W roku 2010 nabyłem model Race L, drugi od góry w grupie butów MTB. Buty wykonane są z czarnej, syntetycznej skóry, przód oblany jest ochronną gumą, na powierzchniach bocznych oraz w górnej przedniej części zastosowano wstawki z mikrosiateczki, odpowiedzialne za wentylację. Plastikowy kosz pięty po obu stronach zaopatrzony jest w trzy kanaliki i otwory wentylacyjne, zapewniające dostęp powietrza do tej najmocniej zabudowanej części buta. Podeszwa, wzmocniona carbonem, posiada bardzo oszczędny gumowy protektor, na czubku buta (ochrona palców), w przedniej części - wąskie pasy po bokach oraz podobne pasy na pięcie. Dodatkowo w zestawie dwa dokręcane kołki.

Zapięcie buta to dwa paski na rzepy i jeden z zatrzaskiwaną metalową klamrą. Na uwagę zasługuje bardzo dobra ortopedyczna wkładka firmy eSoles, dwuczęściowa z możliwością odłączenia mocowanego na rzepy ażurowego wysklepienia. Jazda w „RL-ach” potwierdziła moje oczekiwania. Carbonowa podeszwa jest bardzo sztywna, docenią to ci, którzy zamierzają się w tych butach ścigać. Za wentylację również plus dla Bontragera, w tych butach chłodzone są nawet pięty. Mocno wysklepiona wkładka eSoles zapewnia duży komfort, na dłuższych trasach nie odczuwałem mrowienia ani drętwienia stóp. Buty dobrze trzymają stopę, zarówno w czasie jazdy, jak i przy podchodzeniu, podczas długich zjazdów stopa nie przemieszcza się do przodu, a co za tym idzie - nie pojawia się ból palców. Całkowicie przemoczone buty nie tracą walorów opisanych powyżej. Sposób zapinania pozwala na dobre dopasowanie buta do kształtu stopy, chociaż w moim przypadku (mam szczupłą stopę) musiałem dosyć mocno dociągać oba paski na rzepy, problem zniknął po włożeniu dodatkowej półwkładki w przednią część buta. Za zapięcie z klamrą mały minus dla Bontragera. Pierwsza próba podciągnięcia paska w czasie jazdy zakończyła się odczepieniem klamry od buta (mocowanie na jedną śrubę), po dokręceniu problem się nie powtórzył. Przydałby się również „kawałek” plastiku, który zabezpieczyłby klamrę przed uszkodzeniem przy uderzeniach. Nie wiem, czy to przypadek, ale jedynym elementem, zmienionym przez producenta w modelach RL na 2011, jest właśnie owa klamerka.

Cena: 499 zł
Masa: 709 g (rozm. 43)

Dodano: 2011-05-17

Autor: Tekst: Janusz Dudek

Tagi: maratony, test, buty

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920