Cannondale Flash zadebiutował dwa lata temu wzbudzając podziw nie tylko masą ramy, ale przede wszystkim zaawansowaniem technologicznym.

Testowany model Hi-Mod 2, to drugi od góry model Flasha. Przy pierwszym kontakcie rzucają się w oczy trzy elementy: Lefty, cienka (27,2), poprzecznie spłaszczona sztyca oraz widełki tylne S.A.V.E. Specjalnie skonstruowana sztyca odpowiada za tłumienie nierówności i to widać i czuć. Zaskoczeniem była też jej długość. 420 mm rzadko się spotyka w seryjnych rowerach, a legalne wysunięcie sztycy na zaledwie 90 mm pozwoliło mi (187 cm) bez problemu przetestować rower w rozmiarze M. Co prawda osobiście wybrałbym rozmiar większy, jednak może mieć to kluczowe znaczenie dla osób o nietypowej budowie ciała.

Lewy
Lefty to temat nieskończonych dywagacji, z pewnością głównie za sprawą nietypowego wyglądu. Długi, dwupółkowy widelec sprawia wrażenie masywnego. Nic bardziej mylnego! 1640 g to waga „Lewego” z rurą sterową, mostkiem oraz hydrauliczną blokadą PopLoc. WOW! Czy jest jakiś lżejszy amortyzator o takim skoku? Ja nie znalazłem. O blokadzie PopLoc też nie będę już się rozpisywał, bo to najlepsze rozwiązanie blokady w MTB. Do ustawienia odpowiedniego ciśnienia i SAG-u jest potrzebna druga osoba, ponieważ SAG mierzy się od osi koła do górnej półki widelca. Po paru próbach pompka ostatecznie wskazała 90 PSI przy mojej wadze 78 kg. Kolejną charakterystyczną cechą „Lewego” jest specyficzna budowa wewnętrzna. Goleń na kształt czworokąta i wsuwa sie do górnej części widelca na łożyskach igłowych. Producent chwali się płynniejszą pracą i wysoką sztywnością boczną, niż standardowe rozwiązania, jednak osoby ujeżdżające Lefty podkreślają wysokie koszty serwisu i wymiany łożysk. Ten widelec wymaga wysokiej kultury technicznej i regularnego odwiedzania serwisu. Bonusem dla ścigających się
może być to, że w przypadku wymiany dętki nie ma odpinania koła! Bo nic nie blokuje opony.

Cannondale, oprócz specjalnej sztycy, zastosował specjalne widełki S.A.V.E., które mają eliminować największe wibracje wywołane przez nierówności terenu. No i ta waga - mniej niż 9 kg w seryjnym rowerze!

2 x 10
Na temat kultury pracy napędu SRAM-a X.0 nie ma sensu się rozpisywać. Klasa. Natomiast napęd 2 x 10 wymaga kilku słów opisu. Zanim pojawiły się rozwiązania SRAM-a czy Shimnano, wielu zawodowców i amatorów przerabiało swoje napędy na system dwutarczowy. Niektórzy stosowali specjalne korby Ritchey’a, inni kupowali odpowiednie tarcze i montowali je w miejscu środkowej i małej. Celem nie był zysk wagowy, a optymalizacja działania na-pędu w warunkach wyścigowych. Teraz dostajemy to wszystko fabrycznie przygotowane, lepiej działające i bardziej ergonomiczne.

Dodano: 2011-12-28

Autor: Tekst: Przemek Blacha, zdjęcia: bikeBoard

Tagi: maratony, 29", hardtail, Cannondale, Lefty, amortyzacja

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Sprzęt 2019

Przedwyścigowe dylematy sprzętowe

Singletrails Lechnica

Malta – Krawędzią klifu