Optymalny napęd w rowerze miałby 14 rzędów, jedną przerzutkę i łańcuch z uszczelnianymi ogniwami. Nie, w przyszłym roku jeszcze nie będzie rowerów z takim osprzętem. Ale wyraźnie przeczuwamy poważną rewolucję w dziedzinie stosowanych części transmitujących siłę kolarza.

Po pierwsze, pojawiają się całkiem nowe i dobrze zapowiadające się koncepcje odejścia od łańcuchów ale z zachowaniem wydajności najbardziej efektywnego systemu transmisji.

Liczba czternaście nie bierze się znikąd. Napęd 2x11 oferuje skok przełożeń o wielkościach, które pozwalają zmieniać biegi bez wyczuwalnej zmiany częstotliwości pedałowania.

Wprowadzenie napędów Eagle 1x12 na pewien czas zakłóciło status quo. To skłoniło innych graczy do prób poszerzenia szczeliny. W naszym materiale pokazujemy gdzie szukać zamienników. Ale ponieważ nie tylko SRAM może poszczycić się kasetą z 12 trybami postanowiliśmy przetestować dwie pozostałe grupy – Campagnolo i XTR.

CERAMIC SPEED 1% DO DOSKONAŁOŚCI

Rower jest najbardziej efektywnym pojazdem wymyślonym przez człowieka, ale choć jego efektywność w wykorzystaniu mocy znacznie przewyższa wszelkie inne pojazdy nie jest idealna. Ideałem byłaby po osiągnięciu 100%.

Opublikowany w 2013 roku przez ASME International Mechanical Engineering Congress and Exposition artykuł Elizabeth A. Casteel i Marka Archibalda pod tytułem A Study on the Efficiency of Bicycle Hub Gears przedstawił badania wykazujące różnice w efektywności różnych napędów rowerowych. Naukowcy stwierdzili, że efektywność piasty Shimano Alfine wynosi od 90,4% do 96,6%, Rohloff Speed Hub od 95,8% do 99,5%, piasty Sturmey Archer od 84,6% do 99,8%. Efektywność łańcuchowego napędu single speed określili na 99,71%, a paska zębatego na 98,0%, podczas gdy siedmiobiegowy napęd z przerzutką zewnętrzną w zależności od przełożenia miał 97,7% do 99,4% sprawności.
Wyniki nie tylko tych badań są kwestionowane. Przedstawiane są przeróżne tłumaczenia, kontestowane teorie i metody badawcze. Jednak wszyscy badacze są zgodni co do dwóch spraw: do ideału jest daleko. Ale choć odsetek 1 – 2% wydaje się być tylko mikro ulepszeniem, to sprawność poprawiona nawet o ułamki procenta jest wyczuwalna przez pedałującego.

Prezentowane rozwiązanie jest efektem prac nad realizacją zamierzenia jakim było stworzenie napędu, którego efektywność osiągnęłaby realne 99%. Albo inaczej, straty mechaniczne nie przekroczyłyby 1% - powiedział nam twórca konceptu prezentowanego podczas targów Eurobike 2018, Jason Smith z Ceramic Speed (...)
Więcej o koncepcji napędu Ceramic Speed piszemy w magazynie bikeBoard 8/2018 (gdzie kupić). Możesz też kupić e-wydanie.

CAMPAGNOLO RECORD 2x12

Jakiś czas temu Włosi, jako ostatni wielki gracz i raczej bez przekonania, wprowadzili na rynek hamulce tarczowe do rowerów szosowych. Jednak w kwietniu zaskoczyli cały kolarski świat wprowadzając jako pierwsi napęd 2x12. Z pewnością jest to przełomowe wydarzenie, po którym Campagnolo może patrzyć na konkurentów z góry.

Krótko po premierze udało się nam przetestować ekskluzywny napęd Record. Dostępny będzie jeszcze Super Record. Przede wszystkim zachwycił nas bardzo nowoczesny wygląd – Włosi wiedzą jak zrobić świetnie wyglądające komponenty, a ponieważ większość elementów wykonano z carbonu robią piorunujące wrażenie. Wykończenie pasmami jednokierunkowych włókien czynią każdy egzemplarz unikalnym. Klamkomanetki Ergopower są dość drobne a ich górna część jest zakrzywiona do wewnątrz, co zapewnia ergonomiczny chwyt dla kciuka. Naszym zdaniem nie mają pod tym względem konkurencji. Dźwignie hamulcowe są wyraźnie zakrzywione, dzięki czemu w dolnym chwycie klamki są blisko kierownicy i nawet osoby o małych dłoniach nie będą miały problemów z kontrolą prędkości. Także w tej dziedzinie trudno im o godnego rywala. Zmiana biegów na mniejsze zębatki następuje po naciśnięciu charakterystycznego dla marki cyngla umieszczonego po wewnętrznej stronie. Jest on łatwo dostępny zarówno w dolnym jak i górnym chwycie.


W naszym rowerze testowym zamontowany był zestaw z kompaktową korbą (można jeszcze wybrać wersję 52/36 i 53/39 z.) i kasetą 11/32 z., dostępna jest również kaseta 11/29 z. Zmiana przełożeń na kasecie na szybsze biegi (...)
Cały test wraz z zestawieniem mas napedów Campagnolo Super record (2x12), Campagnolo Record (2x12), Shimano Dura Ace 9100 (2x11) oraz Sram Red (2x11) przeczytacie w magazynie bikeBoard 8/2018 (gdzie kupić). Możesz też kupić e-wydanie.

ROTOR 1x13

1x13 to śmiała próba wyprzedzenia uznanych graczy na rynku napędów nie tylko niespotykaną ilością dostępnych przełożeń. 1/13 opiera się na koncepcji tej samej przerzutki przeznaczonej zarówno do napędów MTB jak i szosowych. Zaskakującym i unikalnym rozwiązaniem jest przełącznik pozwalający uczynić z niej „zmieniarkę” do kaset dwunasto lub trzynastorzędowych.


Ponieważ indeksacja zlokalizowana jest w przerzutce pozostaje niezależna od manetki. Dlatego w obu kombinacjach pasują te same szosowe i specjalna wersja cynglowa do MTB. Rotor przygotował też cztery kasety trzynastorzędowe i cztery „dwunastki”. Mniejsze rozstawy opracowano z myślą o wyścigach szosowych, „szersze” spełniają oczekiwania turystów, „gravelistów”, ścigaczy MTB i enduro. Wszystkie pracują z łańcuchami dwunastorzędowymi, dlatego kasetę 1/13 można założyć tylko na specjalną piastę pasującą do ram 142x12 i 148x12

O napędzie Rotor przeczytacie w magazynie bikeBoard 8/2018 (gdzie kupić). Możesz też kupić e-wydanie.

Shimano XTR M9100

Od premiery nowego XTRa czasu minęło niewiele, a napisano o nim całe poematy. Mało kto miał jednak okazję w rzeczywistości sprawdzić nowy osprzęt w boju. Głównym powodem jest fakt, że jeszcze miesiąc temu istniało zaledwie 25 kompletnych grup. Policzmy, jeden ma Jolka, drugi Van der Poel, trzeci Fluckiger...


Wreszcie i my dostąpiliśmy zaszczytu. Nie spodziewaliśmy się rewolucji, bo z katalogów jasno wynikało, że Shimano nie jest zainteresowane nokautem, ale raczej zwycięstwem na punkty. SRAM Eagle o podobnej ilości i zakresie przełożeń jest już z nami kilka dobrych lat i każdy z testerów bikeBoardu ma już wyrobioną opinię na temat napędów 1x. Szkoda gadać, zaawansowani w MTB raczej do przednich przerzutek nie wrócą. Tę batalię Shimano przegrało. Wprowadzenie jedenastorzędowej kasety o zakresie 11-46 niewiele zmienia w dziedzinie najbardziej prestiżowych napędów dla zawodowców, jest co najwyżej ciekawym kompromisem dla tych, którzy osprzęt kupują za ciężko zarobione grosiwo, nie boja sie mocno pracować także na podjazdach i nie walczą o ułamki sekund.

12-rzędowy napęd Shimano różni się kasetą „+1 ząb” na największej zębatce, co pozwala uzyskać zakres przełożeń większy, czyli 510%. Marketingowo… bomba! (...)

Test napedu XTR M9100 przeczytacie w magazynie bikeBoard 8/2018 (gdzie kupić). Możesz też kupić e-wydanie.

SUNRACE MZ 12 - SPEED

O tym, że marka szykuje się do wypuszczenia własnego, 12-biegowego napędu MTB, informowaliśmy na początku tego roku. Jednak wtedy gotowym produktem była tylko kaseta a dopełniające zestaw manetka i tylna przerzutka miały status „in progress”. Przez ostatnie pół roku monitorowaliśmy temat, aż w końcu pięknego lipcowego dnia najpierw otrzymaliśmy wiadomość od dystrybutora, a dzień później paczkę ze świeżutkimi komponentami. Nasz pakiet testowy, oprócz zestawu minimum pozwalającego zmontować 12-rzędowy napęd (kaseta, łańcuch, przerzutka i manetka), został jeszcze wzbogacony o dedykowane korby (z łożyskami) i zębatkę Narrow-Wide, również produkcji Sunrace. Grupa właśnie rozpoczyna jazdy testowe, z których raport zaprezentujemy w kolejnych wydaniach bB, ale już teraz możemy podać wam garść danych „taktyczno-technicznych” (...)

Więcej przeczytacie w magazynie bikeBoard 8/2018 (gdzie kupić). Możesz też kupić e-wydanie.

Dodano: 2018-08-14

Autor: Miłosz Kędracki, Paweł Kisielewski, Kuba Chryczyk, Michał Woźniczka

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Trek Madone SLR
Cannondale SystemSix
Wilier Triestina Cento 10 Air
Scott Foil 20 czy 20 Disc
Specialized Enduro Pro 29
Liv Intrigue Advanced 0
Giant Defy Advanced Pro 0
Canyon Grail CF SL 8.0
Romet Mustang M1