Z jednej strony otrzymujemy informacje, że nikt nie chce kupować rowerów na kołach 26”, więc w magazynach brak maszyn tej klasy bo importerzy zaprzestali je ściągać, a z drugiej przez sieć przewala się fala hejtu, dyskredytująca nowe rozmiary kół. Patrząc spokojnie na całe to zjawisko chcemy zapewnić, że małe koła (26”) wcale nie są złe, tylko większe rozmiary są po prostu lepsze.
Przeprowadziliśmy ten test, żeby maksymalnie wyekstrahować cechy pomiędzy rowerem 29” i 27,5”. Postanowiliśmy wypunktować różnice, biorąc pod lupę dwa rowery tego samego producenta i - co ważne - w tej samej cenie. Oto wyczynowe HT na carbonowych ramach z aspiracjami wybitnie sportowymi. 910 i 710 praktycznie w ogóle się nie różnią. Więc właśnie na ich przykładzie można ocenić różnice oferowane przez oba rozmiary kół i wybrać coś dla siebie. Bo tylko Chuck Norris mógłby bezkompromisowo opowiedzieć się za którąś opcją. U rozsądnego testera ocena zawsze poprzedzona będzie zdaniem: To zależy, dla kogo, gdzie i zajakie pieniądze.

Kręgosłup
Teoretycznie te same ramy, te same materiały i te same rozmiary, ale… Diabeł tkwi w szczegółach, a wprawne oko redaktora wychwyci różniące detale. Pierwszy, dość oczywisty, to długość tylnego trójkąta. Z racji większej średnicy, model 910 ma trójkąt o długości 440 mm, a 710 ma widelec krótszy o 10 mm. Żeby zrobić więcej miejsca w dwudziestcedziewiątce, konstruktorzy porzucili Direct Mount przedniej przerzutki na rzecz klasycznej obejmy oraz podgięli rurę podsiodłową. Mimo wszystko odnosimy wrażenie, że nie do końca wykorzystali zaoszczędzone miejsce i tył można było jeszcze przyciąć. Kolejna rzecz, długość górnej rury różni się o 10 mm i jest krótsza w rowerze z większym kołem. Było to potrzebne, żeby zaoszczędzić milimetry na całej bazie kół. Może to spowodować lepszą skrętność większego koła. Zobaczmy.

Pełen tekst znajdziecie w bikeBoard 5/2014 ( gdzie kupić )

Poniżej znajdziecie pełną specyfikację testowanych modeli

Scott Scale 710
11 999 zł
Scott Poland www.scott.pl
Współczynnik bB: 100 g za 121 zł
Rama: carbon HMF
Rozmiary: S, M, L, XL
Rozmiar testowany: 485 mm – L
Baza kół: 1128 mm
Długość tylnego widelca: 430 mm
Długość górnej rury: 630 mm
Wysokość osi suportu: 305 mm
Wysokość kierownicy: 985 / 975 mm (mostek na plus/minus w tym 20 mm podkładek)
Kąt główki ramy: 68,6°
Kąt rury podsiodłowej: 72,7°
Masa kompletnego roweru: 9890 g*
Masa ramy: 1305 g, 1380 g ( z łożyskami supportu)
Masa przedniego koła: 1480 g
Masa tylnego koła: 1980 g
Skok amortyzacji:100 mm
Przedni widelec: Fox 32 Float FiT CTD Factory Series, aluminiowa stożkowa rura sterowa 1640 g
Koła:Syncros XR 2.0 27,5
Opony: Schwalbe Rocket Ron Evo TLR 27.5x2.1” (440 g, dętka: 200 g)
Korby: Shimano XT FC-M785 38-24 z. (175 mm)
Łożyska suportu: Shimano SM-BB71-41 (90 mm)
Kaseta: Shimano CS-HG81-10 (11-36) 10-rz.
Łańcuch: Shimano CN-HG75
Przerzutka przód: Shimano XT FD-M785
Przerzutka tył: Shimano XT RD-M786
Manetki: Shimano XT SL-M780
Hamulce: Shimano XT BL/BR-M785, tarcze:Shimano SM-RT64 180 / 160 mm
Kierownica: Syncros FL1.5 Tbar, 31,8x700 mm
Wspornik kierownicy: Syncros FL1.5, 90 mm
Łożyska sterów: Ritchey Pro 1i1/8” - 1i1/2”
Wspornik siodełka: Syncros FL1.5, 31.6x400 mm
Siodełko: Syncros XR1.5 Titanium
Pedały: -
* masa bez pedałów, www.rowerowawaga.pl

Scott Scale 910
11 999 zł
Scott Poland www.scott.pl
Współczynnik bB: 100 g za 121 zł
Rama: carbon HMF
Rozmiary: S, M, L, XL
Rozmiar testowany: 485 mm – L
Baza kół: 1118 mm
Długość tylnego widelca: 440 mm
Długość górnej rury: 620 mm
Wysokość osi suportu: 305 mm
Wysokość kierownicy: 1020 / 1005 mm (mostek na plus/minus w tym 20 mm podkładek)
Kąt główki ramy: 69,8°
Kąt rury podsiodłowej: 72,8°
Masa kompletnego roweru: 9870 g*
Masa ramy: 1215 g, 1290 g (z łożyskami)
Masa przedniego koła: 1520 g
Masa tylnego koła: 2040 g
Skok amortyzacji: 100 mm
Przedni widelec: Fox 32 Float Fit CTD Factory Series, aluminiowa stożkowa rura sterowa (1530 g)
Koła: Syncros XR 2.0 29”
Opony: Schwalbe Rocket Ron Evo TLR 29x2,1” (480 g, dętka: 160 g)
Korby: Shimano XT FC-M785 38-24 z. (175 mm)
Łożyska suportu: Shimano SM-BB71-41 (90 mm)
Kaseta: Shimano CS-HG81-10 (11-36) 10-rz.
Łańcuch: Shimano CN-HG75
Przerzutka przód: Shimano XT FD-M786
Przerzutka tył: Shimano XT RD-M786
Manetki: Shimano XT SL-M780
Hamulce: Shimano XT BL/BR-M785, tarcze: Shimano SM-RT64 180 / 160 mm
Kierownica: Syncros FL1.5 Tbar, 31.8x700 mm
Wspornik kierownicy: Syncros FL1.5, 90 mm
Łożyska sterów: Ritchey Pro 1i1/8”-1i1/2”
Wspornik siodełka: Syncros FL1,5, 34,9x400 mm
Siodełko: Syncros XR1.5 Titanium
Pedały: -
* masa bez pedałów, www.rowerowawaga.pl

Dodano: 2014-04-29

Autor: Tekst: Kuba Chryczyk, współpraca: Krzysiek Gawron, Bartek Rychlicki

Tagi: Scott

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

  • Sportful Dolomiti Race
  • Rajdy dla Frajdy 2018
  • Jazda na rowerze a smog
  • Jak przygotować rower do sezonu zimowego?
  • Sygnalizacja w garści