Kiedy jako dzieciak, z wypiekami na twarzy, oglądałem pierwszy z serii filmów „Szczęki”, uderzała mnie w nim nie tylko groza i genialne budowanie napięcia, lecz również potęga i moc żarłacza. Pływający rekin to bez wątpienia król podwodnego polowania. Postanowiliśmy sprawdzić, czy dwukołowym „mechanicznym rekinem” też możemy wybrać się na polowanie. Polowanie na medale.

Niemiecka marka jest stosunkowo młoda na rynku, ale konsekwentnie wypracowuje sobie pozycję, zwłaszcza w naszej części Europy. To właśnie na Haibike’u zbudowanym na bliźniaczej ramie Sabine Spitz zdobyła w 2008 roku złoto, a w 2012 srebro na igrzyskach olimpijskich, o jej innych, licznych sukcesach nie wspominając. Ale do rzeczy, wszak polowanie czas zacząć.


Kręgosłup tej „mechanicznej rybki” stanowi laminowana z włókien o wysokim module sztywności rama, która już w warunkach laboratoryjnych ukazuje swój potencjał. Jest o blisko jedną trzecią lżejsza od porównywanych w teście. Ponieważ rozmiar naszego „rekina” to 48, śmiało można przyjąć, że mniejsze ramy ważą poniżej kilograma (!!!), co plasuje je w czołówce peletonu w ogóle. Jak widać na naszym wykresie, w parze z niską masą idą też bardzo dobre wyniki parametrów sztywności poszczególnych aspektów ramy. Ogon rekina musi być elastyczny. Na ten drobny mankament inżynierowie spod znaku płetwy też znaleźli sposób, mianowicie sztywną oś 142x12 mm, za pomocą której montujemy tylne koło.
Krótkie, jak na ninera, tylne widełki i ostre kąty główki ramy wpływają na (...).

Cały tekst znajdziecie w bikeBoard 4/2015 (gdzie kupić)

Możesz też kupić e-wydanie



Poniżej pełana specyfikacja testowanego modelu oraz dodatkowe zdjęcia.

Haibike Greed 9.40
14 999 zł
Winora Group, www.haibike.de
Współczynnik bB: 100 g za 151 zł
Rama: carbon HM UD
Rozmiary: 40, 44, 48, 52 cm
Rozmiar testowany: 485 mm
Baza kół: 1125 mm
Długość tylnego widelca: 437 mm
Długość górnej rury: 625 mm
Wysokość osi suportu: 315 mm
Wysokość kierownicy: 995/970 mm , mostek na +/- do tego 30 mm podkładek
Kąt główki ramy: 70,2°
Kąt rury podsiodłowej: 72.2°
Masa kompletnego roweru: 9910 g*
Masa ramy: 1000 g 1550 g ( pakiet press fit, linki, manetki )
Masa przedniego koła: 1620 g
Masa tylnego koła: 2050 g
Skok amortyzacji: 100 mm
Przedni widelec: Rock Shox SID XX Solo Air 29, stożkowa, aluminowa rura sterowa (1688 g)
Piasty/Obręcze: Tune King (15 mm) i Kong (12x142 mm) / Stans No Tubes's ZTR Crest 29
Opony: Schwalbe Rocket Ron Evo Lite Skin 29x2.25” (552 g, dętka: 204 g)
Korby: Shimano XT FC-M785 38-24 z. (175 mm)
Łożyska suportu: Shimano Pressfit SM-BB71-41 (92 mm)
Kaseta: Shimano XT CS-M771-10 (11-36) 10-rz.
Łańcuch: SRAM PC-1031
Przerzutka przód: Shimano XT FD-M786
Przerzutka tył: Shimano XT RD-M786
Manetki: Shimano XT SL-M780-B
Hamulce: Shimano XT BL/BR-M785-B , tarcze:Shimano SM-RT86 180/160 mm
Kierownica: Haibike Ergo Carbon, 31.8x720 mm
Wspornik kierownicy: Haibike Superlight , 90 mm
Łożyska sterów: FSA SX-Pro 1i1/8'' -1.5''
Wspornik siodełka: Haibike Flex Post , 27.2x410 mm
Siodełko: Fi'zi:k Tundra 2
Pedały: -
* masa bez pedałów, www.rowerowawaga.pl



Dodano: 2015-03-30

Autor: Tekst: Krzysztof Gawron, foto: Piotr Staroń

Tagi: Haibike

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Sprzęt 2019

Przedwyścigowe dylematy sprzętowe

Singletrails Lechnica

Malta – Krawędzią klifu