Rick Taylor zarządzający amerykańskim oddziałem KS zwanego kiedyś Kind Shock powiedział nam, że w przeciągu dwóch sezonów grono hardtaili XC ze sztycami regulowanymi dramatycznie się powiększy. Producenci wyczuwają coraz większy nacisk ze strony użytkowników, domagających się lżejszych sztyc o ograniczonym skoku. - W XC wystarczy 6-7 cm - powiedział Taylor. - Walczymy jednak o gramy, bo w tym względzie klient jest bardziej wymagający - uściślił. Obecne w ofercie KS sztyce LEV Carbon i Ci są krokiem we właściwym kierunku. Węglowy maszt z pasm jednokierunkowych pozwala sztycy o długości 400 mm i skoku 60 mm osiągnąć masę 452 g (30,9 mm) i 466 g w rozmiarze 31,6 mm.

Jednak zawodowcy wciąż wzdrygają się przed ponad dwukrotnym zwiększeniem ciężaru sztycy podsiodłowej. W prace doskonalące zaangażowani są nie tylko producenci wsporników, ale też fabryki rowerowe. Coraz więcej hardtaili XC ma specjalne otwory, pozwalające przeprowadzić okablowanie. Przykładem niech będzie seryjny Cube na najlżejszej w kolekcji tej firmy ramie C68 Elite z LEV Integra. Obserwując trasy wyścigów XC trudno nie przyznać, że możliwość obniżenia siodła przed zjazdem jeszcze przyśpieszyłaby poczynania zawodników, a zwłaszcza zawodniczek. Rynek sztyc zmienia się i pojawiają się coraz to nowi gracze. Stosunkowo nowy na liście jest np. Nukeproof oraz kolorowy polsko - czeski Morgaw. W naszej ocenie naturalnym kandydatem do wprowadzenia takiego urządzenia w swoich rowerach jest Cannondale. Znana z lubości do integracji komponentów ze swoimi unikalnymi ramami firma dzierży patent i od wielu lat rozwija system, który stanowi rozwiązanie największej zmory sztyc regulowanych. Zastosowanie czterech bieżni utrzymujących w ryzach okrągłą sztycę (rozwiązania znanego z Lefty) - byłoby w tej dziedzinie optymalne. Kiedy w czasie prezentacji modeli 2014 zapytaliśmy, kiedy Cannondale wreszcie wprowadzi takie rozwiązanie do swoich rowerów, cały zespół inżynierów podawał sobie spojrzenia jak gorący ziemniak, ale pozostali niemi. Wreszcie głos zabrał manager marketingu, który w dwóch kanciastych zdaniach stwierdził, że Cannondale na razie nie jest gotowy, żeby udzielić na ten temat odpowiedzi. Czyli prace trwają.

Dodano: 2015-02-06

Autor: Tekst: bikeBoard

Tagi: sztyce regulowane

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920