Optymalny napęd w rowerze miałby 14 rzędów, jedną przerzutkę i łańcuch z uszczelnianymi ogniwami. Nie, w przyszłym roku jeszcze nie będzie rowerów z takim osprzętem. Ale wyraźnie przeczuwamy poważną rewolucję w dziedzinie stosowanych części transmitujących siłę kolarza.

Po pierwsze, pojawiają się całkiem nowe i dobrze zapowiadające się koncepcje odejścia od łańcuchów ale z zachowaniem wydajności najbardziej efektywnego systemu transmisji.

Liczba czternaście nie bierze się znikąd. Napęd 2x11 oferuje skok przełożeń o wielkościach, które pozwalają zmieniać biegi bez wyczuwalnej zmiany częstotliwości pedałowania.

Wprowadzenie napędów Eagle 1x12 na pewien czas zakłóciło status quo. To skłoniło innych graczy do prób poszerzenia szczeliny. W naszym materiale pokazujemy gdzie szukać zamienników. Ale ponieważ nie tylko SRAM może poszczycić się kasetą z 12 trybami postanowiliśmy przetestować dwie pozostałe grupy – Campagnolo i XTR.

CERAMIC SPEED 1% DO DOSKONAŁOŚCI

Rower jest najbardziej efektywnym pojazdem wymyślonym przez człowieka, ale choć jego efektywność w wykorzystaniu mocy znacznie przewyższa wszelkie inne pojazdy nie jest idealna. Ideałem byłaby po osiągnięciu 100%.

Opublikowany w 2013 roku przez ASME International Mechanical Engineering Congress and Exposition artykuł Elizabeth A. Casteel i Marka Archibalda pod tytułem A Study on the Efficiency of Bicycle Hub Gears przedstawił badania wykazujące różnice w efektywności różnych napędów rowerowych. Naukowcy stwierdzili, że efektywność piasty Shimano Alfine wynosi od 90,4% do 96,6%, Rohloff Speed Hub od 95,8% do 99,5%, piasty Sturmey Archer od 84,6% do 99,8%. Efektywność łańcuchowego napędu single speed określili na 99,71%, a paska zębatego na 98,0%, podczas gdy siedmiobiegowy napęd z przerzutką zewnętrzną w zależności od przełożenia miał 97,7% do 99,4% sprawności.
Wyniki nie tylko tych badań są kwestionowane. Przedstawiane są przeróżne tłumaczenia, kontestowane teorie i metody badawcze. Jednak wszyscy badacze są zgodni co do dwóch spraw: do ideału jest daleko. Ale choć odsetek 1 – 2% wydaje się być tylko mikro ulepszeniem, to sprawność poprawiona nawet o ułamki procenta jest wyczuwalna przez pedałującego.

Prezentowane rozwiązanie jest efektem prac nad realizacją zamierzenia jakim było stworzenie napędu, którego efektywność osiągnęłaby realne 99%. Albo inaczej, straty mechaniczne nie przekroczyłyby 1% - powiedział nam twórca konceptu prezentowanego podczas targów Eurobike 2018, Jason Smith z Ceramic Speed (...)
Więcej o koncepcji napędu Ceramic Speed piszemy w magazynie bikeBoard 8/2018 (gdzie kupić). Możesz też kupić e-wydanie.

CAMPAGNOLO RECORD 2x12

Jakiś czas temu Włosi, jako ostatni wielki gracz i raczej bez przekonania, wprowadzili na rynek hamulce tarczowe do rowerów szosowych. Jednak w kwietniu zaskoczyli cały kolarski świat wprowadzając jako pierwsi napęd 2x12. Z pewnością jest to przełomowe wydarzenie, po którym Campagnolo może patrzyć na konkurentów z góry.

Krótko po premierze udało się nam przetestować ekskluzywny napęd Record. Dostępny będzie jeszcze Super Record. Przede wszystkim zachwycił nas bardzo nowoczesny wygląd – Włosi wiedzą jak zrobić świetnie wyglądające komponenty, a ponieważ większość elementów wykonano z carbonu robią piorunujące wrażenie. Wykończenie pasmami jednokierunkowych włókien czynią każdy egzemplarz unikalnym. Klamkomanetki Ergopower są dość drobne a ich górna część jest zakrzywiona do wewnątrz, co zapewnia ergonomiczny chwyt dla kciuka. Naszym zdaniem nie mają pod tym względem konkurencji. Dźwignie hamulcowe są wyraźnie zakrzywione, dzięki czemu w dolnym chwycie klamki są blisko kierownicy i nawet osoby o małych dłoniach nie będą miały problemów z kontrolą prędkości. Także w tej dziedzinie trudno im o godnego rywala. Zmiana biegów na mniejsze zębatki następuje po naciśnięciu charakterystycznego dla marki cyngla umieszczonego po wewnętrznej stronie. Jest on łatwo dostępny zarówno w dolnym jak i górnym chwycie.


W naszym rowerze testowym zamontowany był zestaw z kompaktową korbą (można jeszcze wybrać wersję 52/36 i 53/39 z.) i kasetą 11/32 z., dostępna jest również kaseta 11/29 z. Zmiana przełożeń na kasecie na szybsze biegi (...)
Cały test wraz z zestawieniem mas napedów Campagnolo Super record (2x12), Campagnolo Record (2x12), Shimano Dura Ace 9100 (2x11) oraz Sram Red (2x11) przeczytacie w magazynie bikeBoard 8/2018 (gdzie kupić). Możesz też kupić e-wydanie.

ROTOR 1x13

1x13 to śmiała próba wyprzedzenia uznanych graczy na rynku napędów nie tylko niespotykaną ilością dostępnych przełożeń. 1/13 opiera się na koncepcji tej samej przerzutki przeznaczonej zarówno do napędów MTB jak i szosowych. Zaskakującym i unikalnym rozwiązaniem jest przełącznik pozwalający uczynić z niej „zmieniarkę” do kaset dwunasto lub trzynastorzędowych.


Ponieważ indeksacja zlokalizowana jest w przerzutce pozostaje niezależna od manetki. Dlatego w obu kombinacjach pasują te same szosowe i specjalna wersja cynglowa do MTB. Rotor przygotował też cztery kasety trzynastorzędowe i cztery „dwunastki”. Mniejsze rozstawy opracowano z myślą o wyścigach szosowych, „szersze” spełniają oczekiwania turystów, „gravelistów”, ścigaczy MTB i enduro. Wszystkie pracują z łańcuchami dwunastorzędowymi, dlatego kasetę 1/13 można założyć tylko na specjalną piastę pasującą do ram 142x12 i 148x12

O napędzie Rotor przeczytacie w magazynie bikeBoard 8/2018 (gdzie kupić). Możesz też kupić e-wydanie.

Shimano XTR M9100

Od premiery nowego XTRa czasu minęło niewiele, a napisano o nim całe poematy. Mało kto miał jednak okazję w rzeczywistości sprawdzić nowy osprzęt w boju. Głównym powodem jest fakt, że jeszcze miesiąc temu istniało zaledwie 25 kompletnych grup. Policzmy, jeden ma Jolka, drugi Van der Poel, trzeci Fluckiger...


Wreszcie i my dostąpiliśmy zaszczytu. Nie spodziewaliśmy się rewolucji, bo z katalogów jasno wynikało, że Shimano nie jest zainteresowane nokautem, ale raczej zwycięstwem na punkty. SRAM Eagle o podobnej ilości i zakresie przełożeń jest już z nami kilka dobrych lat i każdy z testerów bikeBoardu ma już wyrobioną opinię na temat napędów 1x. Szkoda gadać, zaawansowani w MTB raczej do przednich przerzutek nie wrócą. Tę batalię Shimano przegrało. Wprowadzenie jedenastorzędowej kasety o zakresie 11-46 niewiele zmienia w dziedzinie najbardziej prestiżowych napędów dla zawodowców, jest co najwyżej ciekawym kompromisem dla tych, którzy osprzęt kupują za ciężko zarobione grosiwo, nie boja sie mocno pracować także na podjazdach i nie walczą o ułamki sekund.

12-rzędowy napęd Shimano różni się kasetą „+1 ząb” na największej zębatce, co pozwala uzyskać zakres przełożeń większy, czyli 510%. Marketingowo… bomba! (...)

Test napedu XTR M9100 przeczytacie w magazynie bikeBoard 8/2018 (gdzie kupić). Możesz też kupić e-wydanie.

SUNRACE MZ 12 - SPEED

O tym, że marka szykuje się do wypuszczenia własnego, 12-biegowego napędu MTB, informowaliśmy na początku tego roku. Jednak wtedy gotowym produktem była tylko kaseta a dopełniające zestaw manetka i tylna przerzutka miały status „in progress”. Przez ostatnie pół roku monitorowaliśmy temat, aż w końcu pięknego lipcowego dnia najpierw otrzymaliśmy wiadomość od dystrybutora, a dzień później paczkę ze świeżutkimi komponentami. Nasz pakiet testowy, oprócz zestawu minimum pozwalającego zmontować 12-rzędowy napęd (kaseta, łańcuch, przerzutka i manetka), został jeszcze wzbogacony o dedykowane korby (z łożyskami) i zębatkę Narrow-Wide, również produkcji Sunrace. Grupa właśnie rozpoczyna jazdy testowe, z których raport zaprezentujemy w kolejnych wydaniach bB, ale już teraz możemy podać wam garść danych „taktyczno-technicznych” (...)

Więcej przeczytacie w magazynie bikeBoard 8/2018 (gdzie kupić). Możesz też kupić e-wydanie.

Dodano: 2018-08-14

Autor: Miłosz Kędracki, Paweł Kisielewski, Kuba Chryczyk, Michał Woźniczka

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.