Kolarstwo szosowe w Polsce nabiera rozpędu. My widzimy dwa powody, dla których tak się dzieje. Fantastyczne wyniki, jakie uzyskali w 2014 roku Michał Kwiatkowski, Rafał Majka czy Przemysław Niemiec zagrzewają do boju kibiców. Drugim, kto wie czy nie ważniejszym z powodów, są obserwowane przez nas duże postępy w remontowaniu sieci istniejących dróg i przebudowie dróg bitych na bitumiczne, a nawet powstawanie specjalnych szlaków rowerowych, dzięki czemu jest więcej miejsca na bezpieczną jazdę po gładkich nawierzchniach.


Idzie też czas dla amatorskich wyścigów szosowych. W kalendarzu (QR) widać, że wybór jest pokaźny. Takie cykle jak Road maraton, Supermaratony szosowe czy Wyścigi szosowe mają swoich fanów, a wybór jeszcze się poszerzy. Możemy spodziewać się trzech wyścigów pod logo Bikemaraton, a Czesław Lang z nową serią Tauron Lang Team Race wkracza z pięcioma wyścigami dla amatorów (na każdej dwie trasy, 50-60 km i dwukrotnie dłuższa). Powstaje również cykl, organizowany przez jednego z najlepszych polskich kolarzy i organizatora serii maratonów Mazovia, Cezarego Zamanę. Kolarz, organizator i animator Mazovii opowiedział nam, że Kross Road Tour będzie obejmował pięć imprez: w Konstancine Jeziornej, Głownie (w imprezę zaangażowany jest Dariusz Baranowski i ma ona przypominać słynny Amstel Gold Race). Nowy Targ to kolejna edycja, ważna o tyle, że rozgrywana będzie w przepięknej scenerii zamku w Niedzicy i Jeziora Czorsztyńskiego. Impreza połączona będzie z wyścigiem MTB, którego trasę usytuowano w Gorcach. Kolejne imprezy odbędą się kolejno w Przasnyszu, miejscu urodzenia wszystkich Krossów, i w Rawie Mazowieckiej. Dystanse, na których będą się ścigać kolarze szosowi, dostosowane zostały do potrzeb amatorów, którzy zaczynają swoją przygodę z kolarstwem (40 i 80 km), ale Zamana konsultuje się też z Cyklosportem (...)


Pozycja i prowadzenie
Wszystkie rowery z naszego testu zbudowane zostały w oparciu o ramy kompaktowe. Cechą charakterystyczną takich konstrukcji jest opadająca ku tyłowi górna rura, czyli tzw. sloping, który sprawia, że trójkąty ramy mogą być mniejsze, a więc lżejsze i sztywniejsze. Prekursorem tego rozwiązania był Giant, który w 1997 r. wprowadził je w swoich rowerach pod nazwą Compact Road. Pomimo początkowego oporu UCI i środowiska szosowego, „kompakty” dość szybko stały się legalne i zyskiwały na popularności. Także inni producenci zaczęli wprowadzać podobne konstrukcje, bo oprócz wymienionych wcześniej zalet, rozwiązanie to pozwalało także znacząco zredukować ilość rozmiarów, w jakich produkowana jest rama.
W konstrukcjach klasycznych koniecznym standardem było oferowanie nawet kilkunastu rozmiarów, często różniących się długością rury podsiodłowej o centymetr. W kompaktach dopasowanie odbywa się, analogicznie jak w rowerach górskich, za pomocą dłuższej sztycy, większej ilości podkładek pod mostkiem i geometrii kokpitu. W naszym teście najbardziej „ekstremalnie” do tego zagadnienia podszedł Kellys. Trzy rozmiary powinny zadowolić większość klientów o standardowym wzroście, ale „niewymiarowi” odejdą z kwitkiem. 4-5 rozmiarów, jakie oferują B’Twin, Giant, Kross, Romet, Shockblaze i Superior, to standard, który daje zdecydowanie lepsze możliwości dopasowania także tym niższym, jak i bardzo wysokim kolarzom. Natomiast rozmiarówki, jakie oferują Lapierre (6 wielkości), Cube, Orbea, Scott i Trek (7 wielkości) czy Fuji z ośmioma ramami to już wypas.
W geometrii kompaktowej rozmiar ramy wyrażony długością rury podsiodłowej należy traktować tylko orientacyjnie. Zupełnie nie nadaje się do porównania rozmiarów rowerów różnych marek. Kierować należy się parametrem długości (...)

W teście znajdziecie opatrzone komentarzem szczegółowe porównanie geometrii, napędów, mas, osprzętu a także porady, jak prawidłowo dobrać szosówkę do swoich potrzeb.

Cały test znajdziecie w bikeBoard 3/2015, możesz też kupić e-wydanie


W teście prezentujemy modele:

B'Twin Alur 700, cena 3499 zł www.decathlon.pl. Zobacz specyfikację roweru


Cube Peloton, cena 2999 zł www.skiteam.pl. Zobacz specyfikację roweru. Zobacz też wyższy model w kolekcji


Fuji Sportif 2.3, cena 2899 zł www.fujibikes.com. Zobacz specyfikację roweru. Zobacz też wyższy i niższy model w kolekcji


Giant Defy 3, cena 3199 zł www.giant-bicycles.com/pl-PL/. Zobacz specyfikację roweru. Zobacz też wyższy i niższy model w kolekcji


Kellys ARC 10, cena 2999 zł www.kellysbikes.pl. Zobacz specyfikację roweru. Zobacz też wyższy model w kolekcji


Kross Vento 3.0, cena 3499 zł www.kross.pl. Zobacz specyfikację roweru. Zobacz też wyższy i niższy model w kolekcji


Lapierre Audacio 200, cena 3159 zł www.porebarowery.pl. Zobacz specyfikację roweru. Zobacz też wyższy model w kolekcji


Orbea Avant H70, cena 3199 zł www.roweryorbea.pl. Zobacz specyfikację roweru. Zobacz też wyższe modele w kolekcji


Romet Huragan 2.0, cena 3049 zł www.romet.pl. Zobacz specyfikację roweru. Zobacz też wyższy i niższy model w kolekcji


Scott Speedster 40, cena 3199 zł www.scott.pl. Zobacz specyfikację roweru. Zobacz też wyższy i niższy model w kolekcji


Shockblaze S7 Pro Xenon, cena 3399 zł www.shockblaze.pl. Zobacz specyfikację roweru. Zobacz też wyższe modele w kolekcji


Superior Road Comp, cena 2899 zł www.superiorbikes.eu. Zobacz specyfikację roweru. Zobacz też wyższy model w kolekcji


Trek 1.1, cena 2899 zł www.trekbikes.com. Zobacz specyfikację roweru. Zobacz też wyższy i niższy model w kolekcji

Dodano: 2015-03-04

Autor: Tekst: Paweł Kisielewski, współpraca: Konrad Korzeniowski

Tagi: szosa, Trek, Shockblaze, rower szosowy za 3 tys zł, B'Twin ALUR, Cube Peloton, Fuji Sportif, Giant Defy, Kellys ARC, Kross Vento, Lapierre Audacio, Orbea Avant, Romet Huragan, Scott Speedster, Superior Road

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920