Jest ekscytujący jak „zupełnie nowy golf”, w którym ktoś zdemontował oznaczenia z tylnej klapy. Ale jednocześnie jest pożądany jak pralka Bosch po błotnistej wycieczce. I dietetycznie niepoprawny jak kartofelnsalat.

W 2013 roku urzekło nas niecodzienne połączenie surowej wzorniczo ramy z bardzo odważną i progresywną geometrią. W połączeniu z ekskluzywnymi, carbonowymi kołami Reynoldsa i innowacyjnym wówczas napędem XX1, na trudnych trasach w Bormio i Livigno okazał się objawieniem. Dwa lata później Focus udostępnił nam do testów długo wyczekiwanego SAM-a opartego na carbonowej ramie.

Radości nie było końca, bo węglowa wersja zachowała właściwości jezdne modelu aluminiowego, a na dodatek przybrała nieco bardziej wyszukaną formę. Aktualnie w ofercie niemieckiego producenta możemy znaleźć dwa modele aluminiowe i trzy carbonowe. Po testach dwóch najdroższych odmian zdecydowaliśmy się sprawdzić, czy najtańszy model o przydomku SAM LTD obudzi w nas emocje, jakich dostarczył nam topowy w 2013 roku model.



Pod modnym malowaniem ukryto proste, jak poprzednio, okrągłe rurki ramy i łopatologiczny system zawieszenia. Żadnych przetłoczeń czy podgięć. Na oko straszny prymityw, ale parametry i geometria się nie zestarzały. Prawdę mówiąc, od pamiętnego modelu na Reynoldsach zdążyłem już sobie wybrać nowych sprzętowych superbohaterów, ale odświeżenie pamięci przy pomocy najtańszego SAMa zmusiło mnie do rewizji osobistego rankingu. Pod względem parametrów jazdy to wciąż jeden z najlepszych rowerów na rynku. Dlaczego?


Na zjeździe niska rama (z przodu i w środku) zachęca do agresywnego pokonywania zakrętów. Pochylenie tułowia do przodu poprawia docisk opon, dzięki czemu rower sprawnie rżnie zakręty. Sztywność boczna ramy powoduje, że SAM skręca bardzo precyzyjnie i nawet gdy prędkości wzrastają, nie ma to wpływu na jakość sterowania. Ciężsi użytkownicy mogą odnotować wiotkość (...)


Cały tekst znajdziecie w bikeBoard 11-12/2016

Poniżej prezentujemy pełną specyfikację testowanego roweru oraz dodatkowe zdjęcia.


FOCUS SAM LTD
Cena: 11 490 zł
Derby Cycles, www.focus-bikes.com
Rama: aluminium · Rozmiary: S, M, L, XL
Masa kompletnego roweru: 13 870 g*
Masa ramy: 3020 g**
Masa przedniego koła: 2180 g
Masa tylnego koła: 2720 g
Przedni widelec: Fox 34 Float Performance FIT4, aluminiowa stożkowa rura sterowa (1784 g)
Damper: RockShox Monarch RT HV (308 g)
Koła: Concept EX 27 (15x100 / 12x142 mm)
Opony: Continental Mountain King 27,5x2,4” (793 g, dętka 171 g)
Korby: SRAM S1000 32 z, (170 mm)
Łożyska suportu: SRAM GXP
Kaseta: SRAM XG-1150 (10-42) 11-rz.
Łańcuch: KMC X11
Przerzutka tył: SRAM GX1
Manetki: SRAM GX Trigger
Hamulce: Shimano BL-M396 / BR-M395, tarcze Shimano SM-RT56 180 mm
Kierownica: Concept SL, 745 mm
Wspornik kierownicy: Concept EX, 60 mm
Łożyska sterów: 1i1/8”-1i1/2”
Wspornik siodełka: Concept EX Drop, 120 mm, 31,6 mm
Siodełko: Concept EX, stalowe pręty
Pedały: -

Dodano: 2016-11-15

Autor: Tekst: Szymon Janik

Tagi: Focus

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Sprzęt 2019

Przedwyścigowe dylematy sprzętowe

Singletrails Lechnica

Malta – Krawędzią klifu