Piąta edycja XTR nie wnosi zasadniczych zmian do koncepcji przedstawionej trzy lata temu. Poszczególne części zostały przerobione zewnętrznie. Jeśli chodzi o pomysł inżynierski, to pozostał takim, jakim był. Pisaliśmy już o tym w bB 2 i 4 z 2006. Nie zaprezentowano żadnej rewolucyjnej zmiany, całkiem nowego systemu czy przewrotu w standardach. Ale takie spojrzenie jest zwodnicze i niepełne. Zwłaszcza po pierwszych jazdach terenowych, których w Waszym imieniu mieliśmy okazję dokonać w Walii. Nowa grupa XTR wyraża całkiem nową w historii firmy strategię.
Test
Specjalny obóz dla światowej prasy zorganizowano w Walii. Kultowa dla Brytyjczyków miejscówka Coed-y-Brenin w Walii stała się areną testową nowej grupy. bikeBoard uzyskał zaproszenie do elitarnego grona testerów XTR. Komponenty przykręcono... choć Japończycy woleliby, żebym napisał, że do nowych części XTR przykręcono ramę Giant Anthem z amoryzacją Manitou. Bez względu na hierarchię ważności, rama i pozostałe części stanowiły świetną platformę do badania, w jaki sposób działają nowe części. Trasy, na których odbył się test, należą z całą pewnością do jednych z najtrudniejszych na świecie. Skały, mnóstwo zakrętów, podwww jazdy krótkie i długie, strome albo łagodne. Do wyboru, do koloru i fenomenalne, arcytrudne technicznie zjazdy, skupiające najlepsze cechy ścieżek zlokalizowanych w Sudetach i Beskidach, jednym słowem boskie. I wcale nie przeszkadzało nam, że w dużej mierze sztuczne bądź znacznie przerobione. Nowości
Strukturalne zmiany nowych komponentów dotyczą przebudowy manetek DC i kół, w tym piasty tylnej, nieznacznych retuszy hamulców oraz suportu. Pojawiły się też, nieobecne w poprzedniej wersji, manetki Rapid Fire Plus (RFP), przerzutka tylna ze sprężyną Top Normal oraz piasta na grubą oś średnicy 20 mm. Pozostałe części tak naprawdę uległy face liftingowi, mającemu na celu obniżenie masy. Polecamy uwadze tabelę porównującą masy nowych komponentów w wersjach produkcyjnych. Shimano bardzo poważnie podeszło do spraw związanych z wiarygodnością tych danych i można im zawierzyć. Nowy design może się podobać, jest agresywny i zgodny z najnowszymi tendencjami wzornictwa rowerowego i chyba zostanie zaakceptowany przez większość odbiorców.
Hamulce
W poprzedniej edycji można było wybierać tylko pomiędzy hamulcami v-brake i hydraulicznymi tarczówkami z dyskami 160 mm. Ale to odległa przeszłość Tradycjonalistom oferuje się v-braki w dwóch wersjach: obsługiwanej przez klamkomanetki DC albo klamki solo. Hamulce hydrauliczne dostępne są w zestawie z klamkomanetkami DC albo wraz z dedykowanymi klamkami, które można zestawić z manetkami RFP lub nawet innych systemów! Można bardzo precyzyjnie dopasowywać średnice tarcz do masy i przeznaczenia roweru.


Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35

Dodano: 2006-07-31

Autor: Tekst: Miłosz Kędracki, zdjęcia: bikeBoard, ivelo.cz, Thome

Tagi: maratony, XC, enduro, 2x10, 3x10, ultralekkie, XTR, Shimano, koła, hamulce, pedały, napęd, test

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920