodano: 2018-11-27

Autor: Miłosz Kędracki, foto: Markus Greber

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

  • Sportful Dolomiti Race
  • Rajdy dla Frajdy 2018
  • Jazda na rowerze a smog
  • Jak przygotować rower do sezonu zimowego?
  • Sygnalizacja w garści