Jak się ma hardtail do fulla za niemal jednakowe pieniądze? Stanęły w szranki Giant Talon 2 oraz Giant Yukon FX2 za odpowiednio 2899 i 2999 zł. Oczywiście przeznaczeniem obu rowerów jest jazda w szeroko rozumianym terenie, najlepiej górskim. Jednak porównując „sztywniaka” i fulla w bezpośredniej walce nietrudno odnaleźć płaszczyzny, na których jeden zyskuje przewagę nad drugim i traci ją na korzyść drugiego w innej sytuacji.

Budowa
Podstawą konstrukcji Gianta Talona 2 jest lekka aluminiowa rama (1930 g - „L”) wykonana w technologii Fluid Form, której geometria przewiduje zastosowanie amortyzatorów ze skokiem 100 mm. Rockshox Dart 2 TK wyposażony jest w blokadę Poploc. Rower toczy się na solidnych kołach zmontowanych z piast Formuli, uniwersalnych (można hamować v-kami), dwuściennych aluminiowych obręczach GIANT CR70 z nierdzewnymi szprychami. W tym porównaniu ilościowo wyróżnia się napęd Talona - ma dziewięciorzędowy i do tego w pełni homogeniczny napęd Shimano. Korby FC-M430 (175 mm) w połączeniu z przednią przerzutką Alivio są obietnicą redukcji także na podjazdach, a kaseta HG 50 (11-34) wraz z łańcuchem HG53 obsługiwane przez manetki Alivio regularnej zmiany biegów. Przejęły bowiem rozwiązania konstrukcyjne z wyższych grup japońskiego osprzętu i można za ich pomocą zrzucać biegi i kciukiem, i palcem wskazującym. Kolejnym mocnym punktem specyfikacji są hydrauliczne hamulce tarczowe Giant Root II o 160-milimetrowych tarczach.
Pozostałe części wyposażenia, takie jak wsporniki i dyskretnie gięta kierownica OS (670 mm), są sygnowane przez Gianta. Sztyca 375 mm - lodzio miodzio - można myśleć o ramie mniejszej, niż mówią podręczniki. Ten osprzęt jest znakomity i znajdziemy go także w znacznie droższych modelach. W identyczny zestaw wyposażono także „konkurenta”. Yukon FX2 oparty jest na aluminiowej ramie AluxX, wykonanej w technologii Fluid Form, działającej w jednozawiasowym systemie ze skokiem 100 mm. Rama w rozmiarze L waży 2845 g. Za amortyzację odpowiadają Giantowski tłumik Air Shock i widelec SR Suntour XCM V3. Koła są zauważalnie lżejsze niż w Talonie. Zastosowano piasty Formula, ale zapleciono je do przeznaczonych wyłącznie do tarczówek obręczy Giant S-XC2. Układ napędowy fulla oparto na komponentach SRAM. Czarna kaseta PG-820 dysponuje ośmio-ma rzędami trybów (11-32) i znakomicie pasuje (nie tylko kolorystycznie) do czarnej jak smoła przerzutki tylnej X-4. Giant jest szczwanym lisem i z przodu zastosował przerzutkę SRAM X-7. Sparowana z korbami Suntour XTC V2 (42/32/22T) umożliwia zmianę biegów także podczas pedałowania. Nieźle, bo tu często znajdują się pułapki na użytkownika. Zarządzanie napędem odbywa się za pośrednictwem manetek SRAM X-4, zmiana jest bardziej miękka i nieco trudniejsza do wyczucia niż w Talonie, ale test udowodnił, że zestaw nigdy się nie myli i pozostaje w indeksacji. Full wyposażony jest w mechaniczne tarczówki Hayes MX4 współpracujące z klamkami Tektro MT 3.0. Na świeżo klamki „chodzą” lżej niż w hydraulikach Talona i są nieco bardziej ergonomicznie.

Jazda
Zarówno sztywniak, jak i full radzą sobie w bardziej wymagających warunkach terenowych. Konfiguracja sprzętowa i geometria Talona 2 predestynuje go do zastosowań bardziej sportowych, ale nie tylko. Ze względu na dostępne przełożenia oraz wygodną pozycję ma bardzo wysoki potencjał przygodowy i wycieczkowy. Specyfikacja Yukona FX2 kwalifikuje go do jazdy ścieżkami, turystyki i wygodnego przemierzania górskich szlaków. Testerzy z naszego maratońskiego teamu podkreślali, że Yukon też daje możliwość sprawnego przejechania maratonu. Ze zrozumiałych względów zarówno Talon, jak i Yukon nie gwarantują wejścia na pudło, ale - biorąc pod uwagę ich uniwersalność dostępną za rozsądne pieniądze - stanowią bardzo ciekawą propozycję. Hardtail za sprawą niższej masy (13 930 g) zdecydowanie lepiej sprawuje się na podjazdach. Zaletą jest tu także dostępna pod kciukiem manetka blokująca amortyzator. Uzyskane tym sposobem usztywnienie zestawu widocznie wpływa na skuteczność podjeżdżania po gładkim. Sztywności bocznej nie brakuje ani Talonowi (co oczywiste), ani Yukonowi, co już jest dla nas sporą niespodzianką. Mimo to Yukon FX2 nie jest wybitnym wspinaczem. Jego masa nieco ponad 15 kg nie pomaga na podjazdach i nawet lżejsze o 300 g niż w Talonie koła i opony o mniejszych oporach toczenia nie poprawiają tego faktu. Żeby ułatwić podjazdy po gładkim, Yukon zaopatrzony jest w blokadę skoku widelca. To plus, ale aktywować ją można tylko bez obciążenia. I to jest minus. Na szczęście, żeby uruchomić widelec nie potrzeba zsiadać z roweru. Skrętność obu maszyn jest na podobnym poziomie. Mimo iż full ma dłuższą bazę kół i jest cięższy, wykonanie szybkiego, w miarę precyzyjnego skrętu jest możliwe. Stabilniejszy jest jednak sztywniak. Co ciekawe, pod wprawnym jeźdźcem Talon 2 lepiej pokonuje zjazdy. Mimo że wymusza bardziej pochyloną do przodu pozycję, to szeroka i wygięta delikatnie ku górze kierownica daje poczucie lepszej kontroli nad maszyną. To efekt wyposażenia w nieporównywalnie mocniejsze hamulce i bardziej zębate opony (Maxxis CrossMark 2.1) o właściwościach trakcyjnych, odpowiednich także w gorszych warunkach terenowych. Zamontowane w fullu mechaniczne tarczówki przy masie roweru wydają się o wiele za słabe. Dla sprawnego pokonania zakrętów trzeba zacząć zwalniać dużo wcześniej, co zwiększa czas pokonywania zjazdu. Nie bez wpływu na zachowanie rowerów są opony. Ogumienie Yukona FX2 (Kenda Small Block Eight 2.1) o bardzo drobnym i gęstym bieżniku świetnie sprawuje się na wyschniętych ścieżkach. I niestety tylko tam, gdyż błotne czy też kamienno-korzenne sekcje wymagają dużych umiejętności. Lepiej hamujący i postawiony na bardziej przyczepnych i uniwersalnych oponach Talon trzyma się ustalonego przez użytkownika toru jazdy. Amortyzator hardtailla starannie wybiera przeszkody. Czasami, zwłaszcza na następujących sekwencyjnie nierównościach, Rock Shox Dart 2 pomija coś po drodze nie nadążając z tłumieniem. Ale nie czepiajmy się. Przy szybkiej jeździe, praktycznie niestłumiony Suntour fulla radzi sobie głównie z pojedynczymi przeszkodami. Na sekwencji nierówności jest bezbronny i gubi się w pracy. Ale nie czepiajmy się. Yukon nie ma aspiracji swojego droższego rodzeństwa. To nie jest ścigacz enduro i nikt tego nie kryje, za niespełna trzy tysiące nie sposób kupić widelca enduro. W tym wypadku za niespełna 3000 zeta kupujemy sprawną, ale niespieszną maszynkę do rekreacji. Gigantyczną przewagą Yukona FX2 nad Talonem jest całkiem niezłe zawieszenie tyłu, docenią to zwłaszcza dojrzalsi rowerzyści. Pozwala odpocząć kręgosłupowi, zwłaszcza w odcinku lędźwiowym, wyłączając go z konieczności absorbowania drgań. Praca wahacza być może nie jest wybitna, ale rower bez niepotrzebnego pompowania sprawnie wybiera średnie nierówności. Jeśli marzy się Wam bardzo płynne działanie na małych nierównościach, trzeba spuścić powietrze... z opon. W przeciwnym razie zawieszenie straci na efektywności. Yukon wybiera też fest uderzenia, ale pamiętajcie, że ma 100 mm skoku, a ostatnie centymetry wymagają skrajnych przeciążeń. W pełni amortyzowany Yukon dostępny jest za cenę roweru sztywnego. Okupiono to oszczędnościami. Poza słabszym widelcem, najważniejszą ekonomizacją jest napęd. Ale nie ma co zanadto patrzeć na numerki. „Ósemka” z Yukona nie przeszkadza podczas terenowej rekreacji. Taki napęd jest też trwalszy i bardziej odporny na rozregulowanie niż „dziewiątki”. Wielu użytkowników nawet nie zauważy różnicy między napędem ośmio- i dziewięciorzędowym. W napędzie bardziej brakuje nam dwóch zębów na kasecie (są 32, wolelibyśmy 34), niż jeszcze jednego trybu. Należy podkreślić, że w obu modelach współpraca manetek z przerzutkami przebiegała w zadawalający sposób. Biegi wchodziły zdecydowanie i precyzyjnie.

Podsumowanie
Przy wyborze Talon/Yukon trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, jak rower będzie użytkowany? Ostrzej jeżdżący powinien wybrać Talona. To prawdziwie górski rower do poważnego górskiego łomotu. Yukonem trzeba jeździć spokojniej, ale i zapewni też znacznie więcej komfortu.

Na następnej stronie znajdziecie specyfikacje techniczne testowanych modeli.


Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35

Dodano: 2011-01-31

Autor: Tekst: Miłosz Zieliński, zdjęcia: bikeBoard

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920