
Hardtaile za 2500zł
Geometria i dopasowanie
Trzy rozmiary, w jakich dostępne są Fuji i Romet, pozwolą większości użytkownikom właściwie dopasować rower, jednak zarówno najniżsi, jak i najwyżsi odejdą z kwitkiem. Cztery rozmiary dają już większy zakres możliwości, z tym że Giant i GT dodały rozmiar S dla bardzo niskich, a Unibike – rozmiar XXL dla szczególnie rosłych kolarzy. Specialized oferuje aż sześć rozmiarów, Merida o jeden mniej, lecz ich rzeczywisty zakres jest identyczny. Specialized pozwala jednak na dokładniejsze dopasowanie. W obu markach na najmniejsze ramy mogą przesiąść się już nastolatki. W naszym teście wszystkie rowery są na kołach 29”, ale warto nadmienić, że Fuji, Giant, Merida i Unibike mają w ofercie identycznie specyfikowane modele na kołach 27,5”, w których oferowane są jeszcze mniejsze rozmiary ram, dzięki czemu mogą stanowić pierwszy „dorosły” rower dla dzieci, które wyrosły z takiego na kołach 24".
Wysokość położenia kierownicy mierzona od poziomu podłoża to jeden z elementów dopasowania. Mniej niż 1 m oznacza sportową, nachyloną w przód pozycję, im jest wyżej, tym pozycja bardziej wyprostowana, wygodniejsza do jazdy rekreacyjnej. Zmienić wysokość położenia kierownicy można przez ustawienie mostka na wznos dodatni lub ujemny albo przez zmianę liczby podkładek, jakie znajdą się pod mostkiem. W naszym zestawieniu najniżej kierownicę można ustawić w GT i Specialized, dzięki czemu te rowery będą najlepiej nadawały się do zaawansowanej jazdy górskiej, ponieważ niżej ustawiony kokpit sprzyja zachowaniu równowagi ciała na podjazdach. Najwyżej kokpit można ustawić w Fuji i Meridzie – w tych rowerach pozwoli to na ustawienie najbardziej wyprostowanej pozycji. Podawana przez nas wysokość siodła pozwala określić zakres długości nogi, z jaką można dopasować się do danego rozmiaru ramy. Szczególnej uwagi wymaga GT, w którym bardzo niski przekrok połączono ze stosunkowo krótką sztycą, co w rezultacie daje niewielki zakres regulacji. Maksymalne wysunięcie jest tak niewielkie, że z rozmiaru M mogą skorzystać kolarze o wzroście maksymalnie 170 cm. W pozostałych rowerach zakresy są na tyle duże, że nie będzie problemu z dopasowaniem, a na ich tle wyróżnia się Romet z ponad dwudziestocentymetrową różnicą wysokości siodła.
Analizując parametry geometrii mające wpływ na charakter prowadzenia rowerów, można wyciągnąć ogólny wniosek, że we wszystkich rowerach projektanci zdecydowali się powiększyć stabilność rowerów – mają one złagodzone kąty główek, dłuższe tylne trójkąty, większe rozstawy osi. Odbyło się to kosztem szybkiej reaktywności i manewrowości, ale uważamy, że w tej grupie
cenowej znajdują się rowery dla użytkowników mniej wyspecjalizowanych i jest to dobry kompromis. Teorię tę potwierdza też to, że osie suportu rowerów tego testu umieszczone są wyżej niż w sportowych hardtailach, podnosi to środek ciężkości, co nie jest korzystne przy szybkich manewrach, ale zarazem ułatwia pokonywanie przeszkód bez ryzyka uszkodzenia zębatek.
(...)
Cały test znajdziecie w bikeBoard 3/2019. Możesz też kupić e-wydanie.
Dodano: 2019-03-18
Autor: Tekst: Paweł Kisielewski; Zdjęcia: Zbigniew Kowalski, źródło: Zamana Group
Reklama