0.9 W ubiegłym roku Merida wprowadziła do swojej kolekcji nowy rower full suspension przeznaczony do XC. Będąc nieco pod wpływem amerykańskiego marketingu, promującego duże koła, gdy pierwszy raz usłyszałem jego nazwę - 96, sądziłem, że kroi się hybryda na kołach 29”/26”. Okazało się, że rower był całkiem klasyczny - 26”, a nazwa wywodziła się od skoku tylnego wahacza. W tym roku nowością jest model O.Nine. Tym razem 29”?
Też nie, Merida twardo stąpa po ziemi i raczej nie wchodzi w nisze rynkowe. Ponieważ ta marka nie występuje w Stanach, nie ma w ofercie ani 29”, ani singla, ani „kurierki”. O.Nine to klasyczny, choć hiper-nowoczesny hardtail na kołach 26” przeznaczony do ścigania, na który Multivan Merida Team będzie miał wyłączność w sezonie 2009. Na półki sklepowe trafi w 2010. Model Carbon FLX, który obecnie wieńczy kolekcję „sztywniaków”, wydaje się ciągle bardzo konkurencyjny, mimo 4 lat od premiery. Producent jest bardzo dumny nazywając go najbardziej utytułowaną konstrukcją w Pucharze Świata XC. Niemieccy inżynierowie Meridy postanowili jednak skorzystać z okazji, jaką stworzyły studia jednego z temowych mechaników na technicznym uniwersytecie i połączyli prace rozwojowe nad nowym produktem z badaniami naukowymi. O.Nine jest efektem tych badań i ewolucją modelu Carbon FLX. Jego nazwa pochodzi zaś od wagi ramy - prrrawie 900 g i trudno się nie zgodzić, że to „prawie” (30-60 g w zależności od wersji) nie robi akurat w tym przypadku specjalnej różnicy. To doskonały wynik dla ramy szosowej, a przecież rower górski musi wytrzymać o wiele więcej…
Proces tworzenia nowej ramy przedstawiony na konferencji prasowej na Majorce jest bardzo ciekawy. Mimo że bB nie jest pismem popularno-naukowym, polecam poświęcenie chwili na zrozumienie, w jakim kierunku będzie się prawdopodobnie rozwijało projektowanie większości ram z wyższej półki w najbliższych latach. Uwaga, poniżej jest wiele obco brzmiących słów, ale słowo harcerza, że nikogo nie zamierzam obrażać. Mimo to, osoby ze zdiagnozowanym ADHD lub zmęczone i czytające te słowa późnym wieczorem zapraszam do przeskoczenia ze trzech paragrafów.
Fizyka kontra wyczucie
Badania polowe nad ulepszeniem dotychczasowego topowego hardtaila polegały na rozmieszczeniu na rowerze w krytycznych punktach kilkunastu tensometrów - czujników naprężeń, dokładnie tego typu, jak w urządzeniach do pomiaru mocy (Power Tap, SRM) i dwóch termoczujników oraz podłączeniu ich do „czarnej skrzynki” próbkującej i zapisującej wiele razy na sekundę dane o wygięciach w kokpicie, przeniesieniu napędu oraz o siłach związanych z hamowaniem. Na tak wyposażony rower posadzono zawodnika teamu Multivan Merida i wypuszczono na pętlę wykorzystywaną w jednym z wyścigów Pucharu Świata. Analizę obciążeń i wygięć wykonano za pomocą sot ware’u metodą elementów skończonych. Polega ona na matematycznym zamodelowaniu badanego obiektu (w tym wypadku ramy) jako układu skończonej ilości regularnych elementów i przeprowadzeniu matematycznej analizy tzw. węzłów podziału. Poszukiwane były informacje o pożądanych i niepożądanych odkształceniach. Dodatkowo pod uwagę wzięto stres termiczny, czyli przegrzewanie się tylnego hamulca i ramy w okolicy jego mocowania.
W sumie nie jest to opis godny Wielkiego Zderzacza Hadronów ani badań na Nobla z fizyki. Spotkany w kolejce do Urzędu Pracy projektant samochodów powiedziałby, że to standardowa procedura badań, np. elementów zawieszenia, i zapytałby uprzejmie, o co tyle hałasu. Otóż okazuje się, że takie naukowe podejście ciągle jest wielką rzadkością w przemyśle rowerowym. Dotychczas wystarczały prostsze i tańsze metody projektowania, żeby osiągnąć postęp. W miarę jak konstrukcje zbliżają się jednak do granic możliwości materiałów, coraz trudniej poprawić wyniki.Analizy komputerowe w przemyśle rowerowym nie są rzadkie - w końcu każdy producent ram, no, może oprócz tradycyjnych manufakturek, projektuje dziś z użyciem komputerów, ale wykorzystywane modele są teoretyczne. Po wykonaniu prototypu sprawdza się go w terenie „na czuja”.


Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35

Dodano: 2009-04-30

Autor: Tekst: Maciek Machowski, zdjęcia: Merida, Maciek Machowski

Tagi: Merida

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920