Co prawda tuż po jego prezentacji w Czechach obszernie GO opisaliśmy, ale teraz wreszcie pojawił się w redakcji. Nadarzyła się zatem okazja, aby go rozebrać na części pierwsze, zważyć, zmierzyć, przetestować w beskidzkich warunkach i na podstawie zeznań innych testerów obiektywnie przekonać się, jaki jest naprawdę.

Czarna dziura
To całkiem głupie, że test takiego wypasa – o tak przemyślanym systemie zawieszenia, o tak wyrafinowanej geometrii – musimy zacząć od czegoś tak banalnego, jak bagażnik. To tak, jakby test najnowszej Imprezy STI roz począć od oceny ładowności i pojemności bagażnika. Choć z drugiej strony... Przypomnijcie sobie jak świat reagował na Panamerę – pierwsze (nisko zawieszone!) czterodrzwiowe Porsche. Albo pamiętacie Koenisegga z boxem na narty? Ale był jęk! W przypadku Speca z bagażnikiem SWAT poddano w wątpliwość realną masę i sztywność ramy.

Zatem oto twarde dane. Rama w testowanym rozmiarze M waży 2685 g. Wśród rowerów konkurencyjnych rama z bagażnikiem i wielgachną klapą okazała się lżejsza i to zauważalnie! Pojawienie się schowka musiało odbić się zmianami w konstrukcji, ale nawet jeżeli, to obciąża ramę tylko na dole, teoretycznie bez wpływu na wyważenie i zachowanie się roweru. Patrząc na nasze wykresy sztywności, można dojść do wniosku, że wszystko odbyło się kosztem sztywności. I tak i nie, wersje bez klapy utrzymywały podobny dystans do konkurencji. Widocznie ten poziom elastyczności jest wkalkulowany na etapie projektowania w Morgan Hill. Tylny trójkąt testowanego roweru jest aluminiowy, konkurencja w podobnych zakresach cenowych częściej decyduje się na całkiem węglowe elementy. W pełni carbonowy wahacz dostępny jest wyłącznie (...)

Cały tekst znajdziecie w bikeBoard 5/2016

Możesz też kupić e-wydanie


Specialized Stumpjumper FSR Expert 650B
Cena: 25 999 zł
Specialized Europe B.V. www.specialized.com

Rama: carbon FACT 9m / aluminium M5 · Rozmiary: S, M, L, XL
Masa kompletnego roweru: 12 380 g*
Masa ramy: 2685 g (bez dampera)
Masa przedniego koła: 1900 g
Masa tylnego koła: 2200 g
Przedni widelec: Rock Shox Pike RC Solo Air, stożkowa aluminiowa rura sterowa (1827 g)
Damper: Fox Float CTD Factory Kashima Boostvalve AutoSag (269 g)
Koła: Specialized Roval Traverse (osie 15 mm / 12x142 mm)
Opony: Specialized Butcher Control 2 Bliss Ready 27,5x2,3” / Specialized Purgatory Control 2 Bliss Ready 27,5x2,3” (788 / 699 g, dętka 140 g)
Korby: SRAM S2200 30 z. (175 mm)
Łożyska suportu: SRAM Pressfit30
Kaseta: SRAM XG-1180 (10-42) 11-rz.
Łańcuch: SRAM PC-X1
Przerzutka tył: SRAM X1
Manetki: SRAM X1
Hamulce: Shimano XT BL/BR-M785, tarcze Shimano SM-RT86 180 /160 mm
Kierownica: Specialized, 750 mm
Wspornik kierownicy: Specialized, 55 mm
Łożyska sterów: FSA 1i1/8-1i1/2”
Wspornik siodełka: Specialized Comand Post IRcc 125 mm, 30,9 mm
Siodełko: Specialized Henge Comp, drążone pręty Cr-Mo
Pedały:-

*masa bez pedałów, www.rowerowawaga.pl

Dodano: 2016-05-25

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920